Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Information om kommande Windows 11

Cecilia

Rekommendera Poster

• Svars 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

• X-Men

14

• Cecilia

10

• Thirteen

7

• Avicii

7

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

Kanske dags att ge sig på Linux igen och förhoppningsvis lyckas bättre med det denna gången. eForum verkar ha medlemmar som inte är snorkiga, så som jag blev bemött den gång jag gav mig på Linux

I senaste utgåvan av Windows 11 har Microsoft tagit bort möjligheten att skapa ett lokalt konto för Home-versionen vid installation av Windows 11. "Jag har inte internet" går inte att välja. Inst

Tack! 👍 Ser nu också TPM 2.0 i enhetshanteraren. Har du gjort någon inställning i Secure Boot?   Angående lokalt konto och Microsoft-konto, så ställde jag frågan på ett US forum. F

Uppladdade bilder

18 timmar sedan, skrev Avicii:

Men om man ska uppgradera Windows 10 till 11, kommer det att gå utan internetanslutning? Vad jag förstår kommer uppgraderingen via Windows Update.

"8] Internet Connection
With Windows 10 and earlier versions, we had an option of installation through ISO and external disks. An internet connection was preferable and needed for updates, but not necessary for installation. This has changed with Windows 11 since the Microsoft website specifically mentions the requirement of an internet connection for initial installation." :(Källa:

https://www.thewindowsclub.com/windows-11-system-requirements-feature-wise-minimum-and-recommended-discussed

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla,

När Windows 10 lanserades löd reklamen att detta var den sista versionen av Windows.

Nu har dom tydligen ändrat sig.

Är det någon som provat Windows 11?

Är operativsystemet kompatibelt med W10 och W7-program? 

-Per

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2021-06-28 20:26, skrev perasbro:

Hej Alla,

När Windows 10 lanserades löd reklamen att detta var den sista versionen av Windows.

Nu har dom tydligen ändrat sig.

Är det någon som provat Windows 11?

Är operativsystemet kompatibelt med W10 och W7-program? 

-Per

Hej och välkommen.

Det är så pass nytt, så det är inte släppt ännu, bara dom som är inne i insider preview som har kunnat testat ännu.

Fungerar med allt från W10, däremot W7 vet jag inte det operativet ju är så pass gammalt.

Redigerad av Laso
Länk till inlägg
Turbopump.

Windows 11, version 22000.51 är nyss släppt som insider preview till dom som anslutit sig till den s.k. dev.canalen. Testar just den och det gick smärtfritt att uppgradera från windows 10 och dess motsvarande dev.canal. Man ser att det är en beta för det är lite skralt med översättningarna till svenska språket här och där. Har inte hunnit testa så mycket ännu.

Update on Windows 11 minimum system requirements | Windows Insider Blog

Länk till inlägg

Jag kan inte installera Windows 11 på mina datorer då de saknar TPM 2.0 och SecureBoot. Detta trots att två av dem har UEFI.

Länk till inlägg
Turbopump.

Mycket känns igen från windows 10, e.x. samma kontrollpanel och enhetshanterare. Lite kosmetiska förändringar i  mappen som hanterar inställningar. Ikonerna i aktivitetsfältet kan placeras mot mitten av detta fält men även mot vänster sida som tidigare. Apparna ligger åtkomliga från startknappen som tidigare men eftersom startknappen kan placeras mer mot mitten av skärmen så ger det en lite annorlunda känsla än tidigare. Utforskaren är sig ganska lik sedan tidigare men med nytt utseende på de fasta ikonerna o.s.v.

Inte så dramatiskt faktiskt. Mina gamla program fungerar som de ska också i windows 11. Lite kuriosa är att jag f.f. kan använda ett gammalt bildbehandlingsprogram som heter Picture It från år 2000 i windows 11. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Som jag tidigare skrev har jag 3 datorer med exakt likadana moderkort, processorer och RAM. Samma inställningar i BIOS.

Enligt PC Health är det en av datorerna som det inte går att köra Windows 11 på. PC Health visar bara att det inte går att uppgradera 10 till 11, men visar inte varför. Fattar inget? 😕

På den datorn är min plan att göra en nyinstallation av Windows 11 Pro.

På en av de andra datorerna (lab-dator) kommer jag att göra uppgraderingen från 10 till 11, bara för att gå igenom processen.

Länk till inlägg

Intressant, Windows 11 på en dator utan Secure boot och TPM.

