Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Thunderbird i två datorer

TomV
 Share

Recommended Posts

Jag funderar på att placera datorer på två olika platser.

Båda med Thunderbird och kopplade till samma Gmail epostadress.

Jag förväntar mig att samtliga inkommande mail hamnar i "Inkorgen" i båda datorerna, men vad händer med mail jag skickar?

Hamnar mail skickade från någon av datorerna i Skickat" i BÅDA datornas Thunderbird?    

Cecilia

Enklaste sättet är nog att logga in på Gmail och kolla om de inkommande mejlen finns kvar och om de skickade mejlen finns i Skickat-mappen där. I så fall bör det bli som du vill.

Inloggad på Gmail visar sig inkommande mail finnas kvar och mailen skickade från Thunderbird finns i mappen Skickat.

Då borde det alltså kunna funka som jag tänkt mig.

Det gäller ju att du har samma IMAP -inställningar på bägge datorerna för att ta emot inkommande, så ska det fungera.

Men när du skickar, kan det nog bli värre, har ingen erfarenhet av det när man skickar, men du måste ju få sändningen från den du skickar ifrån att också hamna i skicka -mappen på din andra dator, har aldrig testat just detta.

Mikael63

Jag hanterar ett Gmail-konto med Thunderbird.

Jag har för det kontot ingen mapp som heter Skickat men har det för andra konton.

Har dessa inställningar:

image.png.69e0a9badf28527a3d8305f526864b21.png

Det innebär att skickade brev flyttas till Skickat "på servern" eller om man så vill "på webben" och åtkomlig av alla enheter.

image.png.9c3900ac6805cd55fd7f0db778b10d7c.png

Phenomen
Posted (edited)

Om du inte ser det du skickat i dator-2, så är det folket på thunderbird som måste besvara.

edit

det kan finnas något i inställningarna för thunderbird som du måste tweaka (ifall det inte funkar)

Edited by Phenomen

8 timmar sedan, skrev Phenomen:

Om du inte ser det du skickat i dator-2, så är det folket på thunderbird som måste besvara.

edit

det kan finnas något i inställningarna för thunderbird som du måste tweaka (ifall det inte funkar)

Jag kollade igår lite på kontoinställningar i Thunderbird men hittade inget som direkt beskriver detta.

Eftersom jag har en lång lista med installationer i den nya datorn har jag inte testat än hur Thunderbird verkligen beter sig i två datorer, jag var bara nyfiken på om något redan råkade veta.

Det verkar finnas ett support forum på Mozillas hemsida som kanske kan ge svaret. 

Monshi

Enkelt sagt

1. Som standard bör IMAP användas och det är den teknik som väljs om Thunderbird själv får välja.
  2. Om du inte rör inställningarna kommer alla mappar på din lokala installation av Thunderbird synkas mot Gmail eller vice verse
    1. Not om detta är att på din dator är det mappar, på gmail är det egentligen etiketter
  3. Du kan justera i Thunderbird vilka etiketter den ska synka
  4. Och du kan i gmail, på webben, justera vilka etiketter som ska synas via IMAP, se bild nedan som exempel

Som standard fungerar det helt enkelt men det går att justera.

bild.png.d13954d6252bc24865d4bf3ebc5d46b7.png