Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Värt att byta till SSD i gammal laptop?


Okalettos
 Share

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Vi har en väldigt trevlig Acer 3820TG med Intel i3 och win10home som hållt sig bra, trots omkring 9år gammal..

När vi formaterat och installerat allt på nytt så går den fullt tillräckligt i hastighet (när man öppnar program osv).. Men efter några månader så blir det allt sämre.. T ex öppna officeprogram, webbläsare tar ibland uppåt en minut.. För att inte tala om Mozilla Thunderbird (mail).. 

Frågan är hur mycket det skulle hjälpa att sätta in en Samsung EVO 870 istället för den befintliga hdd'n..?

 

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Okalettos changed the title to Värt att byta till SSD i gammal laptop?

man kan nog enkelt säga att du kommer uppleva det som en ny dator, den blir mycket rappare med SSD i sig. Det kostar såpass lite att jag säger ja.

 

Om ni tror på övriga hårdvaran dvs. Samt att ni vet hur ni byter hårddisk i en bärbar, att ni kan öppna den.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bytet av hårddisk torde jag klara av 👍, en väns 4820TG gick iaf enkelt att byta på, enligt honom.

 

Om vi tror på övrig hårdvara.. Ja det är mest där jag är lite fundersam.. För efter en ominstallation (inkl formatering) av allt, så blir den snabb, men efter en tid så blir allt alltså segare och segare.. Win10 har ju/väl automatisk bakgrundsdefragmentering av hårddisken, så det torde ju inte vara det som orsakar segheten.. Och då är frågan vad som orsakar segheten.. 🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator som blir segare snabbt   - jag skulle kontrollera hårddisken, att den inte är skadad.

Men en annan fråga är hur mycket minne har datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

En sak med en 9 år gammal dator är att den kanske har ett PATA-interface, medan nyare hårddiskar har SATA-interface. 

 

PATA:

pata.png

 

SATA:

sata.png

Redigerad av Mr Andersson
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

SATA2 är bara hastigheten, det viktiga är att den passar rent fysiskt i kontakten

Där sa du något 🙄.. Trodde "sata-kontakt" var standard på sata-diskar.. 

Bäst alltså att öppna datorn nån dag och kolla det först 👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
4 minuter sedan, skrev Okalettos:

Där sa du något 🙄.. Trodde "sata-kontakt" var standard på sata-diskar.. 

Bäst alltså att öppna datorn nån dag och kolla det först 👍

Bytte själv till SSD på min 10-år gamla Acer utan problem och med en jättestor skillnad i snabbhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Bytte själv till SSD på min 10-år gamla Acer utan problem och med en jättestor skillnad i snabbhet.

Också bytt på gammal dator för ett antal år sedan. Fungerade jättebra tills den dagen en skruv, som satt lite löst,  fick för sig att utforska resten av datorn.

46 minuter sedan, skrev Okalettos:

Där sa du något 🙄.. Trodde "sata-kontakt" var standard på sata-diskar.. 

Bäst alltså att öppna datorn nån dag och kolla det först 👍

Alltid bra att undersöka först. Borde vara sata-kontakt. (sata och sata2 har exakt samma kontakt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla också om det går att uppgradera minnet, kan du stoppa i 4 Gb extra, kommer det också att märkas.

Men efter att du i så fall sätter i en SDD -disk, så gå in och stäng av den automatiska bakgrundsdefragmentering av hårddisken.

 

En SSD ska du inte defragmentera, eftersom den är uppbyggd på annat sätt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Laso:

Men efter att du i så fall sätter i en SDD -disk, så gå in och stäng av den automatiska bakgrundsdefragmentering av hårddisken.

 

En SSD ska du inte defragmentera, eftersom den är uppbyggd på annat sätt.

Windows 10 vet ju om att SSD:er inte ska defragmenteras så det kommer inte att göras i bakgrunden.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev Cecilia:

Windows 10 vet ju om att SSD:er inte ska defragmenteras så det kommer inte att göras i bakgrunden.

Jo, jag vet att Windows 10 ska vara inställd så, men det skadar inte att kolla det ändå :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Laso:

Jo, jag vet att Windows 10 ska vara inställd så, men det skadar inte att kolla det ändå :).

Det är så att den funktionen ska vara påslagen för då kommer Windows 10 att göra en TRIM på SSD:n, vilket är bra.

Citat

In Windows 10/8 however, since the Disk Defragmenter tool has undergone a change into a general disk optimization tool, you will see it enabled by default for SSDs too. In this scenario, where an SSD is present, the improved disk optimization tool sends ‘TRIM’ hints for the entire volume.

https://www.thewindowsclub.com/disable-defragmentation-ssd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det är så att den funktionen ska vara påslagen för då kommer Windows 10 att göra en TRIM på SSD:n, vilket är bra.

https://www.thewindowsclub.com/disable-defragmentation-ssd

Har den avslagen i Windows, men påslagen i Diagnosprogrammet för mina SSD -diskar, så det sköts därifrån vid behov.

Litar inte helt på Windows i en del lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

Kolla också om det går att uppgradera minnet, kan du stoppa i 4 Gb extra, kommer det också att märkas.

Tror man byta ut modulerna till 8GB.. Men oavsett så blir den kostnaden för hög, minnen från förr är väldigt dyra tyvärr 🙄.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ett gyllene tillfälle att pröva Linux? :rolleyes:

 

Men om disken börjar ge upp så är det problem oavsett operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...