Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nedprioritera


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tycker ordet är så märkligt - nedprioritera - det har en inneboende motsättning. Låter lika märkligt i mina öron som t ex "sänka upp" eller nedförstora. Synonymer till prioritera är "ge förtur", främja och föredra, m m. Kan nedprioritera anses vara korrekt borde man också kunna använda orden nedfrämja och nedföredra. Förstår inte hur kombinationen ens kunnat uppstå, av ned och prioritera.


Googlade och ordet används flitigt, men blev lite lättad av att hitta att ordguru.se inte anger nedprioritera som ett motsatsord till prioritera. Kommenterar med risk för att någon nu får för sig att ange det som ett motsatsord.  😁

https://www.ordguru.se/synonymer/prioritera


Prioritera.JPG.b962df379aed7f84a552ff8fdc20fca3.JPG

Redigerad av ChristerE
La till ett "bildbevis"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Hissa ner” är något retat mig på i många år.  Det är nu så vedertaget att jag råkat säga det själv. 
Jag tänker såhär:
Något kan ha en hög prioritet för att sedan sänkas till en lägre dito. Då har den prioriterats lägre. Nedprioriterats. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
15 timmar sedan, skrev polken:

Jag tänker såhär:
Något kan ha en hög prioritet för att sedan sänkas till en lägre dito. Då har den prioriterats lägre. Nedprioriterats. 

Om vi tar ordet gradera, med synonymer som t ex "placera på en skala" och rangordna (man ger något en viss plats). Där används sedan både uppgradera och nedgradera för att beskriva en förändrad turordning, en "rörelse" i den ena eller den andra riktningen. Men ordet prioritera innehåller redan denna förändring, denna rörelse, och kan jämföras med uppgradera. Att då beskriva den omvända "riktningen" genom att lägga till "ned" före blir ju märkligt. Som att säga nedfrämja, nedföredra eller den märkliga kombinationen neduppgradera.


Men ett resonemang för nedfrämja och nedföredra motsvarande det jag citerade är välkommet. Så kanske jag ändrar mig när det gäller nedprioritera, och också börjar använda nedfrämja och nedföredra.

 

TILLÄGG:

"prioriterats lägre" kan fungera när två prioriteringar jämförs. Men nedprioriterats för att beskriva en förändring fungerar inte i min begreppsvärld.
 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...