Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bedrägeriförsök eller prankapp? Påstådd påkörd bil


AnnaK
 Share

Go to solution Solved by AnnaK,

Rekommendera Poster

Det ringde från okänt nummer och en man påstod att han hade fått sin bil påkörd av min bil. Han hade fått en lapp på sin vindruta med mitt regnr och därför kollat upp numret till mig. Mannen var till viss del hotfull i tonen. Det tog mig ett par sekunder att inse att det var en förinspelad röst eftersom svaren var i linje med mina frågor / ifrågasättande. Googlade och hittade denna artikel med kommentarer: https://www.sydnarkenytt.se/kumla/artikel/bluff-om-krockskada Samtalen som beskrivs här stämmer exakt med samtalet som jag svarade på. Numret som mannen ringde till går till ett barn som således inte har någon bil. Numret är inte heller listat någonstans. 

 

Någon som har en idé om vad syftet är med denna typ av samtal? I artikel jag länkat till ovan skriver någon att det är en prankapp, kan det vara så eller är det någon försök av bedrägeri? Tänker exempelvis på bedrägeri där bedragaren försöker få en person att svara ja, men jag svarade mest med en motfråga eller ett nej. När jag gjorde det slängde personen på / samtalet bröts.

 

Idéer på vitsen med samtalet?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att de lyckas få (hoppas få i alla fall) en del att betala pengar för påstådda skador.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Jag gissar att de lyckas få (hoppas få i alla fall) en del att betala pengar för påstådda skador.

Ja, det finns väl risk för det. Ångrar nästan att jag inte spelade med en stund istälet för att ifrågasätta vilket som skulle vara mitt påstådda regnr. För det var ju när "han" insåg att han inte kom någon vart som samtalet bröts. Hade varit intressant tillvägagångssätt. Hade han velat att jag uppgav bankuppgifter eller lurendrejeri på annat sätt. Who knows...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag gissar att de lyckas få (hoppas få i alla fall) en del att betala pengar för påstådda skador.

Borde vara väldigt svårt att få igenom. För det första om jag som bilägare verkligen har skadat en annan bil, då är jag förmodligen medveten om detta. För det andra borde det vara svårt för den som ringer upp att kunna ange tid och plats, där min bil skadat motpartens bil. Antingen är det ett dåligt skämt eller så är det ytterligare en form av bluffsamtal liknande de man brukar få från telefonförsäljare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Solution

Kan uppdatera med att det var ett pranksamtal. Finns tydligen en app, vet inte vad den heter, där man kan välja olika typer av meddelande och ringa upp en person och "skämta". 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-18 18:57, skrev AnnaK:

Det ringde från okänt nummer och en man påstod att han hade fått sin bil påkörd av min bil. Han hade fått en lapp på sin vindruta med mitt regnr och därför kollat upp numret till mig. Mannen var till viss del hotfull i tonen. Det tog mig ett par sekunder att inse att det var en förinspelad röst eftersom svaren var i linje med mina frågor / ifrågasättande. Googlade och hittade denna artikel med kommentarer: https://www.sydnarkenytt.se/kumla/artikel/bluff-om-krockskada Samtalen som beskrivs här stämmer exakt med samtalet som jag svarade på. Numret som mannen ringde till går till ett barn som således inte har någon bil. Numret är inte heller listat någonstans. 

 

Någon som har en idé om vad syftet är med denna typ av samtal? I artikel jag länkat till ovan skriver någon att det är en prankapp, kan det vara så eller är det någon försök av bedrägeri? Tänker exempelvis på bedrägeri där bedragaren försöker få en person att svara ja, men jag svarade mest med en motfråga eller ett nej. När jag gjorde det slängde personen på / samtalet bröts.

 

Idéer på vitsen med samtalet?

 

Tack på förhand!

Gammal tråd, ber om ursäkt. ( såg dock att den var uppdaterad för några timmar sedan.)

 

Men råkade ut för samma samtal idag, vet inget om någon app.

 

personen ringde från 'unknown' och går inte att få ut något nummer.

Antar man kan be operatör om nummer.

 

Han hade mitt namn, och regnummer på papper, som blivit lämnad på han påstådda förstörda bil.

Så jag frågade enkelt vilket regnummret jag hade.

