Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cashking/smscash fejkfaktura och tveksamt svar från företaget


Sunrose
 Share

Go to solution Solved by Sunrose,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, tänkte bara se om någon har fått samma sak på senaste tiden och kanske har lite tips/insikt angående fejkade fakturor.

 

Idag fick jag ett brev från "Finance & Accounting Group" innehållande en faktura på 499 korrigering: 449 kr  kronor där det påstås att jag ska betala ansökningsavgift för Cashking.nu. Kan säga på en gång att jag aldrig tagit lån, aldrig varit på väg att ta lån och aldrig varit nära deras hemsida eller liknande hemsidor förut.

 

Så jag förstod på en gång att det är en bluff-faktura eller att någon tagit ett lån i mitt namn och började söka på internet för att se om företagsnamnet är rapporterat sedan tidigare, vilket jag hittade en del forumtrådar på andra forum där många hade samma problem. Trådarna var från 2014 och 2016 bland annat.

 

Jag vände mig också till hallå konsuments hemsida och polisens webbplats för att läsa på hur man bäst går tillväga för att bestrida falska fakturor där jag inte ingått avtal. Det stod att man kan mejla företaget och ange detaljerna på fakturan för att bestrida, så det gjorde jag enligt den mejladress som fanns på fakturan och använde en mall från hallå konsument. Sedan stod det att man kan polisanmäla bluff-fakturan också vilket jag inte gjort ännu, men förmodligen gör imorgon på en gång.

 

Inte så lång stund senare får jag ett långt "autosvar" från företaget där dem säger så här:

"Svar från Capital Europe Invest automatiska kundtjänst

 

Välkommen till Capital Europé Invest automatiska kundtjänst. Capital Europé Inverst är ett utländskt registrerat företag med säte i Belize.
Capital Europe Invest Corp 150271 är ett registrerat bolag och innehar tillstånd för förmedling av finansiella tjänster inom dess jurisdiktion.
Capital Europe Invest eftersträvar att följa Konsumentverkets riktlinjer samt följer de riktlinjer som finns i enlighet med rådande lagar, regler och förordningar son finns inom bolagets jurisdiktion.
För tillfället erbjuder vi ingen personlig support på den Svenska marknaden men svaret på dina eventuella frågor kommer du med största sannolikhet hitta här nedan eller på vår svenska hemsida.
Vanliga frågor & svar:

...

(lång irrelevant F.A.Q om deras tjänst)

 

Bestridande av betalningsansvar ska ske skriftligen per post till Capital Europé Invest svenska avdelning, endast bestridande med bifogad Polisanmälan kan komma att accepteras. Har du inte ansökt om lånet ska du givetvis inte betala och vi behöver då Polisanmälan där detta framgår så att Polisen kan göra en internutredning om detta.

Capital Europé Invest samtycker till skuldsanering i alla ärenden där vår klient har fått hjälp med detta från Kronofogden. Sådan information ska delges till oss via postgången och där vi skriver under aktuellt ärende inom 8 veckor från att vi mottagit skuldsanerings uppgörelse. 

Postadress: Endast för bestridande av betalningsansvar och är endast godkänt tillsammans med kopia på Polisanmälan samt eller intyg på att man inte har rätt att ingå/teckna avtal.

..."

 

Så i mejlet kräver dem att man skickar fysisk post till deras svenska avdelning, tillsammans med en polisanmälan för att bestriden ska bli godkänd. Detta verkar motsäga vad som faktiskt gäller enligt många svenska sidor som hallå konsument, lawline mm. Dessutom kan brevet "tappas bort" eller så kan dem påstå att dem aldrig fått den. Vill man vara säker måste man betala för att spåra sändningen.

 

Hallå konsument skriver:

 

"Efter att du har bestridit

Företaget behöver inte besvara eller godkänna ditt bestridande för att det ska gälla. Om företaget trots ditt bestridande tycker att de har rätt till betalning är det upp till företaget att driva ärendet vidare. Efter att du har skickat ditt bestridande kan du alltså vänta för att se hur företaget agerar. Om företaget inte skickar fler krav behöver du inte göra något mer."

 

Låter lite som att företaget försöker göra det så invecklat som möjligt för att, på ett typiskt vis, få en att tänka "Äsch, det är lättare att bara betala".

Någon som har insikt om detta? Företaget kan väl inte begära att man bestrider enligt deras egna regler? Några tips på bästa tillvägagångssätt?

Så vitt jag vet är det i deras händer nu att bevisa att jag faktiskt ska betala.

Kommer för övrigt förmodligen också anmäla till Svensk Handel.

 

Redigerad av Sunrose
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har bestridit fakturan och dessutom fått en kvittens på att de fått ditt mail. Det räcker så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev polken:

Du har bestridit fakturan och dessutom fått en kvittens på att de fått ditt mail. Det räcker så.

 

Du bestrider fakturan . 

Jag råda ta med allt polisen 

Kontakta konsument förening eller kommunens konsument kontakt

 

Svara inte några mer meddelande!

Byt e-post adress eller se att dessa svar kommer egen mapp...

