Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firefox får ny design


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Vet inte vad jag tycker, fick in denna idag, men nä, varför ska dom ändra så mycket, nu hamnade flikarna i botten istället??

Och ser bara den aktiva fliken , för att se alla så måste jag skriva CTRL -F så radar flikarna upp sig i en ny hemsk mindre design. Vad håller FF på med??

Lättare att både se och hitta tidigare, nä jag förstår inte var FF får sina "Smarta ideer" ifrån. Inte är det trivsamt.

Kanske dags att byta webbläsare...??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Laso:

nu hamnade flikarna i botten istället??

Jag har inte fått in den än men i artikeln står det:

Citat

Flikfältet har lossats från verktygsfältet och flyter fritt längst upp.

Är det flyttbart eftersom du ser det längst ner?

 

Nåja, när det blir mycket nytt och ovant brukar det snart dyka upp lite tillägg som fixar till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag fick den nya designen redan igår och tyckte inte om den. Top sites, dvs genvägar under Google Sök-rutan,  hade fått fula platta ikoner. Värst av allt var dock att mina bokmärken inte fanns uppe i vänsterhörnet där jag var van att ha dem. Men nu har jag iaf fått saker på de lättillgängliga platser där jag är van att ha dem. Utgå från menyn uppe i högerhörnet så kan nog du också få ha det som du har haft det förut. Allt gammalt finns nämligen kvar. Man kan ju också "restore settings":

1129735103_Firefox2juni.thumb.png.cd7dff389e2a0ea44e11b2ffdf8fccc9.png
Så här ville jag ha det, dvs bokmärkena högst upp till vänster.

1838652987_Firefoxflikarnadruppe.thumb.png.b9fc7fdf356cd41205ae758524631441.png

Flikarna däruppe har jag alltid haft.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har inte fått den till Linux än då det sköts av de som gör min distro, men i Windows uppdaterade jag. Jag kör alltid med ljusare tema så det som märks är lite mer mjukare och klarare utseende på nåt sätt och texten på flikarna har blivit lite mindre men har hamnat där de ska. Jag använder iofs "Tree style tab" så jag kan ha flikarna där jag vill ha dem, på höger sida då jag upplever att man får bättre överblick över alla. Önskar att de hade gjort som Vivaldi och låter användaren välja mer än botten och toppen för flikarna, men i övrigt har jag inga negativa synpunkter.

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Estetiskt sett så har jag lite svårt för Firefox nya flikrad som nu har blivit bredare än både nedanförliggande adressrad och operativsystemets aktivitetsfält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Laso:

Vet inte vad jag tycker, fick in denna idag, men nä, varför ska dom ändra så mycket, nu hamnade flikarna i botten istället??

Och ser bara den aktiva fliken , för att se alla så måste jag skriva CTRL -F så radar flikarna upp sig i en ny hemsk mindre design. Vad håller FF på med??

Lättare att både se och hitta tidigare, nä jag förstår inte var FF får sina "Smarta ideer" ifrån. Inte är det trivsamt.

Kanske dags att byta webbläsare...??

Nu har jag fått in uppdateringen och det var minimala förändringar t ex så ligger samtliga flikar uppradade i samma flikrad högst upp. Har du något tillägg installerat för att hantera flikar?

 

Ctrl+F är sök på sidan i mitt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Nu har jag fått in uppdateringen och det var minimala förändringar t ex så ligger samtliga flikar uppradade i samma flikrad högst upp. Har du något tillägg installerat för att hantera flikar?

 

Ctrl+F är sök på sidan i mitt fall.

Okej, jag börjar fundera på om det kan vara en css-rad som ställer till det, men har inte testat ännu, finns några på forumet som också har en liknande css-rad, om dom råkar ut för liknande. Men jag lugnar mig ett så får jag se om något händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mig såg det också väldigt underligt ut efter uppdatering. Provade med Hjälp - Felsökningsläge och då blev det normalt med flikar högst upp. Gjorde då en återställning av Firefox och nu är det ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev vertpre:

Provade med Hjälp - Felsökningsläge och då blev det normalt med flikar högst upp.

Då bör det väl vara något tillägg eller tema som ställer till det. För det är väl sånt som inaktiveras i Felsökningsläge?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Då bör det väl vara något tillägg eller tema som ställer till det. För det är väl sånt som inaktiveras i Felsökningsläge?

