Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nedprioritera

ChristerE
 Share

Recommended Posts

ChristerE
Posted (edited)

Tycker ordet är så märkligt - nedprioritera - det har en inneboende motsättning. Låter lika märkligt i mina öron som t ex "sänka upp" eller nedförstora. Synonymer till prioritera är "ge förtur", främja och föredra, m m. Kan nedprioritera anses vara korrekt borde man också kunna använda orden nedfrämja och nedföredra. Förstår inte hur kombinationen ens kunnat uppstå, av ned och prioritera.

Googlade och ordet används flitigt, men blev lite lättad av att hitta att ordguru.se inte anger nedprioritera som ett motsatsord till prioritera. Kommenterar med risk för att någon nu får för sig att ange det som ett motsatsord.  😁

https://www.ordguru.se/synonymer/prioritera

Prioritera.JPG.b962df379aed7f84a552ff8fdc20fca3.JPG

Edited by ChristerE
La till ett "bildbevis"

polken

”Hissa ner” är något retat mig på i många år.  Det är nu så vedertaget att jag råkat säga det själv. 
Jag tänker såhär:
Något kan ha en hög prioritet för att sedan sänkas till en lägre dito. Då har den prioriterats lägre. Nedprioriterats. 

• Like 2

ChristerE
Posted (edited)
15 timmar sedan, skrev polken:

Jag tänker såhär:
Något kan ha en hög prioritet för att sedan sänkas till en lägre dito. Då har den prioriterats lägre. Nedprioriterats. 

Om vi tar ordet gradera, med synonymer som t ex "placera på en skala" och rangordna (man ger något en viss plats). Där används sedan både uppgradera och nedgradera för att beskriva en förändrad turordning, en "rörelse" i den ena eller den andra riktningen. Men ordet prioritera innehåller redan denna förändring, denna rörelse, och kan jämföras med uppgradera. Att då beskriva den omvända "riktningen" genom att lägga till "ned" före blir ju märkligt. Som att säga nedfrämja, nedföredra eller den märkliga kombinationen neduppgradera.

Men ett resonemang för nedfrämja och nedföredra motsvarande det jag citerade är välkommet. Så kanske jag ändrar mig när det gäller nedprioritera, och också börjar använda nedfrämja och nedföredra.

TILLÄGG:

"prioriterats lägre" kan fungera när två prioriteringar jämförs. Men nedprioriterats för att beskriva en förändring fungerar inte i min begreppsvärld.

Edited by ChristerE

Phenomen

gradera kopplar jag till nåt som händer vertikalt. Rangordna till något horisontellt. 

Jag kan inte grammatiska. Det finns säker korrekta termer för det här. Men:

Är inte problemet att ordet prioritera använd på flera sätt?

Med inbyggd positiv riktning (alltid singularis?):

Jag prioriterar familjen 

Ärendet prioriteras

Nordgående trafik har prioritet 

Men huvudbetydelsen av prioritera (verbform?) är väl bara att man sorterar någonting i prioriteringsordning, dvs det saknar inneboende riktning. Men jag antar att det måste ingå en mängd i det uttrycket:

Vi prioriterar mellan ärenden

På akutmottagningen prioriteras patienterna med hjälp av triage

Under covid-epedimin har intensivvårdspersonalen tvingas prioritera

Här betyder ju Prioritera bara att sortera. Vissa prioriteras upp och andra ned.

Men, om vi använder "prioritera" för att fakltiskt ange vilken prioritet XXX har så är det helt rimligt att lägga på Upp/ner för att ange riktning. 

Från och med nästa vecka kommer trafikljusen att prioritera utifrån väderstreck (betydelsen "sorteras")

Norrgående trafik har prioritet (högst prio)

Sydgående prioriteras upp (förändring av prio-ordning)

västlig prioriteras ner (förändring av prio-ordning)

östlig har lägst prioritet

Så, om prioritera används utan en mängd så behövs ordet nedprioritera som motsats.

Alla andra exempel: främja/hämma föredra/rata hissa/hala är ord som har en tydlig riktning och ett motsatsord.