 

Hade fått brev inte känner igen . Brukar skicka tillbaka med så företaget är tvungen lösa ut sen egen post . Motsvarande kosnad 

Det  kan kosta extra slant ?  Förtaget kommer inte lös ut sena egna brev . Från samma person fler gånger 

 

Annat sätt vara sicka ett nytt blank brev med samma innehåll som företaget sänt .  Ett brev porto .  Som kosnad. 

 

Tack info oss andra . 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Uppdatering för de som är intresserade eller råkar ut för samma sak:

Var i kontakt med polisen via 114 14 och dem lade in en anmälan i deras system och jag fick ett ärendenummer jag kan använda ifall att dem fortsätter att försöka pressa mig på pengar. Jag skulle återkomma till dem då.

 

Kvinnan i telefonen höll med om att jag gjort allt jag kan göra med bestriden, nu är det bara att vänta och se vad som händer näst. Hon sade också att hon kunde se efter internetsökning att de verkar som ett oseriöst företag. Jag behöver alltså inte skicka fysisk post med polisanmälan enligt företagets begäran i autosvaret utan mejlet var nog.

 

Nu är det företagets ansvar att bevisa att jag ingått avtal och driva det vidare.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Hur gick det här? Fick också från dem nu, har aldrig ens varit inne på deras hemsida förrens nu när jag kollade upp dem :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej. Så tråkigt att höra att detta fortfarande pågår.

Jo, det är så att dem makulerade fakturan efter att jag skickade in kopian på polisanmälan som PDF till deras mejl. Jag dokumenterade hela händelsen, så jag kan ge lite tips utifrån hur det gick för mig och vad jag fann.

 

- Det första jag vill säga är, betala INTE fakturan om du vet att du verkligen inte ansökte om lån via dem eller några av deras andra adresser (smslån.nu t.ex.). Bestrid fakturan till e-postadressen som angivet på din faktura. Du kan använda hallå konsuments mall till det som finns på deras webbplats.

 

- Kontakta polisen på 11414 och förklara precis som det är. Var tydlig med dem exakt vad som har hänt. Om du i ditt specifika ärende känner att det handlar om olovlig identitetsanvänding (någon använde dina personuppgifter olovligt för att ta lån i ditt namn) så uppger du det så lägger dem till det i ärendet.

Det kan hända att dem lägger ner ärendet efter att du har lagt in det hos dem ganska snabbt för att dem tycker att det inte finns mycket att gå på för att göra något med. Dock finns ärendet fortfarande kvar i systemet. Fråga om kopia på ärendet. Polisen jag pratade med sa att det skickas till min digitala brevlåda hos Kivra om jag har en. Annars skulle det skickas till min adress. Jag hade inte en digital brevlåda just då, så jag valde att åka direkt nästa morgon till min lokala polisstation och frågade om utskrift på mitt ärende för att få det snabbare.

 

- När du har kopian kan du skanna in den till en dator och göra en PDF av den. Skicka sedan in PDF:en till e-postadressen på fakturan. Jag ville inte villigt själv ge dem några extra uppgifter om mig själv som fanns på polisanmälan så som personnummer, så jag censurerade personnummer och telenummer innan jag skickade in den.

 

Jag skrev till företaget igen efter att jag bestred fakturan eftersom jag inte fick något svar på vad som pågick med det. Då fick jag ett auto-mejl tillbaka med felkoden 5.2.2 "Mailbox full", så dem gick inte att nå längre. Efter att par dagar tror jag att det var då försökte jag igen, då det gick igenom.

 

När det kommer till företagets villkor, då när jag fick bluffakturan, stod det att man måste identifiera sig själv med bank-id när man ansöker om lån hos dem. Så jag kollade historiken i mitt bank-id för att se om det fanns något som skulle indikera på att mitt bank-id hade använts till att signera något med dem, men det fanns naturligt vist inget. Så då betyder det antingen att ingen signering faktiskt gjordes, eller att den som gjorde en ansökan i mitt namn använde sitt egna bank-id för att signera. I det fallet är det konstigt att ansökningen gick igenom alls eftersom uppgifterna inte stämmer (bank-id:et tillhörde en annan person, men personuppgifterna så som namn och adress var mina).

 

Om villkoren fortfarande ser samma ut i nuläget så är mitt personliga råd att kolla upp ditt bank id (på mobilen finns det historik i appen man kan kolla) för att se om en signering gjorts hos dem. Är inget signerat där så har du i alla fall det som något extra du kan visa på att du inte ansökte om lånet eftersom dem själva säger i sina villkor att man måste signera med bank-id. (Jag menar inte att du ska visa detta till företaget. Visa dem INTE ditt bank-id. Jag menar bara att du har historiken i appen som visar på att du inte har signerat låneansökan hos dem).

Förutom det kan jag se att dem har ändrat sina villkor lite sedan mitt inlägg. Istället för att ta ut en enda summa som ansökningsavgift tar dem nu istället en månatlig summa.

 

Hoppas det löser sig!

Redigerad av Sunrose
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...