• Gilla 2
Länk till inlägg

@vertpre notera dock att den version de använder är en pre-beta-relase, det vill säga när Microsoft släpper operativsystemet kommer de troligen lägga in nivåer av varningar som minst om man inte har processor som stöds eller TPM saknas. Exempelvis kommer de flesta installera det som en uppdatering av Win10 och i den processen kommer det säkert finnas en del mjuka/hårda spärrar.

Å andra sidan, en som verkligen vill installera windows på en gammal x86 processor kan alltid gå förbi spärrarna.

I övrigt applåderar jag MS steg i detta operativsystem. Att öka säkerheten på våra IT-system är en mycket bra tanke. Vi får se hur MS gör med tiden, om kraven kommer ligga kvar.

Min bärbara dator (Leonvo yoga) klarar inte Win11. Å andra sidan är modellen från 2014 och om man räknar till 2025 när Win10 supporten ska försvinna så är den mer än 10 år gammal. Iofs en tio år gammal dato idag är inte lika frånsprungen som en tio år gammal dator var för fem år sedan.  Hårdvaran har mognat.

Länk till inlägg

Mitt gillande av vertpres inlägg rör den företagsamhet som går att hitta på YouTube när det gäller den version av Win11 som nu är tillgänglig.

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Monshi:

notera dock att den version de använder är en pre-beta-relase, det vill säga när Microsoft släpper operativsystemet kommer de troligen lägga in nivåer av varningar som minst om man inte har processor som stöds eller TPM saknas.

Som tidigare Insider men  inte längre aktiv, får jag info om kommande versioner, både Win 10 och Win 11. Den nu släppta Preview för Dev channel är nog inte långt ifrån den slutliga versionen av Win 11. Om Microsoft kommer att omöjliggöra en installation liknande den som visas i videon vet varken du eller jag. Det är bara ren spekulation. Det som är intressant med videon är att det går att köra Win 11 på en gammal dator.

Länk till inlägg

Då har jag gjort som beskrivningen i länken nedan anger att man skall göra för att kunna installera W11 på en dator som saknar TPM 2.0 och SecureBoot. Det fungerar på min dator.

https://makmodo.com/install-windows-11-without-tpm/

756843557_1.Skrivbord.thumb.JPG.7e817fffdbac440b633a2be91ae6413f.JPG

Aktivitetsfältet under Skrivbordet påminner om det som finns på en Apple-dator.

1746286989_2.SystemOm.JPG.0749662b017325c7ec5dfc493751e2d8.JPG

Jag behövde inte skapa ett MS-konto och jag hade inte nätverkskabeln ansluten. Ingen internetåtkomst med andra ord under installationen.

792895289_3.W11-Aktiverad_red.thumb.jpg.ac00cb659c6ae59a80a9dda438277295.jpg

Med interntåtkomst aktiverades Windows 11 per automatik trots att jag inte angav någon licensnyckel. Jag loggade inte ens in på något konto. Min giltiga licens för Windows 10 kopplades automatiskt till datorn och W11.

776531745_5.Appar_red.jpg.a31dabb2e9e95774b548f9439ea331db.jpg

Mitt första sponata intryck är att Microsoft sett till att komma åt Kontrollpanelen och mycket annat på ett förnämligt enkelt sätt! Jag klickade på "All apps"

932535322_6.Appar_red.jpg.268ca29582ff50568a27933264984066.jpg

Skrollade ner till "Windows Ease of Access" och öppnade denna.

1284107218_7.Appar.thumb.JPG.d9f8dc9e5ce790c943dc3e4750d9f176.JPG

Då hittar jag allt som visas ovan. Det här gillar jag!

• Gilla 2
Länk till inlägg
12 minuter sedan, skrev X-Men:

Då har jag gjort som beskrivningen i länken nedan anger att man skall göra för att kunna installera W11 på en dator som saknar TPM 2.0 och SecureBoot. Det fungerar på min dator.

https://makmodo.com/install-windows-11-without-tpm/

756843557_1.Skrivbord.thumb.JPG.7e817fffdbac440b633a2be91ae6413f.JPG

Aktivitetsfältet under Skrivbordet påminner om det som finns på en Apple-dator.

1746286989_2.SystemOm.JPG.0749662b017325c7ec5dfc493751e2d8.JPG

Jag behövde inte skapa ett MS-konto och jag hade inte nätverkskabeln ansluten. Ingen internetåtkomst med andra ord under installationen.

