Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ominstallation?

Merkant
 Share

Go to solution Solved by Merkant,

Recommended Posts

Merkant

Jag köpte en Lenovo Thinkpad i andra hand nyligen. Verkar väldigt bra på alla sätt, men en sak retar jag mig på. Detta är nämligen dator nr 2 i huset. Dator nr 1 har ett svenskt windows 10 Home, medan denna nya nr 2 har ett engelskt Windows Pro. Jag har inga problem med engelskan, men vill ändå ha lika på bägge datorerna, och då helst svenska. Jag har läst någonstans att man väljer språk vid installationen - annars är programmet i övrigt detsamma. Kan jag installera om 2:an och då välja svenska som språk? Jag har inga egna filer på datorn, så allt gammalt kan tas bort. Jag tar gärna emot en briefing om hur ominstallationen går till. Tack på förhand

Merkant

Om datorn har kvar återställningspartitionen kan du, om du vill, utföra en fabriksåterställning som gör att datorn hamnar i det läge som den en gång hade vid första leverans till kund.

Levererades datorn med Windows 10 Pro är det också den varianten som kommer att bli installerad. Windowsversionen blir den som då rådde och du behöver uppdatera till en nyare version.

Vid återställningen kommer du också att kunna välja språk.

Alla drivrutiner, förinstallerade program med mera kommer också att återställas.

Om datorn levererades med Windows 10 (även Windows 8 och 8.1) finns licensen i BIOS och du behöver inte ange någon.

Levererades datorn med Windows 10 Home och du vill ha kvar Pro behöver du plocka ut licensnyckeln för Pro innan du installerar om.

Det kan du göra med hjälp av Belarc Advisor, ett kostnadsfritt program som du kan hämta här:

https://www.belarc.com/AdvisorDownloadEmail

Belarc Advisor ger dig också information om datormodell, serienummer, moderkortsmodell, hårdvara samt installerade program och en del av dem också den licensnyckel som gäller.

Vid en ominstallation på egen hand är Belarc Advisor en bra hjälp för att kunna hitta rätt drivrutiner till hårdvaran. 

Merkant

Kört ihop sig en del tillvaromässigt för mig, med genomgången ögonoperation och brusten hälsena, och alla återbesök som detta för med sig. Dessutom skall ju häckar och gräs klippas, fönster putsas mm. Så Cecilias fråga är fullt befogad. Jag har dock hunnit med att titta på en del: en utskrift av Belarc.com (ny bekantskap) med bl.a. produktnyckeln, jag har också försökt köra ett installationsverktyg men fått nobben. Jag fick dock ett tips från en Microsoft-agent om hur jag kunde runda nobben. Det jag tänkte göra närmast är att kolla upp eventuell återställningspartition (tack X-Men!), och tillverka ett installationsmedium. Detta om jag får vara kvar på forumet trots det låga tempo som jag nu kan hålla. Jag tackar Cluster, Hanse, X-men och Cecilia så länge.

Merkant

• 3 weeks later...
  • Solution
Merkant

Efter diverse turer hit och dit, har det nu löst sig. Jag har nämligen ett barnbarn som har studerat databehandling p KTH, och han ordnade allt på ca 1-1,5 timmar med hjälp av ett program som heter "Windows Media Creation Tool". Nu har jag Windows 10 pro på svenska. Som kuriosa kan jag nämna att när barnbarnet var liten grabb skulle jag tidigt lära honom att bekanta sig med datorer, och det första programmet var "Krakel Sektakels ABC" av Lennart Hellsing och Poul Ströyer. På den vägen är det. Snacka om att bli omsprungen! 

Tack alla!

Merkant

• Like 1
  • Thanks 1