 

Det kunde han inte svara på, utan hota direkt med att ta det vidare mot försäkrings bolag.

 

Mitt regnummer hade han inte och troligen inget namn heller.

Så jag la helt enkelt på, får se om det ringer igen.

 

Fundera på att anmäla, både till polis och mitt eget försäkringsbolag.

ifall att det skulle dyka upp en falsk anklagelse hos dom (försäkrings bolaget).

 

Men finns det så mycket att göra, har ingen direkt information att ge.

 

Förslag eller om någon mer har erfarenhet av liknande?

 

Mvh Valentine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är lite märkligt, om man vill gå all in, dessa uppgifter är ju offentliga uppgifter, inte svårt att få fram, tar några minuter. Varför kunde han då inte svara på det tro?

 

Nä kommer det sådana samtal, bara att lägga på.

 

Polisen kan inte göra så mycket kortsiktigt, men dom vill gärna ha in uppgifterna ändå, så kan dom på sikt se hur omfattande sådant är, och i vilka områden det handlar om. Får dom in tillräckligt mycket, så kan dom kanske göra något på sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Valentine:

Gammal tråd, ber om ursäkt. ( såg dock att den var uppdaterad för några timmar sedan.)

 

Men råkade ut för samma samtal idag, vet inget om någon app.

 

personen ringde från 'unknown' och går inte att få ut något nummer.

Antar man kan be operatör om nummer.

 

Han hade mitt namn, och regnummer på papper, som blivit lämnad på han påstådda förstörda bil.

Så jag frågade enkelt vilket regnummret jag hade.

 

Det kunde han inte svara på, utan hota direkt med att ta det vidare mot försäkrings bolag.

 

Mitt regnummer hade han inte och troligen inget namn heller.

Så jag la helt enkelt på, får se om det ringer igen.

 

Fundera på att anmäla, både till polis och mitt eget försäkringsbolag.

ifall att det skulle dyka upp en falsk anklagelse hos dom (försäkrings bolaget).

 

Men finns det så mycket att göra, har ingen direkt information att ge.

 

Förslag eller om någon mer har erfarenhet av liknande?

 

Mvh Valentine

Det är troligen ingen som kommer göra något bedrägeriförsök utan det är en busringning med hjälp av en app. Det är en förinspelad röst som pratar. Tror ev man kan välja mellan ett antal svar som "personen" dvs appen säger. Det är också därför "personen" inte kan säga ditt reg.nummer eftersom det helt enkelt är förinspelat. Hela samtalet, med det du säger, spelas också in med hjälp av appen. Orsaken till att jag vet är att den som busringde till mig erkände buset. Inget att oroa sig för med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Tycker det är lite märkligt, om man vill gå all in, dessa uppgifter är ju offentliga uppgifter, inte svårt att få fram, tar några minuter. Varför kunde han då inte svara på det tro?

 

Nä kommer det sådana samtal, bara att lägga på.

 

Polisen kan inte göra så mycket kortsiktigt, men dom vill gärna ha in uppgifterna ändå, så kan dom på sikt se hur omfattande sådant är, och i vilka områden det handlar om. Får dom in tillräckligt mycket, så kan dom kanske göra något på sikt.

Det är inget bedrägeriförsök utan en busringning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev AnnaK:

Det är troligen ingen som kommer göra något bedrägeriförsök utan det är en busringning med hjälp av en app. Det är en förinspelad röst som pratar. Tror ev man kan välja mellan ett antal svar som "personen" dvs appen säger. Det är också därför "personen" inte kan säga ditt reg.nummer eftersom det helt enkelt är förinspelat. Hela samtalet, med det du säger, spelas också in med hjälp av appen. Orsaken till att jag vet är att den som busringde till mig erkände buset. Inget att oroa sig för med andra ord.

Ja, nya uppgifter.

 

Som du säger, några bekanta som använde en app för att busringa.

Fick ett erkännande, då jag konfronterade dom.

 

Så mysteriet i sig är löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Valentine:

Ja, nya uppgifter.

 

Som du säger, några bekanta som använde en app för att busringa.

Fick ett erkännande, då jag konfronterade dom.

 

Så mysteriet i sig är löst.

Det var ju bra att få svar på bakgrunden till samtalet! Hellre prank än bedrägeriförsök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...