Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DAC (Digital-analog-converter) för hörlurar är det värt det?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag köpte mig ett par Airpods Max som tröst för att jag inte kommer att resa utomlands i år heller (är allt för bökigt med allt jox kring viruset även om inresa tillåts)
Måste säga att jag blev mäkta imponerad av ljudet den levererar trådlöst jämfört med mina Sennheiser som inte alls var dåliga. Det fick mig och tänka på att en del rekommenderar en DAC om man vill klämma ut det bästa ur ett par hörlurar. Och en annan vill ju ha ännu bättre ljud nu när man upplevt att det är möjligt.

Det verkar vara stor prisvariation på dem, men jag antar att som alltid med elektronik så får man vad man betalar för. Så innan jag funderar på om jag ska lägga ut nästan lika mycket som hörlurarna kostade tänkte jag höra om någon har erfarenhet av en DAC och om det är värt det. Jag lyssnar mest via en strömningstjänst från mobilen (Hifi/lossless).

Blev det nån "Wow-känsla" när du testade en DAC med hörlurar?
 

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Airpods Max enbart trådlösa? För den trådlösa signalen lär ju vara digital så du kommer inte runt den DAC som sitter i hörlurarna. Det gör du bara om du har en analog kabel. Jag misstänker att det måste vara klassisk 3,5mm eller den lite större vars dimension jag glömt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är en thunderbolt-kontakt i hörluren så man behöver köpa en converterkabel, en 3,5 till thunderbolt. Vet inte om det räknas som analogt då?

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderbolt är väl en vidareutveckling av usb och usb hörlurar har inbyggd dac, så då verkar det som att du behöver ingen dac till ett par airpod max. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info, jag tror bestämt att du har besparat mig många tusenlappar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...