Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Se om datorn är redo för Windows 11 - Microsoft uppdaterar PC Health Check-appen


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Har man nån annan nytta av denna programvara än att kontrollera kompatibiliteten med Windows 11?

 

Dvs är det lika bra att avinstallera den när man gjort sin koll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hittar ingen annan nytta med den. Själv fick jag veta att jag måste köpa en ny dator om jag vill ha Windows 11. Processorn var inte ny nog och tpm 2.0-modul saknades.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag fick reda på att min dator sköttes av en IT -administratör, vet tyvärr inte vem det är :o

Så det programmet ger jag inte mycket för...

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Och jag fick reda på att min dator sköttes av en IT -administratör, vet tyvärr inte vem det är :o

Så det programmet ger jag inte mycket för...

Loggat in som admin och testat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag behåller programmet ett tag i alla fall. Det verkar finnas en del andra saker man kan kolla upp också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det finns TPM-kontakt moderkortet, jag hittade det mitt Gigabyte 990FXUD5 kort

som är  ganska gammalt bredvid  kontakterna för USB, den var märkt med TPM, enda

problemet är det finns nästan inga kontrollerkort på marknaden nu, p.gr. av dålig

efterfrågan, så dom måste antagligen tillverkas innan dom kan få in dom i någon

större mängd

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Laso:

Och jag fick reda på att min dator sköttes av en IT -administratör, vet tyvärr inte vem det är :o

Så det programmet ger jag inte mycket för...

Har du gjort någon/några inställningar i Group Policy?

Det har jag gjort på mina datorer och då ser jag t.ex. i Windows Update *Vissa inställningar hanteras av din organisation

Så är det på jobbdatorn, men då är det en IT-administratör som skött detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte gjort något speciellt, men får se när det blir dags, om jag tycker det är intressant då, men tror väl samtidigt att man blir nog tvungen i slutändan att installera vare sig man vill eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln har nu uppdaterats och det står att Microsoft har dragit tillbaka PC Health Checker eftersom den inte är pålitlig. Man kommer också att testa om det trots allt går att köra Windows 11 på lite äldre hårdvara än från 2018.

Citat

Microsoft vill att Windows 11 ska köras på hårdvara som kan möjliggöra säkerhetsfunktioner som Windows Hello, kryptering och säker start. Därför kräver Windows 11 exempelvis processorer med inbyggd Trusted platform module (tpm), vilket alltså utesluter en hel del äldre hårdvara.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.752958/windows-11-systemkrav

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När nu MS ska lansera Win11, och många datoranvändare ute i stugorna märker att deras några år gamla datorer inte uppfyller kraven, är jag ganska säker på att många ser sig om efter nytt OS, istf att köpa ny dator.

Valet blir då naturligtvis linux, som jag tror kommer ta över många användare från MS.

 

Jag själv är ingen erfaren anv av linux, men har nu använt det i drygt ett år, och får lov att säga att jag är mer än nöjd 😀.

Kör MS och linux på varsin dator, men linuxdatorn är den som alltid används till "vardagsarbetet".

Ibland måste jag ändå veva igång MS datorn, vid jobb typ videoredigering.

Annars kör jag MS bara för att "hänga med".

En sak till som slagit mig med linux. Aldrig att en uppdatering har "****at upp" datorn, som ju händer titt som tätt med MS updates.

Utvecklarna av linux programvara gör verkligen ett kanonjobb.

 

Ska bli intressant att se vad framtiden har i sitt sköte gällande våra val av operatvsystem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev bengt 429:

När nu MS ska lansera Win11, och många datoranvändare ute i stugorna märker att deras några år gamla datorer inte uppfyller kraven, är jag ganska säker på att många ser sig om efter nytt OS, istf att köpa ny dator.

Valet blir då naturligtvis linux, som jag tror kommer ta över många användare från MS.

Ja, det kan vi hoppas på men det är väl ingen större brådska? 

Support för Windows 10 Home & Pro ska finnas fram till 2025-10-14.

Då har den dator som är för gammal för att uppfylla kraven blivit ytterligare fyra år äldre och kanske skulle behöva bytas ut oavsett?

**

  

2021-06-28 22:19, skrev Turbopump.:

Lite kosmetiska förändringar i  mappen som hanterar inställningar. Ikonerna i aktivitetsfältet kan placeras mot mitten av detta fält men även mot vänster sida som tidigare. Apparna ligger åtkomliga från startknappen som tidigare men eftersom startknappen kan placeras mer mot mitten av skärmen så ger det en lite annorlunda känsla än tidigare. Utforskaren är sig ganska lik sedan tidigare men med nytt utseende på de fasta ikonerna o.s.v.

(annan tråd)

Vill man ha annat utseende på ikoner, menyer, aktivitetsfältens placeringar osv. så finns den möjligheten "färdig" i Linux och har funnits i många år. (Åtminstone i Mint)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Cecilia:

Artikeln har nu uppdaterats och det står att Microsoft har dragit tillbaka PC Health Checker eftersom den inte är pålitlig.

 

Den är inte opålitlig såtillvida att den är skadlig för datorn, som jag förstår det.

 

Citat

den ännu inte på ett pålitligt sätt kan berätta om din dator kan köra det nya Windows-systemet eller inte

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...