Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Pinkod


Torparen
 Share

Recommended Posts

Torparen

Har köpt en ny mobil (Doro 8050) När jag startar upp den frågas det efter "pinkod" får  besked att pinkoden är fel. Så är det inte är 100% säker på att jag matar in rätt pinkod. På simkortet är också tfnnumret angivet vilket stämmer. Något tipps?

Link to comment
Share on other sites

Pinkoden brukar alltid finnas tryckt på samma papper som simkortet sitter på som du ska ha fått i separat kuvert.

Där ska också den viktiga säkerhetskoden finnas.

Link to comment
Share on other sites

Torparen
1 timme sedan, skrev Laso:

Pinkoden brukar alltid finnas tryckt på samma papper som simkortet sitter på som du ska ha fått i separat kuvert.

Där ska också den viktiga säkerhetskoden finnas.

Ja så är det i mitt fall. Om vi går på sannolikhet är det pinkoden eller mobilen det är fel på. Den pinkod jag matar in hämtar jag från det kort på vilket simkortet varit placerat.

Link to comment
Share on other sites

Cecilia

Förutom PIN-kod för SIM-kortet så kan man ha PIN-kod som lösenord till inloggningen.

Link to comment
Share on other sites

Torparen
13 minuter sedan, skrev Cecilia:

Förutom PIN-kod för SIM-kortet så kan man ha PIN-kod som lösenord till inloggningen.

Ja jag förstår, men det frågas först efter pinkoden, alltså jag kommer ej in i mobilen. Så frågan är om det är pinkoden som är fel eller mobilen sannolikhet?

Link to comment
Share on other sites

Cecilia

För att komma in i mobilen behöver du logga in.

 

För att göra det klarare kanske det är bra om du skriver ner varje steg du tar och exakt vad det står på skärmen. Som det är nu går det inte att avgöra om du förväntas mata in PIN-koden för SIM-kortet eller en PIN-kod som har med inloggningen att göra.

Link to comment
Share on other sites

Torparen

Mobilen är ny jag kommer ingen vart med mobilen, det första som händer efter påslag är  "knappa in pinkoden"

Min fråga blir: vad är mest sannolikt, är det fel på simkortet eller mobilen? Normalt är det så att efter ett antal försök med pinkoden skall mobilen fråga efter pukkodn men icke. så min fråga blir vilket är sannolikt fel simkortet eller mobilen?

Link to comment
Share on other sites

polken

Verkar vara mobilens kod. provat med 0000?

Kontakta doro support. 
Säger de att ingen pin ska finnas från start har du kanske inte fått en helt ny där du köpte den. 
 

Ta ut simkortet så kan du utesluta att det är det som trasslar. 

Link to comment
Share on other sites

Cecilia

Kontakta Doros kundtjänst som vet hur just den mobilen fungerar:

Citat

 

Vår kundtjänst är öppen 8.30-16.30, helgfria vardagar. Lunchstängt 12-13.
Telefon:    0771 86 11 00

Email:       support.se@doro.com

 

 

Link to comment
Share on other sites

Monshi

Från manualen:
bild.png.23daa32a1e1753806e80e24aedecab01.png

jag gissar att det är PIN-koden till SIM-kortet som du får fram. Om SIM-kortet nytt bör det står i de papper du fått med det. Om du inte har dessa uppgifter måste du, som det står ovan, kontakta din operatör.

 

För att utesluta kod för SIM-kortet kan du testa att starta telefonen utan SIM-kort insatt i telefonen.

 

Link to comment
Share on other sites

Torparen
1 timme sedan, skrev Monshi:

Från manualen:
bild.png.23daa32a1e1753806e80e24aedecab01.png

jag gissar att det är PIN-koden till SIM-kortet som du får fram. Om SIM-kortet nytt bör det står i de papper du fått med det. Om du inte har dessa uppgifter måste du, som det står ovan, kontakta din operatör.

 

För att utesluta kod för SIM-kortet kan du testa att starta telefonen utan SIM-kort insatt i telefonen.

 

Tack för alla råd, men det är så att då då jag slår på tefn ä det det första som händer att det frågas efter pinkod alltså kommer ej längre. Så min fråga är kan det vara simkortet eller tfn som är felaktig? På simkortet står också tfnnumret detta funkar. Så sammanfattningsvis: tror ni det är simkortet eller tfnen som är felaktig?

