Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook-appen - mejl hamnar felaktigt i junk mail pga "suspected spam"


Okalettos
 Share

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag installerade idag Outlook-appen på en väns mobil (Samsung android) och la till hennes Teliamejlkonto i den..

Allt fungerade fint och den synkade mejl och adressbok..

För säkerhets skull testade vi att skicka mejl till och från för att se att aviseringar och sådant fungerade som vi tänkt i appen.. Och det gjorde det, MEN, när jag skicka mejl till henne, så hamnar de i hennes junk mail (i outlook-appen alltså) och blir märkta med "suspected spam" i rubrikraden.. Väldigt märkligt detta med tanke på att jag har en hotmail-adress och dessutom finns jag i hennes adressbok med den adressen.

Jag tänkte att, jaja, det är bara att flytta mejlet till inkorgen så att outlook-appen förstår att hon inte ser min adress som spam.. Men ta mig tusan, nästa gång jag skicka till henne så hamnar det återigen i junk mail.. Har nu upprepat proceduren med att skicka till henne och flytta till inkorgen.. Men det vill sig inte 😕

Vad kan man göra åt detta? Det verkar ju inte finnas några spam-regel-inställningar eller liknande i outlook-appen..

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Okalettos changed the title to Outlook-appen - mejl hamnar felaktigt i junk mail pga "suspected spam"
5 minuter sedan, skrev Okalettos:

Hej, 

 

Jag installerade idag Outlook-appen på en väns mobil (Samsung android) och la till hennes Teliamejlkonto i den..

Allt fungerade fint och den synkade mejl och adressbok..

För säkerhets skull testade vi att skicka mejl till och från för att se att aviseringar och sådant fungerade som vi tänkt.. Och det gjorde det, MEN, när jag skicka mejl till henne, så hamnar de i hennes junk mail och blir märkta med "suspected spam" i rubrikraden.. Väldigt märkligt detta med tanke på att jag har en hotmail-adress och dessutom finns jag i hennes adressbok med den adressen.

Jag tänkte att, jaja, det är bara att flytta mejlet till inkorgen så att appen förstår att hon inte ser min adress som spam.. Men ta mig tusan, nästa gång jag skicka till henne så hamnar det återigen i junk mail.. Har nu upprepat proceduren med att skicka till henne och flytta till inkorgen.. Men det vill sig inte 😕

Vad kan man göra åt detta? Det verkar ju inte finnas några spam-regel-inställningar eller liknande i appen..

Markera mejlet som inte skräpmejl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Markera mejlet som inte skräpmejl.

 

Det verkar dessvärre (och märkligt nog) inte finnas något sådant val i outlook-appen.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Okalettos:

Det verkar dessvärre (och märkligt nog) inte finnas något sådant val i outlook-appen.. 

Det stämmer. I appen finns inte valet vilket är ett stort fel anser jag men logga in via webben så finns alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 minuter sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Det stämmer. I appen finns inte valet vilket är ett stort fel anser jag men logga in via webben så finns alternativet.

Det går väl inte när hon har en Telia-adress..? 

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det i Telias webbmail mejlen hamnar i spamkorgen? Så uppförde sig nämligen alla meddelanden till Tele2s webbmail mot slutet när den fanns kvar och jag hade den. Allt som kom till mitt Tele2konto, inklusive meddelanden från Tele2 själv, hamnade i spamkorgen. Kanske Telia också tänker lägga ner sin e-posttjänst och då är det enklast för dem att låta all post hamna i spamkorgen. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Är det i Telias webbmail mejlen hamnar i spamkorgen?

Hej.. Nej det är i outlook-appen detta händer.

I Telia webbmail hamnar mina mejl aldrig i  hennes skräppost.. Och vi har mejlat varann i många år. 

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Okalettos:

Det verkar dessvärre (och märkligt nog) inte finnas något sådant val i outlook-appen.. 

Jodå. På samma ställe där man väljer att flytta.

 

image.thumb.png.15b4a30a5ca900fbb43d45ad7c2f5260.png

Redigerad av Mikael63
bild
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jodå. På samma ställe där man väljer att flytta.

Både ja och nej tydligen.. I detta fallet har ju mejlet fått "för-rubriken" "suspected spam" och då dyker inte alternativet "inte skräp" upp. 

 

3 timmar sedan, skrev polken:

Outlook-appen har väl inga kontakter? Prova att stjärnmärk avsändaren istället. 
 

Ska prova vid tillfälle ang att stjärnmärka 👍:)

Angående kontakter i Outlook-appen så verkar det inte finnas någon adressboksknapp nej, men likväl, när man skriver i "till:" så kommer det upp förslag "från adressboken".. 

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Skulle prova att stjärmärka häromdan, men det alternativet finns märkligt nog inte (flyttade först mejlet från junk mail till inkorgen).. Och märkligt nog så går det inte att stjärnmärka någon annan kontakt heller.. Så det lutar väl åt att Teliamejlkonto (imap) och Outlook-appen inte är helt kompatibla..

 

Ps. Startade ett supportärende med outlook's support.. Men nu är det två veckor sedan de svarade senast. Ds. 

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...