Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När är ett ord ett ord?


.M
 Share

Rekommendera Poster

Ibland har man hört fraset "<blank> är inte ett ord", så när är ett ord ett ord? Om jag säger något slumpmässigt ljud och lägger en mening bakom det, är det inte ett ord då? Måste det vara något som yttras av flera personer? Men det måste väl börja med en person? Att ett ord formellt erkänns som ord när det hamnar i en ordlista eller ordbok är väl bara formalia?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du tänker när ett ord blir officiellt? Jag tror det handlar om när språkrådet anser att "många" använder ordet i dagligt tal. Dessa "många" är ofta ungdomar tycker jag mig ha märkt. Nuförtiden tror jag språkrådet hänger mycket på twitter också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Hakinger:

Antar att du tänker när ett ord blir officiellt?

Använder du enbart ord som "språkrådet" har sagt är okej att använda? Om inte, när tycker du ett ord är ett otd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
45 minuter sedan, skrev .M:

Använder du enbart ord som "språkrådet" har sagt är okej att använda? Om inte, när tycker du ett ord är ett otd?

Vet nu inte alla ord som de anser är "riktiga" ord. Många av de nya som kommit de senaste decennierna är mig helt främmande.
Men ett exempel på rekommenderat ord som jag konsekvent har svårt att använda då jag tycker att det skär sig när man använder det: "hen". Det ordet känns onaturligt att säga eller skriva då mer naturliga alternativ finns (och har funnits länge). Detta trots, eller kanske på grund av(?) att jag är finsktalande (varifrån man fått inspiration till ordet)
I övrigt använder jag mig av ord som cirkulerar i dagligt tal i min "krets" så att säga. Ord som jag förstår innebörden av och använder. Då tycker jag att de är ett ord om man säger så.
Det kan vara nya påhittade ord. Ord som används i andra "kretsar" t.ex. i ungdomars jargong, och ofta som jag inte ens förstår vad de betyder, använder jag inte då jag inte har samma relation till dem i dagligt tal. De är inga "ord" för mig kan man säga, även om de skrivs in i ordböcker.

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev Hakinger:

Men ett exempel på rekommenderat ord som jag konsekvent har svårt att använda då jag tycker att det skär sig när man använder det: "hen". Det ordet känns onaturligt att säga eller skriva då mer naturliga alternativ finns (och har funnits länge). Detta trots, eller kanske på grund av(?) att jag är finsktalande (varifrån man fått inspiration till ordet)

Det beror säkert på att du är finsktalande. Se fagerjas kommentar här
https://eforum.idg.se/topic/335158-hen/

Jag tycker numera att "hen" är praktiskt och använder det gladeligen när jag inte känner till könet på den jag syftar på.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Får mig att minnas en av frågorna jag fick vid en undersökning från redaktionen för Svenska dialektmysterier/Värsta språket (m. Fredrik Lindström).

Man undrade bl.a. om jag tyckte detta ord kändes märkligt:

Storjävlabjörngammfällen

 

Vilket det ju inte gjorde..

 

ps. ett snutjag kunde föregås av ett snuthäng

Redigerad av Mikael63
ps
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...