Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur upptäcker man ev. trojaner?


svewik
 Share

Rekommendera Poster

Hej.
Det var ett tag sedan som jag skrev i forumet, men jag vill minnas att det rörde skadliga program även då.
På senaste tiden har jag börja misstänka trojaner eftersom jag upplever att t.o.m. arbete med Excel går trögare och trögare. Websidor kan jag ha många orsaker till att det går segt, men excel bör väl gå lika "geswint" som jag upplevde för 5 år sedan.

win10 , I7 2.8Ghz, 16GB

 

Addition.txt FRST.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det finns flera orsaker som kan göra din dator långsam. Korrupt filsystem, havererande hårddisk, virus, fragmenterade filer, överhettning mm. 
Börja med att göra en fullständig genomsökning med ditt antivirusprogram. 
 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte så mycket ledigt utrymme på C:\ och Windows vill helst ha minst 10 % ledigt för att kunna fungera bra. Du bör flytta över filer till D:\  eftersom där finns mycket ledigt.

 

Som du kan se under rubriken Processes i FRST.txt så är det många program och liknande igång vilket belastar processorn en del.

 

Gissningsvis är det en olämplig söksida (seek-search.com) som finns i inställningarna för Chrome, Internet Explorer och Edge. Se om AdwCleaner eller Malwarebytes (båda gratis) kan få bort den.

https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/

https://www.malwarebytes.com/mwb-download/thankyou/

 

Annars kan jag inte se något särskilt i loggfilerna.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis Cecilia. Att jag inte tänkte på det. Där låg en mängd ljudfiler som ju inte skulle ha legat där från början. Man börjar med en nödlösning som växer till permanent lösning med tiden. 

Skannade med adwcleaner, men jag vet inte om jag fick bort allt.

Bifogar körning med FRST

 

Ni har räddat mitt humör ännu en gång. Stort tack!

FRST.txt Addition.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta finns kvar:

Edge HomeButtonPage: HKU\S-1-5-21-46070462-3247824529-3101913835-1001 -> hxxp://www.seek-search.com/

Edge StartupUrls: Default -> "hxxp://www.seek-search.com/"

 

Kolla efter inställningar i Edge för vad Hem-knappen ska innebära och ändra där samt vilken sida som ska visas när Edge startar.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...