Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp

Rekommendera Poster

Jag har fått in virus i datorn och vet inte hur jag ska lösa det. Det är en typ av självstartande cookie fil som började visa porannonser på annonser att datorn hade virus. Virusprogrammet  Fsecure hittade inget virus, antagligen har detta virus gömt sig väl. Försökte backa tillbaka till en tidigare version men utan resultat. Viruset följde med. Laddade ner ett adadvare program som hittade 3 cookiefiler, varav 1 hade .exe inom hakparantes. Dessa sattes i karantän. Sedan kommer jag inte heller åt åtgärdsfönstret eller kan starta några program/appar på datorn. Kontaktade Fsecure som inte kan hjälpa mig eftersom datorn måste ominstalleras. Fick rådet att kontakta Microsoft. Kontaktade Microsoft via deras chatt. Frågade om de ville hjälpa mig. Ja det kunde de, men jag ville spara ner en del filer på datorn först. Nästa gång jag kontaktade Microsoft så repeterade han mina trasiga systemfiler och frågade om jag ville installera om datorn och behålla mina filer och appar. Dumt nog svarade jag ja, och så skedde. Och så var jag tillbaka på ruta 1 virus, kommer inte åt åtgärdsfönstret eller appar. 

Vart vill jag då komma. Börjar känna mig desperat. Måste hela datorn skrotas eller räcker det att ominstalleras Windows 10?Jag har inte Windows 10 själv utan den finns bara på nätet. Därav ville jag ha hjälp av Microsoft. Men det känns hopplöst. Vad är detta för skir och hur fungerar dessa virus? Jag har inte råd med en ny dator.

Desperat Aggie

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är osäker på vad du önskar egentligen. Vill du ha hjälp med att ominstallera Windows utan att behålla något?

Har du säkerhetskopior av alla viktiga filer?

• Gilla 1
Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Aggie:

Måste hela datorn skrotas eller räcker det att ominstalleras Windows 10?Jag har inte Windows 10 själv utan den finns bara på nätet.

Det räcker med att ominstallera Windows. Windows 10 finns i datorn och kan rensa och ominstallera sig självt. 

Länk till inlägg

@Aggie vad menar du med att du inte har Windows 10 själv utan "den finns bara på nätet"? Är det någon annan du försöker hjälpa att bli av med porrannonserna?

Länk till inlägg
6 minuter sedan, skrev mbgtmari:

@Aggie vad menar du med att du inte har Windows 10 själv utan "den finns bara på nätet"? Är det någon annan du försöker hjälpa att bli av med porrannonserna?

Skulle tro att Aggie menar att Aggie inte har någon CD med Windows på utan den måste tankas ner från nätet i så fall.

Länk till inlägg

Det har jag testat redan. Det var efter det som det verkliga problemet började. Jag gissar att viruset har lagt sig i Windows systemfiler. Och och att dessa gick itu när malwarubytes fångade och placerade dessa 3 cookies i karantän. Den ena cookien hade dessutom en exe-händelse inom hakparantes  [.exe]. Windows behöver troligtvis installeras om, om nu det hjälper.

Länk till inlägg
14 timmar sedan, skrev Mikael63:

Skulle tro att Aggie menar att Aggie inte har någon CD med Windows på utan den måste tankas ner från nätet i så fall.

Nej tyvärr inte. Det är jag själv som behöver hjälp. Porr-anonserna skiter jag i. Men det är virus i datorn och det gillar jag inte.

Länk till inlägg
15 timmar sedan, skrev polken:

Det räcker med att ominstallera Windows. Windows 10 finns i datorn och kan rensa och ominstallera sig självt. 

Mitt Windows i datorn är skadat och kan inte reparera sig själv. Jag kommer inte heller åt de funktionerna.

Länk till inlägg
14 timmar sedan, skrev Mikael63:

Korrekt tanke.

Länk till inlägg
16 timmar sedan, skrev Mikael63:

Eller vill du ha hjälp med att få bort det skadliga i datorn?

Ja om det går. Jag tror att Windows10 måste installeras om från grunden. Men förstår mig inte på dessa virus. Dvs hur de fungerar eller om det kan sätta sig någon annanstans i datorn än i bara Windows 10.

Länk till inlägg
15 timmar sedan, skrev polken:

16 timmar sedan, skrev Mikael63:

Eller vill du ha hjälp med att få bort det skadliga i datorn?

17 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag är osäker på vad du önskar egentligen. Vill du ha hjälp med att ominstallera Windows utan att behålla något?

Har du säkerhetskopior av alla viktiga filer?

Jag har säkerhetskopierat allt vad jag behöver. Jag behöver installera om Windows från grunden men laddade ner detta när det var gratis, hade Windows 8.1 i botten då så jag har ingen Windows, utan den måste hämtas från nätet.

Det jag är mest orolig för är att viruset har trängt in sig i själva övriga dator, typ moderkort etc, eftersom jag inte kan något om dessa virus.

Länk till inlägg

Ominstallation av Windows 10 utan att låta något vara kvar börjar med att man hämtar Windows 10 och sparar det på ett USB-minne (eller DVD-skiva) på det sätt som beskrivs här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Valet om att skapa installationsmedia

Helst på en annan dator än den som är infekterad (kanske en kompis kan hjälpa dig med det).