Visst är det så men jag tror att det var userChrome.css som var problemet. Den som Laso har nämnt. Den är nu borta. Jag samma tillägg, teman och insticksmoduler installerade efter återställningen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev vertpre:

Hos mig såg det också väldigt underligt ut efter uppdatering. Provade med Hjälp - Felsökningsläge och då blev det normalt med flikar högst upp. Gjorde då en återställning av Firefox och nu är det ok.

Det är just så jag INTE vill ha det, flikarna överst. Jag vill ha flikarna direkt under bokmärkesfältet som det var förr.

Och det var det som css-raden fixade. Så jag tänker i nuläget inte ta bort denna css-rad, även om det innebär att min flikar nu hamnar absolut nere i botten direkt ovanför aktivitetsfältet, inte bra det heller, men jag tar det just nu.

Så får vi se om något återigen kan få ihop en css-rad som kan fixa det hela, men nu har dom troligen skrivit om koden så mycket, så det kanske blir tufft att få till det, vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vad som händer när man återställer Firefox beskrivs här
https://support.mozilla.org/sv/kb/fornya-firefox-aterstall-tillagg-och-installningar

« Förnya Firefox – återställ tillägg och inställningar
Vad gör återställningsfunktionen? [...] » « Dessa objekt och inställningar kommer att tas bort: Verktygsfältets anpassningar

• Användarstilar (chrome undermapp innehållande userChrome och/eller userContent CSS-filer, om de skapats tidigare.) » 

 

För mig var det lättare. Jag kunde dra mitt bokmärkesfält från spillmenyn till verktygsfältet.
https://support.mozilla.org/sv/kb/anpassa-kontroller-knappar-verktygfalt-firefox

Kanske flikar-under-fantasten Flyfisherman hittar någon lösning på ert gemensamma problem. Hoppas kan man ju alltid.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara vi här på forumet, som saknar möjligheten att få flikarna direkt under bokmärkesfältet, bara att läsa på olika forum även utländska, så är det många som vill ha kvar den möjligheten, men av någon anledning, så tycker Mozilla annorlunda.  Var ju samma sak med den mobila versionen av FF när dom bytte layout, var många då som bytte mobil webbläsare.

 

Men alla tycker olika, och alla har ett val. Men ska Mozilla fortsätta att utveckla FF åt det håll dom nu kör, så riskerar dom att tappa användare, och tyvärr har ju dom flesta webbläsare idag flikarna högst upp. Varför får användaren inte möjligheten att välja?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Laso:

Men alla tycker olika, och alla har ett val. Men ska Mozilla fortsätta att utveckla FF åt det håll dom nu kör, så riskerar dom att tappa användare, och tyvärr har ju dom flesta webbläsare idag flikarna högst upp. Varför får användaren inte möjligheten att välja?

Jag hade för länge sen flikarna under adressraden (aldrig haft Bokmärkesfältet visat och tyckte det var bakvänt när det ändrades men på mindre än en vecka hade jag ju vant mig och sen kändes det helt naturligt att flikarna är överst och adressraden under.

 

För bokmärken finns ju också möjligheten att ha bokmärkena som ett fält på sidan av fönstret vilket gör att man utnyttjar skärmen bättre eftersom bredden är större än höjden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man vänjer sig säkert kanske vid olika saker, men nu har jag ett tomt fält precis under bokmärkesfältet, som inte kommer att användas till något, ser lite tomt "naket" ut.

Som sagt, alla vill ha det på sitt viss, och jag har tillräcklig stor skärm för att få plats med allt ändå.

 

Vi får se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hos mig har FF haft nytt utseende ett tag men jag känner inte riktigt igen bilden från Nyhetsroboten. Hos mig ser det ut som i första posten från mbgtmari. Tycker inte om att fliknamnet "lossnat" på detta vis. Allt i verktygsfältet upplevs också som mindre. 👎 If it ain't broke, don't fix it! Bättre vore on Mozilla hade lagt alla förändringar "under huven".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev DePhaz:

Allt i verktygsfältet upplevs också som mindre.

Kolla att du inte kompakt läge valt, alltså det som Thirteen skriver om i inlägget innan ditt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...