Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på bra gräsklippare önskas av andra husägare


vinylsamlaren
 Share

Go to solution Solved by vinylsamlaren,

Rekommendera Poster

vinylsamlaren

Jag vet inte om detta direkt är rätt fråga att ställa följande fråga men jag kan i vart fall göra det eftersom jag är inloggad.   🙂

 

Vi har nyligen köpt en fastighet med lantligt läge och nu efter allt regnande och relativt svala temperaturer så börjar ju gräset växa ordentligt. Förvisso står det en lie ute i ett uthus men det verkar lite väl ålderdomligt att börja slå trädgården med en lie.

Handgräsklippare är ganska uteslutet och (elektrisk) robotklippare är helt uteslutet. Har läst mycket om det svenska märket Klippo. Någon som har någon praktisk erfarenhet av de olika Klippomaskinerna?

Hittade den här länken till Klippo Excellent H (med Hondamotor) som beskriver klipparen hyfsat rent maskinellt. Men hur slitstark är den?

Någon som äger en Klippo Excellent H och kan ge lite feedback? Är det stor skillnad mellan Briggs & Stratton (B&S) motorn och Hondamotorn?

 

Behöver väl knappast tillägga att "åkgräsklippare" och robotklippare inte är något för mig då jag EFTERSTRÄVAR motionen.  😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpte gräsklippare senast blev det en Klippo Excellent S från Entreprenadbutiken.se. Kostade då 6.300:- och det är en jättebra maskin tycker jag. Blir gräset För långt stannar den ju men annars fungerar den utmärkt. Trevligt att det finns fler som fortfarande klipper gräset själv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen egen erfarenhet av Klippo mer än att farsan hade en sådan. Just det märket ser man ofta hos kommunala bolag, fastighetsskötsel, fritidsanläggningar osv. Det är väl också det enda märket som har chassiet i gjuten lättmetall och ska därför inte kunna rosta sönder.

Åtminstone tidigare ( >25 år sedan) så var Hondamotorer kända för att vara lättstartade och tysta. Inte bara gräsklippare utan ex. elverk. Därmed också dyrare.

 

Det jag tittade på när jag skaffade klippare senast var att det skulle vara lätt att höjdjustera alla hjul samtidigt.

Möjlighet till "mulch" + uppsamlare + utkast. Annan faktor var att det ska gå "lätt" att få tag i reservdelar. Givetvis väger priset in och även klippbredden då.

I mitt fall blev det en Stiga (troligen från Jula) men jag fick skippa detta med "utkast" då denna inte kastar ut gräsklippet utan lägger det i en sträng bakom klipparen (om man inte använder de andra alternativen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om ha motion så bör tänka lite längre än näsa. 

Det ska lätta ställa in höjd.  Både fram och bak .  Det bör  gå lätt byta knivar 

Dödmans grep är väldigt viktigt . Det ska fungera. 

Gärna motor driven maskin 

Batteriet driven är bra i dag är ingen anledning att inte satsa sådan.  Tänk på fungera på andra maskiner där hemma.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om gräsklippare men har hittat två länkar som kanske kan vara till hjälp som vägledare.

 

Fabrikatet Klippo är redan omnämnt och testerna i länkarna bekräftar att det är ett bra fabrikat:

 

https://www.bäst-i-test.se/grasklippare-bensin
 

https://www.bäst-i-test.se/test-grasklippare
 

Tidningen Råd och Rön har också testat gräsklippare men deras test är åtkomligt bara om man betalar för den:

 

https://www.radron.se/tester/boende-tradgard/grasklippare/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren
15 timmar sedan, skrev DePhaz:

När jag köpte gräsklippare senast blev det en Klippo Excellent S från Entreprenadbutiken.se. Kostade då 6.300:- och det är en jättebra maskin tycker jag. Blir gräset För långt stannar den ju men annars fungerar den utmärkt. Trevligt att det finns fler som fortfarande klipper gräset själv. 

Det är just en Excellent jag har planer på att köpa. Efter vad jag har läst mig till finns Excellent dels med den "gamla" B&S motorn och dels med den nyare Honda motorn och dels utan varken framhjulsdrift och/eller elstart.

B&S motorn är väl den klipparen de går ut i reklam med att den är odödlig. Honda däremot påstås ju vara världens största tillverkare av mindre trädgårdsmotorer.

 

För min egen hälsas skull vill jag ha en utan framhjulsdrift. Hälsan, kroppen, muskler och hjärtat ska väl få lite motion också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren
14 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag har ingen egen erfarenhet av Klippo mer än att farsan hade en sådan. Just det märket ser man ofta hos kommunala bolag, fastighetsskötsel, fritidsanläggningar osv. Det är väl också det enda märket som har chassiet i gjuten lättmetall och ska därför inte kunna rosta sönder.

Åtminstone tidigare ( >25 år sedan) så var Hondamotorer kända för att vara lättstartade och tysta. Inte bara gräsklippare utan ex. elverk. Därmed också dyrare.

 

Det jag tittade på när jag skaffade klippare senast var att det skulle vara lätt att höjdjustera alla hjul samtidigt.

Möjlighet till "mulch" + uppsamlare + utkast. Annan faktor var att det ska gå "lätt" att få tag i reservdelar. Givetvis väger priset in och även klippbredden då.

I mitt fall blev det en Stiga (troligen från Jula) men jag fick skippa detta med "utkast" då denna inte kastar ut gräsklippet utan lägger det i en sträng bakom klipparen (om man inte använder de andra alternativen).

 

Att kommunerna använder Klippo låter ju tryggt. De borde ju rimligen inte investera i maskiner som behöver överdrivet mycket service eller reparationer.

