Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5 år gammal laptop


Missismatte
 Share

Rekommendera Poster

Missismatte

Vet inte vad det är för bild du refererar till, ser ingen, vet inte var du ser 50/50 och vet inte vad det innebär, jag kan bara jämföra med de 600 som fibern ger in och där internetleverantören informerar om att jag borde ha 200-400 till datorn, men jag har alltså bara 50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Missismatte:

Vet inte vad det är för bild du refererar till, ser ingen

Mitt tredje inlägg i den här tråden.

 

Räcker inte 50/50 i hastighet när du surfar trådlöst?

Till vad skulle du behöva mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dina två skärmklipp, diagnos av WLAN, har du röd text som uppmanar att ändra en inställning. Har du kollat mer på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missismatte

Jag såg ju att det var nåt som varnade och som man då kanske ska ändra på. VAD vet jag dock inte då alla dessa siffror går mej över huvudet. Lika så 50/50. Ingen aning vad det representerar.

Vad jag VET är att fiber in har jag 600, datorn borde -som finns ca 3 meter därifrån- ha 200-400 enligt AVATEL som är företaget som levererar. Jag kan sitta med sladd och jobba och få 600 till datorn, men det är ganska jobbigt att inte ha rörligheten jag får utan sladd. Varför jag vill ha mera än de 50 som jag har idag beror på att jag tradar  Forex och där jag det gälla millisekunder och då behöver jag den "kraft" jag kan få :-) 

Hade du förslag på vad det är för inställning som borde göras och som möjligen kan göra skillnad ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag saknar fortfarande information om vilket trådlöst nätverk som datorn är ansluten till. De två bilderna om nätverket visade hur det ser ut när datorn är ansluten med nätverkskabel och vi behöver se motsvarande bilder när datorn är ansluten trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju samma bilder som tidigare. Inget som visar vilket av de båda frekvensbanden din dator är ansluten till.

Det är inte säkert att nyttjandet av 5 GHz-bandet skulle ge bättre hastighet, om du nu kör på 2,4 GHz, men det går ju att kolla upp.

50/50 avser hastigheten 50 Mb/s ner, 50 Mb/s upp.

Ditt senaste test visar 55,22/52,26

Jag vet inte hur man på just din router ändrar de inställningar som avses med röd text men det finns kanske något om det i manualen för routern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Missismatte:

Vet inte om du kan utläsa något ur detta ??

 

Länkhastighet (mottagning/överföring):    1000/1000 (Mbps)
Länklokal IPv6-adress:    fe80::74c9:904e:f59e:82e%9
IPv4-adress:    192.168.18.9
IPv4 DNS-servrar:    192.168.18.1
Tillverkare:    Realtek
Beskrivning:    Realtek PCIe GBE Family Controller
Drivrutinsversion:    10.8.311.2016
Fysisk adress (MAC):    54-AB-3A-B5-AD-F9
 

 

 

20 timmar sedan, skrev Missismatte:

image.png.353c8ee1ac22b245bf5c05c2935d0b67.png

Jag menade alltså ovanstående två från datorn men när datorn är ansluten trådlöst i stället för med Ethernet-kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På båda frekvenserna varnas för bandbredds avvikelse i inställningarna.

2,4 GHz 20 inställningen borde vara 20/40 eller auto. 5GHz låst på 80. Borde vara 60 eller auto.
Detta skall ändras för bättre funktion och hastighet. Är också tveksam till kanalvalet i autoläget för 5GHz bandet. Bör sättas manuellt till något i kanal 40 spannet. Viktigt att du laddar hem en WiFi finder app till mobilen för att kunna se vilka kanaler som är hårdast resp minst belastade för att få till bästa kanalval. På 2,4MHz bandet har du kanal 8 efter autovalet. Kanske ett bra val.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat den här diskussionen rätt så vet inte ts vilket nätverk som används, 2,4 lr 5 Ghz.

Det är ju enkelt att kolla. Klicka på nätverksikonen i aktivitetsfältet, så kommer anslutet nätverk och alla tillgängliga nätverk upp, och kan enkelt ändras. Det är stor skillnad på hastighet med 2,4 lr 5 Ghz.

Gjorde en test på min dator, och fick ca 50 mbits med 2,4 bandet, och ca 300 med 5 Ghz bandet.908532116_Ntverksikon.png.6dcb585c1ba4bce3f6bbd714d5f34e61.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missismatte

Tack för intressant info Bengt, men jag har ingen nätverksikon att klicka på. Annat förslag ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på aktivitetsfältet.

Inställningar för aktivitetsfältet.

Välj vilka ikoner som ska visas i aktivitetsfältet.

Aktivera nätverksikonen (på).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt förutsättningen är att datorn är anslutet till trådlöst nätverk och inte med nätverkskabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missismatte

Jag verkligen beundrar er alla som kan denna myriad av ikoner och inställningar.

Kan nu meddela att om jag har tittat rätt så har jag en "hastighet" med 1,0Gbit/sek med kabel och 72,2Mbit/sek med wifi

Vad det representerar när det gäller de 600 utlovade med kabel till datorn eller de 200-400 wifi till datorn utan kabel, det vet jag inte... Berätta gääääärna  🌹

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missismatte

Märkligt, det heter ju Avatel, Huawei är ju telefonen som oftast ligger utmed men den är ju också connectad till Avatel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev bengt 429:

Men du kör nu på nätverket som heter HUAWEI-5G-xA9k?

Ja lr nej. Du svarade inte på min fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missismatte

Inte ett dugg händer, det är ca 50 utan sladd mot de 2-400 som det borde vara, bara ge upp. skulle vara intressant med ny dator som är SNABB, vad nu det innebär. Blev tipsad om en speldator för 12,000sek, verkar som man får ta det under övervägande om man ska slippa sladd..

Hjärtinnerligt tack alla som verkligen försökt lösa detta mysterium. Nån sa att det berodde på dåligt minne, men det förstår jag inte hur det har med snabbheten att göra - men det kanske det har... ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev ju nånstans har jag för mig att paddan visade samma dåliga hastighet. Så då borde det inte bero på datorn.

Är routern gammal, den kanske behöver uppdateras med ny programvara?

Men det är kanske lite överkurs för dig 😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller ev köpa ny router och bryggkoppla befintlig router (om det går). Men det borde din leverantör kunna svara på.

Om du har telefonen kopplad på bef router, så måste den nog finnas kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...