När det är gjort så följ anvisningarna under valet om att använda installationsmediet.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Kan inte kolla hur man gör just nu på telefonen. Men hur startar jag upp datorn från USB-minne?

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

https://pctidningen.se/dator/boottips samma guide (14 mars 2017)  https://tinyurl.com/4ybxcfdd

"Krånglar dator så mycket att den inte går att starta kan den enda lösningen vara att installera om operativsystemet från en dvd-skiva eller ett usb-minne. För att det ska gå måste datorn vara inställd på att kunna starta från något av dem och det är inte alltid fallet. Testa att mata in en dvd eller anslut ett usb-minne och starta om datorn. Försöker datorn boota från något av dem behöver du inte göra mer. Om inget händer eller om datorn startar som vanligt kan du försöka med följande:

Att starta datorn från ett usb-minne eller en dvd-skiva
1. Tryck fler gånger på någon av tangenterna F11 eller F12. I de flesta fall öppnas nu en startmeny där det går att välja att starta datorn från ett usb-minne eller en dvd-skiva. Fortsätt till steg 2 om det inte fungerar.

2. Tryck flera gånger på någon av tangenterna Delete, F1 eller F10 medan datorn startar för att öppna datorns BIOS, det vill säga det inbyggda grundprogram som finns i datorn. Väl inne i BIOS använder du piltangenterna för att navigera i menyerna. Leta efter en meny som heter Boot eller Boot Order. 

Markera usb eller dvd-enheten som bootval 1, medan hårddisken ska vara val 2. Spara ändringar med tangenten F10. Nu kommer datorn att först försöka boota från ett usb-minne eller en dvd och går inte det bootar den som vanligt från hårddisken."

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.502232/reparera-windows-fran-usb-pinnen  "Skapa ett usb-minne som det går att starta datorn med. 4. Välj startmetod. För att enklast starta en pc från ett usb-minne, tryck på den funktionstangent som leder till bios startvalsmeny när datorn startar, oftast F8 eller F12. Du kan också gå in i bios med Del eller F2 och göra en permanent ändring. Glöm då inte att ändra tillbaka." Om du har en manual till datorn står det där vilken funktionstangent du ska trycka på för att komma in i BIOS i just din dator.

Redigerad av mbgtmari
Länk till inlägg

Håll ner Shift samtidigt som du väljer Starta om så kommer till meny för att välja att starta från usb-minne. Något val precis innan som jag inte kommer ihåg nu. Kollar när jag har en dator att tillgå. 

Länk till inlägg
2021-06-20 18:08, skrev mbgtmari:

https://pctidningen.se/dator/boottips samma guide (14 mars 2017)  https://tinyurl.com/4ybxcfdd

"Krånglar dator så mycket att den inte går att starta kan den enda lösningen vara att installera om operativsystemet från en dvd-skiva eller ett usb-minne. För att det ska gå måste datorn vara inställd på att kunna starta från något av dem och det är inte alltid fallet. Testa att mata in en dvd eller anslut ett usb-minne och starta om datorn. Försöker datorn boota från något av dem behöver du inte göra mer. Om inget händer eller om datorn startar som vanligt kan du försöka med följande:

Att starta datorn från ett usb-minne eller en dvd-skiva
1. Tryck fler gånger på någon av tangenterna F11 eller F12. I de flesta fall öppnas nu en startmeny där det går att välja att starta datorn från ett usb-minne eller en dvd-skiva. Fortsätt till steg 2 om det inte fungerar.

2. Tryck flera gånger på någon av tangenterna Delete, F1 eller F10 medan datorn startar för att öppna datorns BIOS, det vill säga det inbyggda grundprogram som finns i datorn. Väl inne i BIOS använder du piltangenterna för att navigera i menyerna. Leta efter en meny som heter Boot eller Boot Order. 

Markera usb eller dvd-enheten som bootval 1, medan hårddisken ska vara val 2. Spara ändringar med tangenten F10. Nu kommer datorn att först försöka boota från ett usb-minne eller en dvd och går inte det bootar den som vanligt från hårddisken."

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.502232/reparera-windows-fran-usb-pinnen  "Skapa ett usb-minne som det går att starta datorn med. 4. Välj startmetod. För att enklast starta en pc från ett usb-minne, tryck på den funktionstangent som leder till bios startvalsmeny när datorn startar, oftast F8 eller F12. Du kan också gå in i bios med Del eller F2 och göra en permanent ändring. Glöm då inte att ändra tillbaka." Om du har en manual till datorn står det där vilken funktionstangent du ska trycka på för att komma in i BIOS i just din dator.

En tanke slog mig just nu. Jag är kanske dum nu, men vad händer med filer som är sparade på ex OneDrive när man installerar Windows och då OneDrive på nytt, kommer de filerna att ligga kvar i "molnet" eller försvinner de då automatiskt i nyinstallationen?

Länk till inlägg
9 timmar sedan, skrev Aggie:

En tanke slog mig just nu. Jag är kanske dum nu, men vad händer med filer som är sparade på ex OneDrive när man installerar Windows och då OneDrive på nytt, kommer de filerna att ligga kvar i "molnet" eller försvinner de då automatiskt i nyinstallationen?

När du loggar in på Onedrive på nya dator kommer de (med dit medgivande) synkas ned på den nya.

Och om du har två aktiva datorer, kan du ha synkroniserade filer mellan dem på ett ett onedrive-konto.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...