 

Begreppet "mulch" dvs mulching dvs att gräset efter att det är avklippt kastas upp mot motorfästet och sedan faller ner och klipps om om och om igen tills det bara är fint stoft som hamnar på gräsmattan och efter bara några dagar har ruttnat ner till gödsel är ju en väldigt bra uppfinning. Då slipper man ju tänka på detta med att gödsla gräsmattan. Den blir ju "självgödslande".

 

Själv tillhör jag dom som gärna lägger dubbla priset på en klippare och får en klippare som kräver minimalt med service och reparationer.

 

Är det inte Husqvarna som tillverkar både Klippo och Stiga? Har ett svagt minne att jag läst eller hört detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren
10 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag kan inget om gräsklippare men har hittat två länkar som kanske kan vara till hjälp som vägledare.

 

Fabrikatet Klippo är redan omnämnt och testerna i länkarna bekräftar att det är ett bra fabrikat:

 

https://www.bäst-i-test.se/grasklippare-bensin
 

https://www.bäst-i-test.se/test-grasklippare
 

Tidningen Råd och Rön har också testat gräsklippare men deras test är åtkomligt bara om man betalar för den:

 

https://www.radron.se/tester/boende-tradgard/grasklippare/

Stort tack för länkarna!

 

Det är tur att jag letar klippare i år (2021) och inte förra året (2020) då rykten går att det knappt fanns en enda klippare att få tag i då både monteringsfabriken i Polen och fabrikerna som tillverkade motorerna var stängda p gr av Covid-19 stängning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
9 timmar sedan, skrev vinylsamlaren:

Att kommunerna använder Klippo låter ju tryggt. De borde ju rimligen inte investera i maskiner som behöver överdrivet mycket service eller reparationer.

 

Begreppet "mulch" dvs mulching dvs att gräset efter att det är avklippt kastas upp mot motorfästet och sedan faller ner och klipps om om och om igen tills det bara är fint stoft som hamnar på gräsmattan och efter bara några dagar har ruttnat ner till gödsel är ju en väldigt bra uppfinning. Då slipper man ju tänka på detta med att gödsla gräsmattan. Den blir ju "självgödslande".

 

Själv tillhör jag dom som gärna lägger dubbla priset på en klippare och får en klippare som kräver minimalt med service och reparationer.

 

Är det inte Husqvarna som tillverkar både Klippo och Stiga? Har ett svagt minne att jag läst eller hört detta?

Såvitt jag vet är Stiga och Klippo egna märken. Däremot Gardena och Huskvarna är samma maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
8 timmar sedan, skrev vinylsamlaren:

Stort tack för länkarna!

 

Det är tur att jag letar klippare i år (2021) och inte förra året (2020) då rykten går att det knappt fanns en enda klippare att få tag i då både monteringsfabriken i Polen och fabrikerna som tillverkade motorerna var stängda p gr av Covid-19 stängning.

Har kört Klippo med Hondamotor i flera år. Den bara går och går. Det är stor skillnad på de klassiska Briggs&Stratton mot Hondas maskiner. Jag skulle inte köpa en klippare med BS- motor. Väljer man självgående klippare så blir den tyngre och lite klumpigare men det beror då på hur klippytan ser ut.
Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev vinylsamlaren:

Är det inte Husqvarna som tillverkar både Klippo och Stiga? Har ett svagt minne att jag läst eller hört detta?

Enligt Wikipedia äger Husqvarna Klippo sen 2007 medan Stiga ägs av Kärcher.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Cecilia:

Enligt Wikipedia äger Husqvarna Klippo sen 2007 medan Stiga ägs av Kärcher.

Vi börjar hamna ot nu men det var väl en "lyckad" sammanslagning då Stiga och Kärcher båda har gult i sina produkter. Röda Klippo skulle då passat bättre med röda Jonsered (än orange Huskvarna) men - Huskvarna och Jonsered tycks ju redan ligga i samma koncern. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv en mcculloch klippare ,självgående, driver på framhjulen, mulchklippning, går att hänga på uppsamlare om så önskas.

Haft den i dryga 6 år, har bara bytt vajer för självdriften, annars normala servicekostnaden varje år, knivslipning varje år.

Hondamotor, går alltid igång på första draget, kräver dock 2-3 drag efter vinteruppehållet.

För övrigt så fungerar den perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
vinylsamlaren
2021-05-29 09:13, skrev Cecilia:

Enligt Wikipedia äger Husqvarna Klippo sen 2007 medan Stiga ägs av Kärcher.

Att Husqvarna äger Klippo är ju fullt klart via deras hemsida men jag hade ett (svagt) minne av att Husqvarna även köpt Stiga men jag kan ha blandat ihop det med Partner som jag i vart fall har ett (svagt) minne av att Husqvarna tog över. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
vinylsamlaren

Förra sommaren när pandemin var ett faktum så blev det inga leveranser av B&S motorer över huvud taget från fabriken i USA samtidigt som fabriken som monterar ihop Klippo gräsklipparna i Polen också var stängd, enl uppgift från Husqvarna p gr av "brist på motorer". Så förra sommaren fanns det i princip inga Klippo maskiner att få tag hos återförsäljarna i Sverige. I sommar har det däremot varit lite bättre tillgång på dom.

 

Men till mitt ämne... jag har även letat på beg marknaden och hittade för några veckor sedan en beg Klippo Excellent H (med Hondamotor) som var tillverkad 2018 och som en äldre man köpt och kört max 5 timmar. Klipparen är i nyskick och den blev min för ett bra pris.

 

Så nu är mitt gräsklipparköp löst. Nu väntar jag bara på regn så att gräset börjar växa.

 

Tack för all positiv respons och jag önskar er alla en fin sommar. ☺️

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...