Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Övervakningskamera på distans


Harry67
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag har just köpt en övervakningskamera (cleverio cc-110). 

Man kan tydligen bara använda den när man är i samma wifi-nätverk. Den kan spela in rörelser på SD kort som man kan se när man är på samma wifi. 

Jag vill kunna göra det även när jag inte är inte är hemma(där aktuellt wifi är). Jag vill alltså typ lura mitt wifi att jag är där när jag egentligen är på stan med mobilen.

Är detta möjligt, och hur isåfall? 

Utrustning :

-Samsung galaxy s9 (telenor) 

-bredband hemma via tele2(gamla comhem). 

 

Mvh 

Harry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså enbart detta med att se bilder sparade på minneskortet som inte fungerar när du är på stan?

Kolla live vad som händer går väl bra?

 

Hur gör du, när du är på samma wifi, för att kolla dessa bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du VPN-funktion i din router? Finns en dator påslagen i hemmet när du inte är där? Kan du se det inspelade med datorn hemma? Har du en publik IP-adress?
Har Kameratillverkaren någon molntjänst?

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du VPN-funktion i din router?vet inte , det är comhems senaste så det borde väl finnas. (RouterTele2 WiFi Hub C3)

Finns en dator påslagen i hemmet när du inte är där? normalt inte, men om det krävs så får det bli så.

Kan du se det inspelade med datorn hemma? tror inte det.

Har du en publik IP-adress?nej. men det går väl att lösa med dyndns.com(inte för att jag vet hur man gör..:)
Har Kameratillverkaren någon molntjänst? ja, men den kostar, så det är ej aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, DynDNS kan inte lösa avsaknaden av publik IP-adress. Den löser bara problem med dynamisk IP. 
Utan publik IP eller möjlighet att ansluta med dator kommer jag inte på annan lösning än att betala för molntjänsten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det är alltså enbart detta med att se bilder sparade på minneskortet som inte fungerar när du är på stan?

Kolla live vad som händer går väl bra?

 

Hur gör du, när du är på samma wifi, för att kolla dessa bilder?

nej det funkar bara när jag är på samma wifi att både se sparat på sd-kort  och live.

man installerade en app(smart life, från volcano tec)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Harry67:

publik ip har väl alla? eller?

Vanligtvis (alltid?) med fast bredband (du svarade nej på polkens fråga).


För mobilt bredband, eller uppkopplad med mobilen som WiFi-hotspot, kan man få en publik IP-adress som man delar med andra - Carrier-grade NAT. Då blir det svårt att från internet nå resurser i det egna lokala nätverket.


Se bl a Disadvantages
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte optimalt kanske men en surfplatta eller gammal mobil där hemma och som fjärrstyrs via en fjärrstyrningsmjukvara som TeamViewer, NoMachine, Anydesk, VNC osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som moderator kan jag se vilka IP-adresser som inlägg kommer från och det ser ut som att Harry67s IP-adress är en publik IP-adress men säker går inte att vara men Tele2:s kundtjänst borde kunna svara på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Som moderator kan jag se vilka IP-adresser som inlägg kommer från och det ser ut som att Harry67s IP-adress är en publik IP-adress men säker går inte att vara men Tele2:s kundtjänst borde kunna svara på det.

Du ser Tele2’s publika IP, inte nödvändigtvis Harry67s routers IP. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Du ser Tele2’s publika IP, inte nödvändigtvis Harry67s routers IP. 

 

Naturligtvis, men den omvända namnuppslagningen pekar på att det troligen är en kundspecifik adress. Men för att vara helt säker så behöver man antingen jämföra uppgiften om IP-adress i routern med den publika eller fråga Tele2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

jämföra uppgiften om IP-adress i routern med den publika

👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Cecilia:

Som moderator kan jag se vilka IP-adresser som inlägg kommer från och det ser ut som att Harry67s IP-adress är en publik IP-adress men säker går inte att vara men Tele2:s kundtjänst borde kunna svara på det.

Min ip enligt www.ipnr.se är 188.151.???.127(vet inte om man ska ange hela adressen av säkerhet) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när jag loggar in i routern så står det att den är den publika adressen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Harry67:

Och när jag loggar in i routern så står det att den är den publika adressen

 

Toppen, då finns det hopp om en lösning. 
Kolla din router om den har någon VPN-funktion för inkommande.

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...