Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rätten att reparera – kampen om våra prylars livslängd


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
2922848172.jpg
Rätten att enkelt kunna reparera teknik som du själv har köpt får allt större uppmärksamhet. Nu jobbar EU på lösningar för att stärka konsumenternas rättigheter – och samtidigt värna om miljön. Trots att många är överens om att något måste göras, är det oklart hur.

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk att det har tagit tre-fyra år sen jag twittrade om i princip detta tills att EU får ändan ur vagnen. Jag är ingen person av rang, med endast ett fåtal följare, men ändå. Det jag vill ha sagt är, att det vanligt folk kommer på tar det evigheter för byråkratin att klara av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att rätt att reparera är helt klart något som ska införas, men jag vill egentligen gå ett steg längre och komponenter som slits mer, framförallt batteri i mobiler osv skall vara utbrytbart utan speciella verktyg eller kompetens. Man borde inte få tillverka elektronik där man inte kan byta batteri själv.

 

Sen får tillverkarna lägga mer tid och energi på att ta fram kontroller för att säkerhetsställa att det är godkänt batteri man byter till, det finns ju risk för att batteri kan explodera.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpte mina första datorprylar var det inget snack om annat än att lokala experten reparerade det som inte fungerade.

Ett tag senare lönade det sig inte att reparera, och snart fanns inte kunskapen kvar.

Slit och släng.

Mycket dumt. Massor av yrkeskunskap försvann. Något som kan krävas i framtida kriser?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev .M:

jag vill egentligen gå ett steg längre och komponenter som slits mer, framförallt batteri i mobiler osv skall vara utbrytbart utan speciella verktyg eller kompetens. Man borde inte få tillverka elektronik där man inte kan byta batteri själv.

Håller helt med dig om detta, men tyvärr tror jag inte det kommer att bli verklighet.

 

22 timmar sedan, skrev .M:

Sen får tillverkarna lägga mer tid och energi på att ta fram kontroller för att säkerhetsställa att det är godkänt batteri man byter till, det finns ju risk för att batteri kan explodera.

Det finns dock en risk för att tillverkarna lägger in en spärr i mobilen som gör det omöjligt att använda ett batteri från 3:e parts tillverkare. Därigenom "tvingas" konsumenten att köpa ett originalbatteri, men eftersom det är mer intressant om konsumenten byter till en nyare telefon är risken att priset på ett nytt originalbatteri medvetet sätts så pass högt att det inte lönar sig att byta.

 

Man får därmed en telefon, där det enkelt kan bytas ut batteriet och detta marknadsförs som miljövänligt, men det talas tyst om att det rent ekonomiskt inte lönar sig för konsumenten att byta batteriet.

 

Sedan är batteriet bara en del i telefonen. Kommer det inga uppdateringar till den kommer snart nödvändiga funktioner som Mobilt BankID att sluta fungera och då åker man ändå på att byta en fullt fungerande telefon till något nyare.

 

Jag kanske låter väldigt negativ nu, men det finns tyvärr inget som talar för att telefontillverkarna kommer erbjuda att enkelt byta ut batteriet i telefonen eller erbjuda uppdateringar över en längre tid, låt säga 5 år. Det är helt enkelt inte ekonomiskt lönsamt om vi som konsumenter ges möjlighet att utöka mobilens livslängd istället för att köpa en ny mobil var 24:e månad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-20 11:44, skrev Automan:

Jag kanske låter väldigt negativ nu, men det finns tyvärr inget som talar för att telefontillverkarna kommer erbjuda att enkelt byta ut batteriet i telefonen eller erbjuda uppdateringar över en längre tid, låt säga 5 år. Det är helt enkelt inte ekonomiskt lönsamt om vi som konsumenter ges möjlighet att utöka mobilens livslängd istället för att köpa en ny mobil var 24:e månad.

Då är det tur att EU vill införa regler som ska motverka detta slit och slängsamhälle med ekonomisk vinst som största drivkraft. Förstör vi miljön kommer människan att utrota sig själv.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

Sveriges Radio sände i dag 23/5 -21 ett Bra program om rätten att reparera...

https://sverigesradio.se/avsnitt/1728424

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...