Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur rensar man menyn "Senaste" i aktivitetsfältet?


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

Har inte hittat något alternativ i menyn "Senaste" för appar att rensa denna lista. Det borde gå att göra? Den fylls ju bara på med äldre dokument om man tar bort dem ett i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera filerna i "Senaste". Högerklicka på någon av filerna och du har alternativet "Ta bort från snabbåtkomst". Du behöver kanske upprepa proceduren flera gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Thirteen:

Aktivitetshistorik och sekretess i Windows 10

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/-aktivitetshistorik-och-sekretess-i-windows-10-2b279964-44ec-8c2f-e0c2-6779b07d2cbd

 

Kolla om nåt där överensstämmer med vad du vill ha gjort.
 

 

 

 

Tack för info!

 

Har inte aktiverat lagring av aktivitetshistorik lokalt, eller att skicka data till MS. Provade ändå att rensa men det blev ingen skillnad i programmens menyer. Så det måste i så fall göras på annat sätt eller som jag tidigare provat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev vertpre:

Markera filerna i "Senaste". Högerklicka på någon av filerna och du har alternativet "Ta bort från snabbåtkomst". Du behöver kanske upprepa proceduren flera gånger.

För att förtydliga så vill jag alltså kunna rensa listan med ett enda kommando, utan att ta bort dokumenten ett i taget. Den funktionen finns inbyggd i många program men är inte kopplad till det som finns i aktivitetsfältet, eftersom filer i aktivitetsfältet inte försvinner om man rensar listan i själva programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I listan för nyligen tillagda appar finns ett sånt alternativ som jag efterlyser.

 

rensa.png.001342169b662e9567234cc2c91fc332.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du med "menyn Senaste i aktivitetsfältet" det som syns om man klickar på förstoringsglaset i aktivitetsfältet? I så fall får jag ibland bara upp det allra senaste jag tittat på:

810614409_SkSenasteaktiviteter.png.801bca2e39b5a9bee5efb0ec0e1de4ad.png

Vid andra tillfällen kommer det upp några dokument och då kan jag klicka på rubriken Senaste aktiviteter och får då upp den app, de dokument eller de bilder jag senast öppnat från Utforskaren. (Dessa aktiviteter går inte särskilt långt tillbaks i tiden.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
6 timmar sedan, skrev Tomas E:

För att förtydliga så vill jag alltså kunna rensa listan med ett enda kommando, utan att ta bort dokumenten ett i taget. Den funktionen finns inbyggd i många program men är inte kopplad till det som finns i aktivitetsfältet, eftersom filer i aktivitetsfältet inte försvinner om man rensar listan i själva programmet.

Du tar inte bort en i taget utan alla som är markerade. Vill du överhuvudtaget inte se något i "Senaste filerna", öppnar du "Inställningar-Anpassning-Start" och bockar av "Visa nyligen använda objekt i snabblistor........."

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-16 13:52, skrev mbgtmari:

Menar du med "menyn Senaste i aktivitetsfältet" det som syns om man klickar på förstoringsglaset i aktivitetsfältet?

Nej, jag menar den här menyn t ex, som man får upp när man högerklickar på en programikon i aktivitetsfältet.

 

senaste.png.49ecb06a7cf10e7e1f325feef61f1d26.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
21 timmar sedan, skrev vertpre:

Du tar inte bort en i taget utan alla som är markerade.

Hur gör man för att markera flera dokument i den menyn? Se inlägget ovan.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev vertpre:

Vill du överhuvudtaget inte se något i "Senaste filerna", öppnar du "Inställningar-Anpassning-Start" och bockar av "Visa nyligen använda objekt i snabblistor........."

Tack! Det får bli den metoden då tills vidare. Nackdelen är att man rensar samtliga programs objekt, såg jag när jag provade. Nåja de dyker ju upp igen allteftersom man använder dem. Fick i alla fall bort en hel del gammalt skräp. 👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...