Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma åt bios/starta från usb sticka


cyrax
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

JAg har ett problem eller ja inte bara ett heller tyvärr men ska försöka förklara.

Min dator Lenovo idepad 320 har ej någon skivspelare, och jag skulle väldigt gärna formatera / rensa datorn då jag ej kan komma in på den

(varken kontot eller i bios) har inte det blekaste vad för lösen det kan vara.. men  skulle det inte gå och ladda ner windows 10 eller 8? eventuellt något till program som måste vara med för att det ska "funka". kan någon kunnig försöka hjälpa mig i detta kaos?

Mvh cyrax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen!

Det finns ju några olika sätt kanske.

Hur kommer det sig att du inte längre kommer åt ditt Windowskonto? Finns något samband med annan händelse?

Är det du själv som satt ett lösen "i BIOS", tror du, och nu inte kommer åt det?

Vet du om disken är krypterad med ex. BitLocker?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Mikael63:

Välkommen!

Det finns ju några olika sätt kanske.

Hur kommer det sig att du inte längre kommer åt ditt Windowskonto? Finns något samband med annan händelse?

Är det du själv som satt ett lösen "i BIOS", tror du, och nu inte kommer åt det?

Vet du om disken är krypterad med ex. BitLocker?

Hej !

Nej det är ej min dator från "början" köpte den av en bekant, misstänker ju nu att den är stulen då lösenordet som blir vid uppstart så man kommer in till själva windows funkade ju inte.. antingen så är den stulen... eller så är det jag som i mitt berursade tillstånd hörde fel lösenord! o missa en boktstav.men har testat en massa olika så det ger jag upp nu! jag har ej satt lösen på bios! eller kom in där och ändra men sen när jag vill återställa t.ex så kräver det ett "annat" lösenord. ingen aning om den är krypterad skulle inte tro det..men vem vet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Hanse:

Har gjort som det står i manualen, om inte så har jag bifogat den delen av manualen

 

HANS

 

Hämtade manualen här

https://docplayer.se/110162493-Lenovo-ideapad-320-anvandarhandbok.html

lenovo.pdf 2 MB · 1 download

tack för svar! men var en massa text där, lust att orientera mig vart jag ska börja läsa?? för att få bukt med mitt "problem"  ps.

har du installerat windows med usb sticka nångång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du få kontakt med personen du köpte datorn av?

Det är ju trots allt enklast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det frågan om stöldgods är jag tveksam till fortsatt hjälp.

Regel 9 skulle kunna tillämpas. 

 

Citat

9. Det är inte heller tillåtet att distribuera upphovsrättsskyddat material som du ej äger rätten till, samt efterlysa sådant material. Det innefattar även utrustning för att bryta mot lagar eller villkor. Det är inte tillåtet att citera hela verk eller artiklar utan upphovsmannens tillstånd. Om delar av verk eller artiklar citeras ska källa tydligt anges, om möjligt med länk.

 

Redigerad av Mikael63
citat
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev cyrax:

tack för svar! men var en massa text där, lust att orientera mig vart jag ska börja läsa?? för att få bukt med mitt "problem"  ps.

har du installerat windows med usb sticka nångång?

Den bifogade filen är bara på fyra sidor, och handlar om återställning av datorn

 

HANS

Redigerad av Hanse
felstavat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kan du få kontakt med personen du köpte datorn av?

Det är ju trots allt enklast.

Tyvärr då han inte lever längre :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Monshi:

Är det lösenord satt på BIOS, kommer du inte där?

kommer in på bios men om jag försöker sig återställa eller något så ber datorn om lösenord.. som jag ej kan??

19 timmar sedan, skrev Monshi:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Mikael63:

Är det frågan om stöldgods är jag tveksam till fortsatt hjälp.

Regel 9 skulle kunna tillämpas. 

Hej jag tror faktiskt knappast att den är stulen! men kan inte fråga han heller då han tyvärr är död. Kan vara jag som hörde fel att det ska vara  STOR  bokstav etc. men har testat alla möjliga olika varianter på lösen som jag fick av han... hade ju självklart inte frågat här om jag hade kunnat fråga den förra ägaren??

16 timmar sedan, skrev Mikael63:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan logga in i BIOS och inte logga in som Admin/en användare i Windows då kan du nog se denna dator som förlorad.

 

Och om du kommit till det sinnesläget kan du sätta ditt hopp till svaren på denna fråga på nätet:

https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=Lenovo+idepad+320+reset+bios+password&ia=web

Där svaren varierar från "it is NOT possible". till "kortslut dessa punkter på moderkortet", till "med en EPROM skrivare kan du skriva över BIOS" eller helt enkelt "köp ett nytt moderkort"

Vilken av dessa du tror på är upp till dig,. Nummer två ovan tror jag bara ger ett trasigt moderkort ska sägas.

 

ed: Lite fel ovan, det kan,  som sägs i senare inlägg, gå att starta via annan enhet med snabbknapp vid start (F12 eller liknande) exempelvis.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev cyrax:

Hej jag tror faktiskt knappast att den är stulen!

Okej..

Att pilla i BIOS behöver man väl inte göra om allt fungerar som det ska?

Med Rescatux på ett USB-minne tar det bara en minut att "reseta" Windowslösenordet.

https://www.supergrubdisk.org/rescatux/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Mikael63:

Med Rescatux på ett USB-minne tar det bara en minut att "reseta" Windowslösenordet.

Men en begagnad dator bör ju ominstallerad för man vet ju inte om den är full med virus och spionprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis. Tänkte att man behövde kunna komma åt licensnyckeln efter att fått liv i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Mikael63:

Tänkte att man behövde kunna komma åt licensnyckeln efter att fått liv i den?

Licensnyckeln brukar Windows kunna läsa bra på egen hand. Jag har inte sett något om att man skulle behöva tillgång till BIOS/UEFI för det. Eller vad tänkte du på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du trycker upprepade gånger på knappen F12 (eventuellt Fn + F12) när du startar upp datorn får du då upp en startmeny där du kan välja från vilken enhet du vill starta datorn? 

Redigerad av X-Men
Rättstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur väl Windows hanterar detta med att läsa licensen och tänkte att det skulle vara säkrast att skriva av den innan man påbörjar någon formatering/installation.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows, från version 8, är "duktiga" på att läsa av den licensnyckel som kan ligga i BIOS. Gör själv som du föreslagit, tar reda på licensnyckeln, om möjligt, före en ominstallation då det inte alltid är så att det finns en licens "sparad" i BIOS.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-13 10:36, skrev X-Men:

 

ja eller vet intte har blivit smått knäpp på dena dator.. men finns en "reset knapp på sidan" då  kommer det upp iallafall nått med usb, men försöker jag så blir det som vanligt.. jag kommer till början där jag måste skriva in lösenord för att låsa upp den, så måste ju göra något fel uppenbarligen för omöjligt kan det väl ändå inte vara ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Novoknappen

När datorn är avstängd trycker duden här knappen för att starta System Recovery (Systemåterställning) eller BIOSkonfigurationsverktyg eller för att visa startmenyn.

https://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/ideapad320-14ikb_320x-14ikb_320-14isk_320x-14isk_ug_sv_201704.pdf

Vad innehåller startmenyn det står om?

Finns det där ett val om att starta från ett USB-minne?

Är det valet som inte verkar fungera?

Är det Windows som frågar om ett lösenord eller något annat?

 

Hur har du skapat ditt USB-minne?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...