Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AVG vill ha total kontroll


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Go morron!

 

Som jag nämnde i en annan tråd så valde jag att lägga in AVG antivirus på min nya telefon. Men jag har inget aktivt webbskydd ännu därför att de friheter som AVG kräver är rent sagt kusliga! Det nöjer dig inte bara med att övervaka internet trafiken utan vill ha behörighet till hela min telefon, kunna se exakt vad jag gör på skärmen och också självständigt kunna interagera med mina övriga appar! Detta tycker jag går milsvida utöver   det man kan tillåta säkerhetsappar att göra. Om det är ett spionprogram jag installerat ska jag med glädje kasta ut det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev DePhaz:

och också självständigt kunna interagera med mina övriga appar!

Jag tror att om ett antivirusprogram i mobilen ska kunna fungera så måste det ha åtkomst till webbläsarna för hur ska det annars kunna kolla om de laddar ner skadliga filer.

 

AVG skriver så här:

Citat

AVG AntiVirus for Android requires many permissions that may initially seem unnecessary. This is because permission classifications in Android are assigned a name based on the most common use case, but does not describe all the kinds of processes that require the permission. For example, the full internet access permission is required to receive updates to malware definitions, and Scan and Web Shield need permission to read phone data so the data can be scanned for threats.

We take your privacy very seriously. The permissions requested are the minimum set that are needed to implement the functionality of AVG AntiVirus for Android

https://support.avg.com/SupportArticleView?l=en&urlName=Android-AVG-AntiVirus-FAQ&q=No+data+about+device+Anti+Theft&supportType=home

som även hänvisar till https://support.avg.com/SupportArticleView?urlName=Android-AVG-AntiVirus-permissions

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det räcker väl med webbläsaren och möjligtvis någon annan nät relaterad app. Jag får intrycket av att AVG kräver tillgång till Allt och det Hela tiden. Märk väl, vi pratar om Webshield här, inget annat. Informationen börjar lite försiktigt med att AVG vill kontrollera webbsidor. OK, Godkänner. I nästa text "och få tillgång till allt du gör på skärmen samt kontrollera dina appar självständigt". Nä, glöm det! Kontrollera bara webbsidor jag besöker annars blir det inget. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att programmet ska kunna kontrollera att det inte finns några skadliga appar installerade så måste det förstås kunna kontrollera apparna självständigt.

 

Jag skulle säga så här att om du inte litar på att AVG/Avast endast gör sånt som är till nytta för dig på ett eller annat sätt så bör du ju inte ha deras antivirusprogram installerade över huvud taget. Om man inte litar på företaget kan man förstås inte lita på deras program och för mig är det ju väldigt nödvändigt att göra när det gäller ett antivirusprogram och liknande för annars kan det ju bara låtsas skydda mobilen eller datorn. Det har ju förekommit många bluffprogram av säkerhetstyp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag litar inte på AVG om de är då oärliga att de inte ger mig All fakta från start. Upptäckte också att skärmklipp verktyget försvunnit. Jag har mina misstankar om hur... 

 

 

Screenshot_20210527-091645.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk väktare med inre rondering. Denne kollar då så att samtliga dörrar och fönster är stängda samt låsta. Även så att lampor är släckta och inga andra förödande saker som t ex vattenläckage eller brand pågår. Vem man ger det här förtroendet måste ju kännas tryggt för en själv så klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...