Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kalkylator med punkt i stället för komma i resultatet?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

De gånger jag använder kalkylatorn i Windows 10 så är det oftast i samband med att jag ska skala om något i cad.

Där ska skalfaktorn skrivas med punkt och inte med komma.

Om jag bara kopierar till urklipp och klistrar in utan att ändra blir det tok.

Jag skulle därför vilja få svaret från kalkylatorn med punkt och detta utan att ändra "nationella inställningar" generellt.

Kalkylatorn kan givetvis vara annan än den medföljande i Windows. Jag trodde Moffsofts skulle hantera detta men icke.

 

Detta fungerar om jag i google skriver ex. 90,3/1033,8997 då svaret presenteras som 0.08733922642 men då är det lite (jo lite bara) bökigare att få det värdet till urklipp.

 

Finns annan smidig lösning tro?

 

Ed.

Fixade en snurra i Automate men kanske inte smidigast?

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis..

5 timmar sedan, skrev Mikael63:

Detta fungerar om jag i google skriver ex. 90,3/1033,8997 då svaret presenteras som 0.08733922642 men då är det lite (jo lite bara) bökigare att få det värdet till urklipp.

Min nuvarande lösning bygger på tre dialoger, starta "task", skriv ena värdet, OK, skriv andra värdet, OK, en bekräftelse på svaret, som jag även lagt i urklipp, OK. Fungerar ju men..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag använder programmet Automate (snordyrt) till lite av varje, eller till ganska mycket.

Ovanstående lösning ser ut så har om man "byter språk":

<AMVARIABLE NAME="Resultat"></AMVARIABLE>
<AMVARIABLE NAME="Verklig"></AMVARIABLE>
<AMVARIABLE NAME="Symbol"></AMVARIABLE>
<AMSHOWDIALOG ACTIVITY="input" MESSAGE="Ange måttet på den verkliga apparaten" RESULTVARIABLE="Verklig" WINDOWTITLE="Inmatning krävs" />
<AMSHOWDIALOG ACTIVITY="input" MESSAGE="Ange nuvarande mått på symbol" RESULTVARIABLE="Symbol" WINDOWTITLE="Inmatning krävs" />
<AMFILESYSTEM ACTIVITY="write_file" FILE="C:\Temp\skala.txt" APPEND="no">%Verklig / Symbol%</AMFILESYSTEM>
<AMFILESYSTEM ACTIVITY="read_file" FILE="C:\Temp\skala.txt" RESULTVARIABLE="Resultat" />
<AMREPLACE TEXT="%Resultat%" FIND="," REPLACE="." RESULTVARIABLE="Resultat" />
<AMCLIPBOARD ACTIVITY="set">%Resultat%</AMCLIPBOARD>
<AMSHOWDIALOG COUNTDOWNDELAY="4">Skalfaktorn %Resultat% är kopierad till urklipp.</AMSHOWDIALOG>

 

Kan man inte skapa liknande i VB och köra en .vbs som gör samma sak? Typ.

Inte för egen del då men rent allmänt?

 

Den som undrar vad textfilen är till för: Fick inte , att bytas mot . på annat sätt(?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...