792895289_3.W11-Aktiverad_red.thumb.jpg.ac00cb659c6ae59a80a9dda438277295.jpg

Med interntåtkomst aktiverades Windows 11 per automatik trots att jag inte angav någon licensnyckel. Jag loggade inte ens in på något konto. Min giltiga licens för Windows 10 kopplades automatiskt till datorn och W11.

776531745_5.Appar_red.jpg.a31dabb2e9e95774b548f9439ea331db.jpg

Mitt första sponata intryck är att Microsoft sett till att komma åt Kontrollpanelen och mycket annat på ett förnämligt enkelt sätt! Jag klickade på "All apps"

932535322_6.Appar_red.jpg.268ca29582ff50568a27933264984066.jpg

Skrollade ner till "Windows Ease of Access" och öppnade denna.

1284107218_7.Appar.thumb.JPG.d9f8dc9e5ce790c943dc3e4750d9f176.JPG

Då hittar jag allt som visas ovan. Det här gillar jag!

Jag kanske missat något, men var det en nyinstallation av Windows 11 med att skapa partition och formatera, eller uppgradering från Windows 10?

Länk till inlägg

Jag provade att uppdatera Windows 10 i min dator via USB-minnet men lyckades inte öppna Registret på USB-minnet.

Jag startade om datorn via USB-minnet och då lyckades jag öppna Registret på USB-minnet. Ändrade i registret enligt instruktionerna i länken. Registereditorn öppnade jag genom Kommandotolken. 
När ändringarna var gjorda stängde jag Registereditorn och Kommandotolken.

Därefter backade jag installationen ett steg och installationen sökte automatiskt efter om datorn är kompatibel med kraven på hårdvaran.

Därefter kunde jag välja i vanlig ordning hur jag ville installera W11.

Jag valde att formatera alla partitioner först för att få bort allt "gammalt".

Valde sedan den partition jag ville installera på och installationen körde igång.

Hoppas det är svar på din fråga. 

• Gilla 1
  • Tack 1
Länk till inlägg

Har ny installerat som virtuellt i VMware, lagt in svenskt språkpaket, aktiverat, och börjar testat lite.

En hel del nytt, skrivbordet påminner lite om att titta på en Mac. Precis som X-Men visar.

Blir som det ser ut att många får lära om lite, lära sig att hitta igen, dom har stuvat om en del osv.

Men vissa saker är fortfarande kvar, som dom har lovat att det kommer inte finnas kvar i den skarpa versionen som sedan släpps.

Så man får se hur slutresultatet blir, under tiden får man testa på det som är nu...

Länk till inlägg

2144035665_11.BackupiWindows11.thumb.JPG.b88baa4dfb6c86349d97b176479f2f97.JPG

Trots information om att Microsoft skulle ta bort funktionen att skapa en avbild finns den kvar i Windows 11.

Länk till inlägg

Kom ihåg att detta inte är den slutgiltiga skarpa versionen, Microsoft kan mycket väl, ändra/ta bort en hel del innan den skarpa släpps senare i höst.

Länk till inlägg

Har nu hittat inställningen så man kan flytta aktivitetsfältet till vänster igen, som man är van att ha det. Ligger under Anpassning naturligtvis, bara hoppas på att den inställningen får vara kvar.

Länk till inlägg

Jag är väl medveten om att testversionen inte är en skarp version och mycket kan ändras innan den första skarpa versionen kommer.

Jag har kört testversioner sedan Microsoft släppte den första Windows 7-testutgåvan.

Jag har fortfarande kvar en testversion av Windows XP 64-bitarsutgåva.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Citat

Today we are releasing an update (Build 22000.65) to everyone in the Dev Channel with a good set of improvements and fixes that will make your Windows 11 experience even better!

9 Förändringar/Förbättringar

En mycket lång lista på fixar som gäller allt möjligt.

En lång lista på kända fel.

https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/07/08/announcing-windows-11-insider-preview-build-22000-65/

• Gilla 2
Länk till inlägg
Citat

Hello Windows Insiders, today we are releasing Windows 11 Insider Preview Build 22000.71 to everyone in the Dev Channel!

Citat

We’re introducing a new entertainment widget!

Samt ytterligare 3 förbättringar och dessutom en väldig massa fixar och kända fel.

https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/07/15/announcing-windows-11-insider-preview-build-22000-71/

• Gilla 1
Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...