Link to comment
Share on other sites

Torparen
3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Hur långt har du kommit i Snabbstartsguiden, Torparen?

https://www.doro.com/sv-se/support/  QSG Doro 8050

Jag kommer inge n vart tfn frågar efter pinkoden, vilken enligt tfn är felaktig har provat 15 gånger

Link to comment
Share on other sites

Torparen
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Vad händer om du tar ut SIM-kortet?

Bra fråga nu är det ett minikort så jag är tveksam att greja med det, vad är syftet? Men Cecilia har du hört talas om att simkort innehåller fel pinkod? tfnnumret är rätt

Link to comment
Share on other sites

Cecilia

Om du inte har något SIM-kort i så frågar inte telefonen om SIM-kortets PIN-kod. Då blir det ju dels säkert att det är just SIM-kortets PIN-kod som efterfrågas och dels kan du komma vidare med telefonens inställningar i stället för att vänta tills Doro:s kundtjänst öppnar i morgon.

 

Jag har inte hört talas om problem med SIM-korts PIN-koder men det säger ju inte att det inte förekommer.

Link to comment
Share on other sites

Monshi

Testa ta ut simkortet.1

5 försök, då borde sim-kortet låst sig och kräva PUK-koden.

 

Som jag frågade: är det ett nytt SIM-kort, har du pappret du fick det med? Där står PIN och PUK.

Om du inte har det, rings din operatör (telia, tele2 eller vad du nu har) eller logga in på dina operatörs hemsida, där kan du ha en profil där denna information finns (ivartfall PUK-kod)

 

Link to comment
Share on other sites

Torparen
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Om du inte har något SIM-kort i så frågar inte telefonen om SIM-kortets PIN-kod. Då blir det ju dels säkert att det är just SIM-kortets PIN-kod som efterfrågas och dels kan du komma vidare med telefonens inställningar i stället för att vänta tills Doro:s kundtjänst öppnar i morgon.

 

Jag har inte hört talas om problem med SIM-korts PIN-koder men det säger ju inte att det inte förekommer.

Ok jag kommer att göra som magistern säger. En annan fråga: kan jag kopiera över telefonboken från den gamla till den nya tfn:en

Link to comment
Share on other sites

Torparen
1 timme sedan, skrev Monshi:

Testa ta ut simkortet.1

5 försök, då borde sim-kortet låst sig och kräva PUK-koden.

 

Som jag frågade: är det ett nytt SIM-kort, har du pappret du fick det med? Där står PIN och PUK.

Om du inte har det, rings din operatör (telia, tele2 eller vad du nu har) eller logga in på dina operatörs hemsida, där kan du ha en profil där denna information finns (ivartfall PUK-kod)

 

Jag har tagit ut simkortet men fortfarande frågas efter pinkoden,vilken fortfarande är fel. Ja det är ett nytt kort på vilket pin puk och tfnnummer är angivet Blev tydligen 2 svar det bjuder jag på.

Link to comment
Share on other sites

polken

Då är det telefonen som är låst. Du har troligen fått en begagnad som returnerats låst till butiken. Reklamera telefonen. 

Link to comment
Share on other sites

Torparen
54 minuter sedan, skrev polken:

Då är det telefonen som är låst. Du har troligen fått en begagnad som returnerats låst till butiken. Reklamera telefonen. 

Jag tror på vad du säger, men vad stöder du det på?

Link to comment
Share on other sites

polken
4 minuter sedan, skrev Torparen:

Jag tror på vad du säger, men vad stöder du det på?

Det du berättar. Varför inte kontakta butiken?

Link to comment
Share on other sites

Torparen
13 minuter sedan, skrev polken:

Det du berättar. Varför inte kontakta butiken?

OK jag kommer att göra det du föreslår, men först kommer jag imorgon att tala med Telenor. Föreslår att vi tills vidare bordlägger frågan. Tack för all hjälp jag fått från er alla.

  • Confused 2
Link to comment
Share on other sites

Torparen

Jag har nu returnerat telefn så vi avslutar ärendet. Tack för hjälpen

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Create New...