Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uma..


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

..kommer Mint 20.2 att heta.

Betaversion till midsommar kanske.

 

Bland nyheterna finns massomdöpningsverktyget Bulky.

Nemo kommer att kunna göra sökning på filinnehåll.

Warpinator får fler inställningar.

 

https://blog.linuxmint.com/?p=4072

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Betaversion inofficiellt släppt nu.

Officiellt kanske i kväll eller i morgon, gissar jag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae. Man lägger upp utgåvan på ett stort antal "speglar" och när den finns där så finns den där men man väntar tills man är säker på att filen laddats upp till alla speglar och att det går att hämta den innan man meddelar att den är släppt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med. Nyheter men inte upphetsande.

Helt personliga kommentarer:

Bulk File Renamer - inget jag behöver i Linuxmiljön men använder detta ofta i Windowsmiljön, då i TotalCommander. I Linux finns det motsvarande som tillägg till Double Commander.

Warpinator - har ju funnits en tid nu och sedan den gick att använda med Androidtelefoner blev det praktisk nytta av den. Jag hade nog hellre sett att man portade Warpinator till Windows före möjligheten att välja nätverksanslutning. (Hur ofta vill man växla egentligen?)

Sökfunktionen i Nemo, att kunna söka även i filinnehåll - Ja, det återstår väl att se vilka dokumenttyper som stöds.

Uppdateringshanteraren som nu inkluderar Cinnamon Spice, eg. teman - Jag hade nog hellre sett fler teman att kunna välja utan att installera manuellt.

 

Jag kommer att avvakta tills möjligheten finns att installera via Uppdateringshanteraren.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Igår skrev Clem:

Citat

the stable release of Linux Mint 20.2 is just around the corner.

We still have a few things to check and a few bug reports to go through before calling it stable but we’re getting very close.

 

https://blog.linuxmint.com/?p=4092

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns hon för nerladdning.

https://blog.linuxmint.com/?p=4102

 

Man har likt Windows 11 ändrat utseendet. Panelen är till höger, menyn i övre högra hörnet, ikonerna är runda och svartvita.

 

 

 

 

 

 

 

NÄÄ.. skoja! Detta styr man ju själv som man vill.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Nu finns hon för nerladdning.

https://blog.linuxmint.com/?p=4102

 

Man har likt Windows 11 ändrat utseendet. Panelen är till höger, menyn i övre högra hörnet, ikonerna är runda och svartvita.

 

 

 

 

 

 

 

NÄÄ.. skoja! Detta styr man ju själv som man vill.

Har kört in denna på alla 3 datorer, gick smidigt och utan problems , som vanligt....

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev vohubbe:

Har kört in denna på alla 3 datorer, gick smidigt och utan problems , som vanligt....

Då testar jag med då!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-20 21:30, skrev Mikael63:

Sökfunktionen i Nemo, att kunna söka även i filinnehåll - Ja, det återstår väl att se vilka dokumenttyper som stöds.

Ja, inte dwg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde ni? Nyinstallation eller går det att uppgradera på något smidigt sätt än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-20 21:30, skrev Mikael63:

Kan hålla med. Nyheter men inte upphetsande.

Helt personliga kommentarer:

Bulk File Renamer - inget jag behöver i Linuxmiljön men använder detta ofta i Windowsmiljön, då i TotalCommander. I Linux finns det motsvarande som tillägg till Double Commander.

Warpinator - har ju funnits en tid nu och sedan den gick att använda med Androidtelefoner blev det praktisk nytta av den. Jag hade nog hellre sett att man portade Warpinator till Windows före möjligheten att välja nätverksanslutning. (Hur ofta vill man växla egentligen?)

Sökfunktionen i Nemo, att kunna söka även i filinnehåll - Ja, det återstår väl att se vilka dokumenttyper som stöds.

Uppdateringshanteraren som nu inkluderar Cinnamon Spice, eg. teman - Jag hade nog hellre sett fler teman att kunna välja utan att installera manuellt.

 

Jag kommer att avvakta tills möjligheten finns att installera via Uppdateringshanteraren.

angående Warpinatorn, har övergett den och använder numera "BeeBeep" för filöverföring mellan både Linux och Windows datorer, klockrent..

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyfiken. Behöver du skapa två användare då? Eller fler om du har flera enheter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Nyfiken. Behöver du skapa två användare då? Eller fler om du har flera enheter?

 

nej, installerade programmet i alla (3)Linux enheter och i Windows (1 enhet), sen får man ju göra lite inställningar, typ startar automatisk efter boot, välja mapp för  överföring,,,,men det är ju ett "chatt" program, när man ska överföra en fil, drar man den bara till chattrutan och så åker filen över till den enheten man har valt...testa vet jag, du kan ju alltid tar bort det igen, men jag är jätte nöjd med detta

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev vohubbe:

nej, installerade programmet i alla (3)Linux enheter och i Windows (1 enhet), sen får man ju göra lite inställningar, typ startar automatisk efter boot, välja mapp för  överföring,,,,men det är ju ett "chatt" program, när man ska överföra en fil, drar man den bara till chattrutan och så åker filen över till den enheten man har valt...testa vet jag, du kan ju alltid tar bort det igen, men jag är jätte nöjd med detta

 

Skärmbild från 2021-07-09 22-33-36.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev vohubbe:

 

Skärmbild från 2021-07-09 22-33-36.png

BTW, programmet hittar alla andra enheter som har BeeBeep installerat automatisk (i samma nätverk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag personligen har inget intresse av filöverföring Linux<>Windows men väl Linux<>Android och Windows<>Android.

Körde tidigare med Resilio men ersatte den med Warpinator för Linux<>Android och för Windows<>Android fick det bli USB-kabel de få gånger jag vill föra över bilder (Resilio fungerade inte bra via VPN)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2021-07-09 16:26, skrev vohubbe:

angående Warpinatorn, har övergett den och använder numera "BeeBeep" för filöverföring mellan både Linux och Windows datorer, klockrent..

Det här kanske ska ligga i en egen tråd (får se om jag skapar nån) men jag och mina närmaste använder Telegram om vi ska skicka meddelanden till varandra. I Linuxmiljö använder jag ett program och i Windowsmiljö via webbläsaren. I telegram finns (vet inte sedan hur länge) "en grupp/kontakt" som heter Saved Messages. Om jag då via mobilen klickar på en bild, väljer Dela, väljer Telegram så kan jag där välja att "skicka den" till Saved Messages. Då kommer jag själv åt den från alla mina enheter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Inget namn men på bloggen skriver man

Citat

The next development cycle is now open and the next target is Linux Mint 20.3. It is planned for Christmas 2021.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...