Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny mobiltelefon

Rekommendera Poster

2021-06-19 Jag har precis skaffat mig en ny Sony Xperia 10 III 5G för min gamla Sony Xperia hade fått en vattenskada vilket kostar

mycket att reparera MEN nu när jag sitter och skall ladda ner en app som är Mobilt BankID så står mobilen och harvar i timmar och jag får inte laddat denna app för att sedan gå till min bank och kunna fortsätta. Hur gör man för att snabbt få nedladdat en app. I min Sony som är en Andoid mobil måste jag gå via Google Play och söka denna appen men varför tar det så lång tid.

Ytterligare en faktor som jag inte vet hur man väljer är vilken WiFi bland 20- 30 olika som kommer upp på skärmen. Vilken skall jag välja för vissa måste man betala avgifter och andra är gratis men jag som inte är tekniker har ingen aning. Kan någon ge mig ett förslag. Abonnemanget jag har på mobilen fick jag samtidigt vid köpet hos Telia.

Som sagt jag är 75 år och  oteknisk och vill gärna ha hjälp att kunna styra min mobil åt rätt håll.  Det är inte lätt när man kommer upp i åren. Alla tekniska produkter utfärdas för unga personer som har lätt för teknisk utveckling och vi andra hamnar i bakgrunden. Tacksam om någon kan ge mig hjälp.

Gunnar75

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många frågor ovan, vi tar dem i en slumpad ordning.

WiFi - mitt tips är att bara ansluta till ditt egna WiFi som du har hemma. Så kallade öppna nät som finns i exempelvis köpcentrum rekommenderar jag dig att undvika.  Har du WiFi hemma? Bra att ansluta till det och låta telefonen ladda hem allt du behöver som start.  Man kan vid start av ny telefon välja att importera från den gamla om man bara loggar in med samma konto i telefonen/Google som på gamla.

Troligen har du tillräckligt med  data i  ditt abonnemang, du behöver inte Wifi på annan plats än hemma.

BankId - låter konstigt, det är ingen stor app det. Fungerar det bra att exempelvis använda en webbläsare och besöka en hemsida eller öppna youtube och titta på en film där?

Länk till inlägg
Pelle Penna
1 timme sedan, skrev Gunnar75:

2021-06-19 Jag har precis skaffat mig en ny Sony Xperia 10 III 5G för min gamla Sony Xperia hade fått en vattenskada vilket kostar

mycket att reparera MEN nu när jag sitter och skall ladda ner en app som är Mobilt BankID så står mobilen och harvar i timmar och jag får inte laddat denna app för att sedan gå till min bank och kunna fortsätta. Hur gör man för att snabbt få nedladdat en app. I min Sony som är en Andoid mobil måste jag gå via Google Play och söka denna appen men varför tar det så lång tid.

Ytterligare en faktor som jag inte vet hur man väljer är vilken WiFi bland 20- 30 olika som kommer upp på skärmen. Vilken skall jag välja för vissa måste man betala avgifter och andra är gratis men jag som inte är tekniker har ingen aning. Kan någon ge mig ett förslag. Abonnemanget jag har på mobilen fick jag samtidigt vid köpet hos Telia.

Som sagt jag är 75 år och  oteknisk och vill gärna ha hjälp att kunna styra min mobil åt rätt håll.  Det är inte lätt när man kommer upp i åren. Alla tekniska produkter utfärdas för unga personer som har lätt för teknisk utveckling och vi andra hamnar i bakgrunden. Tacksam om någon kan ge mig hjälp.

Gunnar75

Om du har ett eget wifi hemma så gör du som Monshi säger och ansluter till detta. De andra wifi är ju grannar och andra wifi och de är ju i regel låsta men de dyker upp ändå eftersom din telefon känner av dem.

Med viss restiktion så kan man ansluta till sk. öppna nätverk som inte fordrar något lösenord. Ex. i min kommun så har man öppet wifi i stor del av centrum och som kommunen erbjuder. Öppna wifi kan vara riskabla om någon oseriös person skapar ett wifi så kan denne kanske "sno" information.

OM du inte har något wifi hemma, så kan du i inställningarna avaktivera wifi och bara använda ditt telefonabonnemang.

Om mobilen nu bara står och harvar:

-Har du aktiverat mobildata i inställningarna?

-Har du surf på ditt mobilabonnemang? Vilket iof. är troligt, men kanske behöver kollas vad du har för abonnemang. 

Sist men inte minst. Stäng av mobilen och starta om.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...