Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kombinera text i en kolumn med ett tal i en annan

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag har ett problem som skulle spara mig ofantligt mycket tid. Försöker skapa en formel som konverterar infon i de två första kolumnerna till resultatet i den sista (har skrivit det manuellt nu).

I hela kalkylbladet finns fyra olika leverantörer t ex BUBS och CLEAN DRINK och deras artikelnr (första kolumnen). Men när jag ska skapa en inläsningsfil behöver jag ha vårt artikelnr (sista kolumnen). Så hela formeln behöver ge mig: om det står BUBS i andra kolumnen så ska det ge prefixet BUB kombinerat med talet i första kolumnen. Om det står CLEAN DRINK så ska det ge prefixet CLE kombinerat med talet i första kolumnen osv.

8160  BUBS  Goody Banana/Toffe Bubs  13krt  BUB8160
38050  CLEAN DRINK  Clean BCAA Blodapelsin  2krt  CLE38050

Hur gör jag??

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja alltid 3 tecken men inte alltid de tre första. Mondeléz ska t ex bli MAR.

Länk till inlägg

om det alltid står exakt samma sak i B-kolumnen, t.ex CLEAN DRINK (utan mellanslag, AB eller liknande) så kan du använda VÄXLA

https://support.microsoft.com/sv-se/office/växla-funktionen-växla-47ab33c0-28ce-4530-8a45-d532ec4aa25e

och peta in dina 4:a leverantörer (bara tre i exemplet eftersom du inte nämnt den 4:e)

=SAMMANFOGA(VÄXLA(B2;"BUBS";"BUB";"CLEAN DRINK";"CLE";"Mondeléz ";"MAR");A2)

Om det bara står ungefär CLEAN DRINK så får du krångla till det (Jag orkar inte tänka ut hur om du inte har behov av det)

Länk till inlägg

Stort tack! Känns som det är på rätt väg.

Testade. Fick svaret #NAMN?. Vad missar jag?

Länk till inlägg

#NAMN? tyder på att den inte känner igen någon funktion. Troligtvis Växla eftersom den bara finns i Excel 2019 eller nyare.

Så du får köra någon gammal metod, förslagsvis en massa OM istället. Det blir längre men kanske tydligare + okänsligare för mellanslag och liknande.

=SAMMANFOGA(OM(ÄRTAL(SÖK("BUBS";B2));"BUB";"");OM(ÄRTAL(SÖK("Clean drink";B2));"CLE";"");OM(ÄRTAL(SÖK("Mondelézl";B2));"MAR";"");A2)

Det är bara att klämma in ett fjärde OM för att täcka den fjärde leverantören. Typ:

=SAMMANFOGA(OM(ÄRTAL(SÖK("BUBS";B2));"BUB";"");OM(ÄRTAL(SÖK("Clean drink";B2));"CLE";"");OM(ÄRTAL(SÖK("Mondelézl";B2));OM(ÄRTAL(SÖK("Fjärde leverantören";B2));"Fjär";"");A2)

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...