Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud från projektor


Andersprojektor
 Share

Rekommendera Poster

Andersprojektor

Undrar om någon klok kan hjälpa mig? Köpt en fin projektor på Blocket som jag monterat. Supersmidig och bra bild. Har tidigare använt ett datorhögtalarsystem som extra ljudkälla till 65 tums tv och varit nöjd (ej kräsen. Med tvn kunde det bli väldigt högt ljud och jag fick justera för att ha en lagom nivå. Anslutningen är en 3,5 mm sladd aux. När jag nu koppar detta från projektor till högtalarsystem får jag inte alls samma höga ljud fast jag har på max. Varför? Är det projektorn som begränsar? 


Om jag vill köpa ett bättre ljudsystem så undrar jag över hur kopplingen kan ske? Bara ett hdmi uttag på projektorn (där sitter en Chromecast). Ingen optisk. De flesta nya system vill ha hdmi eller optisk. Finns det någon bra väg att gå? Kan man använda en hdmi-splitter? En som gör hdmin till 2 hdmi där  ens styr Chromecast och andra går till en typ soundbar?

 

Medveten om min bristande kunskap därav frågorna 😊

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte möjlighet att justera ljudvolymen från projektorn? I meny, via fjärr eller knapp på projektorn. 
Fabrikat? 
Modellnr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andersprojektor

Provat sätta den på Max via projektorns meny.

Vivitek projektor D557/8

image.thumb.png.f793cb16967543a83573818abd2aae26.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av projektor men för teve kan det ju finnas en inställning för "hörlursuttaget" där volymen är "fast", att man då ska justera volymen på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en högtalare inbyggd i projektorn. Har du justerat volymen för den eller ljudutgången?

Det går att justera ljudnivån med fjärrkontrollen eller i den inbyggda menyn. Vet inte vilket som justerar högtalaren resp. ljudutgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andersprojektor

De är inte aktiva. Det tillsammans med svagare ljudkort än TV gör nog att jag inte kan få upp volym. Får bli en soundbar som jag drar till en sån här: 

 

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/signalomvandlare/hdmi-extractor-p69116

 

Då kan jag ha gå ur projektor med lång HDMI , koppla in omvandlaren och sen ut till Chromecast och Optiskt (till Soundbar).

 

vad tror ni?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Andersprojektor:

De är inte aktiva

Ok, där har du förklaringen. Projektorn ska anslutas till aktiva högtalare eller förstärkare enligt manualen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Andersprojektor:

vad tror ni?

Har du lågnivå in på soundbaren så behövs inte omvandlaren. Om du inte absolut vill köra via fiber förstås. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andersprojektor

Alternativet är att köra en 3,5 mm från projektor till soundbar och chromecast direkt i projektor (så har jag nu med datorhögtalarna). Blir det någon skillnad på ljudet tro? Om man går från hdmi till optiskt? Den kostar ändå 800 kr. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Andersprojektor:

Alternativet är att köra en 3,5 mm från projektor till soundbar och chromecast direkt i projektor (så har jag nu med datorhögtalarna). Blir det någon skillnad på ljudet tro? Om man går från hdmi till optiskt? Den kostar ändå 800 kr. 

Frågan är väl om du vill ha analogt, eller digitalt ljud.

Analogt får du med 3,5 mm utgången, och digitalt med optisk kabel.

Det borde bli bättre ljud med optiskt. Men sen beror det ju på hur soundbaren hanterar ljudsignalerna.

Svårt att svara på din fråga, det måste du nog prova dig fram med.

Skulle jag vara i dina kläder hade jag valt optiskt.

Du kanske kan få köpa en signalomvandlare på öppet köp hos Kjelle, och testa hemma hur det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...