Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Har fått ett hotmail från min egen mailadress....

Dumlemuffins1
 Share

Recommended Posts

Dumlemuffins1

Hej! 

Idag fick jag ett hotmail och krav på betalning från någon som påstår sig ha full kontroll/insyn/koll på min mailadress, min bildskärm, allt jag gör på internet och på min dator. Det personen påstår att jag har gjort stämmer inte med verkligheten, jag har inte besökt den sida som påstås, och jag har inte gjort det som personen påstår att jag har gjort och som personen påstår sig ha på film och som hen hotar att lägga ut på internet om jag inte betalar 1300 kr inom 48 timmar. Jag har inte någon kamera så det är omöjligt att se mig via min bildskärm oavsett.  

Personen påstår att jag har blivit smittad av "njrat", har ingen aning om vad det är men anar att det är något slags virus. 

Min fråga är dels om man kan skriva från någons mail utan att ha tillgång till innehållet i min inbox på mailen? Eller om någon kan skriva från sin egen mailadress men få det att se ut som om det är från min mailadress?  Och OM det inte är möjligt, så att jag måste få bort viruset, hur gör jag då? Jag är VÄLDIGT dålig på allt med internet och hur det fungerar  kan tilläggas. 

Vore väldigt tacksam för svar då detta är riktigt obehagligt! 

Cecilia

Innehållet i själva mejlet är bara påhitt. Det var rätt vanligt med såna mejl för något eller några år sen. Bara att ignorera.

Det är lätt att skicka med förfalskad mejladress och det har förekommit så länge som spam har varit vanligt. Att skicka med mottagarens mejladress är populärt eftersom man då kommer förbi många spamfilter.

• Like 3

Dumlemuffins1

TACK Cecilia för ditt svar! 😊🌷🌼🌻🌷 

Åh så skönt att veta, även om det var uppenbart att det var påhittad då jag inte ens har någon kamera i datorn, så blev jag orolig över att personen kan se när jag går in på t.ex. banken, m.fl. ställen. Så TACK snälla goa du för hjälpen! 🌷

Automan
40 minuter sedan, skrev Dumlemuffins1:

Jag har inte någon kamera så det är omöjligt att se mig via min bildskärm oavsett.

Även om du skulle ha en webbkamera kommer den inte kunna se vad du har på skärmen. 

41 minuter sedan, skrev Dumlemuffins1:

hotar att lägga ut på internet om jag inte betalar 1300 kr inom 48 timmar.

Syftet med detta är att stressa offret att det är bråttom. Om vi stressar upp oss är risken stor att vi inte tänker igenom om detta hot verkligen är sant och med det ökar risken för att vi betalar utan att tänka oss för.

Du gjorde helt rätt som kollade upp och ställde en fråga innan du gjorde något annat. En generell regel om man drabbas av något likande som detta att inte stressa upp sig utan ta det lugnt och resonera logiskt hur stor sannolikheten är att detta verkligen skulle vara sant. Är man osäker kan man fråga någon datorkunnig vän eller så lägger man ut en support fråga på ett supportforum som du nu har gjort.

Phenomen

Så hade jag svarat.

Jag betalar bara cash. jobbar svart och har kronofogden. 
Ta med dig 2 foton och två vittnen. Din blonda faster och din bruna moster och möt upp mig vid min centrum kl 20:00. 

Cecilia

Man bör aldrig svara på spam eftersom det gör avsändaren glad för det är ju en bekräftelse på att mottagaren finns och dessutom läser spam så då får man ändå mer spam.

• Like 3

Mikael63

Om man svarar i det här fallet lär det ju komma tillbaka om det är så att "svara till" är satt till sin egen adress.

• Like 2

Cecilia

I de fallen är ju normalt fältet "Reply-To" satt till något annat än avsändaradressen.

• Like 2