Just nu i M3-nätverket
Jump to content

E-mailadressen existerar inte????????????????

VIM
 Share

Recommended Posts

Hej, jag får mail från USA - Utah - men när jag skickar tillbaka till avsändaradressen kommer meddelandet "mailadressen existerar inte".  Vad beror detta på och hur avhjälper jag det?

Monshi

Vem svarar med det (ditt mailprogram (vad för program?) eller studsar det mot en server?)  och är det en legitim adress? Du kan ge oss del av den (xxx@domän.us)  så kan vi se om det är något skumt med det.

ChristerE
4 timmar sedan, skrev VIM:

Hej, jag får mail från USA - Utah - men när jag skickar tillbaka till avsändaradressen kommer meddelandet "mailadressen existerar inte".  Vad beror detta på och hur avhjälper jag det?

Vad syftet med en falsk avsändaradress är för mejlet du fått är inte lätt att svara på. Men det är inte svårt att fejka en avsändaradress. Möjligtvis kan det vara ett seriöst mejl som av någon anledning fått en felaktig avsändaradress, eller t ex en felskrivning i en Reply-To-adress.

Artiklarna inte valda utifrån annat än att visa på att mejl kan skickas med falska avsändaradresser.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.708515/attacker-mejl-falsk-avsandare
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/latt-att-bli-lurad-av-e-postavsandare
https://www.cert.se/2017/12/mailsploit-forfalskar-avsandaradressen-i-epost

Cecilia
12 timmar sedan, skrev VIM:

Är mejlet från någon du känner?

Kan du i så fall kontakta personen på något annat sätt?

Om det inte är någon du känner är det ju stor risk att det är spam och sådana mejl ska man aldrig svara på.

Posted (edited)

Cecilia, mailet är från en nyfunnen släkting - c:a 65 år - släktforskare som har skickat både foton på sin familj och dessutom många riktiga uppgifter om sin familj i UTAH - USA. Jag har skickat ett brev med "snigelposten", med foton samt meddelande om att deras adress  m.m.inte existerar/inte tar emot posten, vilket har besvarats. MEN Mailer Demon säger att adressen inte existerar.

Monshi, jag sänder mina nyupptäckta släktingars e-postadress som du kanske vill undersöka?

xxx@hotmail.com

Edited by Cecilia
Tagit bort mejladress, det är privat information som inte spamspindlar ska kunna plocka upp /Cecilia, moderator

Monshi

Den där se legitim men vi brukar inte rekommendera att posta epost-adress i forumet då de kan dra in spam på den så rekommenderar har du redigerar den/anonymiserar den.

Tack till både Monshi och Cecilia. Jag hade ingen aning om detta. Ska inte ske mer.