Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det att mata in en utmatad enhet? (HDD, SSD m. fl.)


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

När jag matade ut min HDD säkert upptäckte jag att lampan i den slocknade. Jag utgår därför ifrån att strömmen till den stängs av. Det vore ju praktiskt om man kunde mata in den också, utan att starta om datorn. På så sätt sparar man ju även på USB-kontakten. Går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis matar man ut en enhet på ett säkert sätt innan man tar bort den fysiskt.

Tar man bort den fysiskt och sedan ansluter den igen så monteras den automatiskt.

 

Att avmontera och sedan montera bör ju gå bra i Windows då det går bra i Linuximage.png.3b6e017222f3aace283bc54f63e9a031.png

 

Dock vet jag inte hur man gör i Windows.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget jag kan heller men en bra början är väl att kolla om lagringsenheten syns i Diskhanteraren även när den är utmatad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-05 20:11, skrev Mikael63:

 

 

Att avmontera och sedan montera bör ju gå bra i Windows då det går bra i Linuximage.png.3b6e017222f3aace283bc54f63e9a031.png

 

Intressant!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-05 20:33, skrev Cecilia:

Inget jag kan heller men en bra början är väl att kolla om lagringsenheten syns i Diskhanteraren även när den är utmatad.

 

Den syns inte där.

Däremot i "Enheter och skrivare" (BUP Portable*) . Lägg märke till hur "Status" i det mycket svagt synliga popup-fönstret anger drivrutinsfel. Man ser också att den är ansluten till USB 3.0.

1804233141_enhet1.png.8fac497e6bb9d47cb7881c23256df3bf.png

*Lite märklig benämning för svenskar på den hårddisken, då BUP = Barn och ungdomspsykiatrisk mottagning.

 

De enda alternativ som finns är dessa. Inget jag vill testa.

 

411657011_enhet2.png.b5a4e7fc54d0fb0774ff41258a77f047.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Cecilia:

Tack, men det var lite omständligt, lätt att man tjorvar till det. Hade helst sett en funktion som den i Linux, där man bara behöver gå till en meny eller klicka på en symbol, liksom när man matar ut en enhet i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske inte behöver mata ut den alls, den verkar gå i vila efter ett tag. Hittar inga inställningar för hårddiskvila men jag vet att min interna HDD också går i vila. Var hittar man dessa energiinställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar - System - Energialternativ

Fler energiinställningar

För det valda schemat: Ändra scheminställningar

Ändra avancerade inställningar

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Inställningar - System - Energialternativ

Fler energiinställningar

För det valda schemat: Ändra scheminställningar

Ändra avancerade inställningar

 

Tack!

Det är ju så jäkla smått allting, inte underligt att man inte ser det.

 

Så här är det inställt, 20 minuter på hårddisk. Frågan är om det gäller även USB-hårddiskar. Det finns även en inställning för USB, se inringat. Ska man ändra nånting där?

 

energialternativ.png.855588bba90398ea236ff6067801cbc4.png

 

 

 

Redigerad av Tomas E
Tog bort en spökbild som inte borde ha kommit med.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Tomas E:

Så här är det inställt, 20 minuter på hårddisk. Frågan är om det gäller även USB-hårddiskar.

Du får kolla om USB-disken går i vila efter 20 minuter ;)

 

4 minuter sedan, skrev Tomas E:

Det finns även en inställning för USB, se inringat. Ska man ändra nånting där?

Det borde vara en inställning som gör att du får upp disken som möjlig att koppla bort med en ikon i meddelandefältet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...