Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppföljning per månad, visa sista värdet


Lena S
 Share

Rekommendera Poster

Sitter med en uppföljning och vill visa senaste värdet (under jan-dec) i en utvald cell. Så långt går det bra.
 
MEN när jag har en formel för alla månader som ger 0 kr tills den har inträffat (nu har vi haft sista april så då är det värde i april) så visas istället senaste värdet dvs decembers 0 kr.
 
 
Hur får jag en index formel att visa värde endast om värdet är över 0? Vad är det jag missar? Har provat med >0 och lite annat. 
 
Formel:
=INDEX(B3:N3;1;ANTAL(B3:N3))
 
/Lena

Uppföljning.jpg

Uppföljning visa sista värdet.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen skulle jag vilja vända på din tabell. Lite efter att tabeller är bättre  långa nedåt så att säga.

I detta fall är det så enkelt att du egentligen vill hämta senaste värde som är innan dagens datum?

 

Med det villkoret kan vi förenkla problematiken genom en hjälpcell.  eller göra samma sak beroende på nollvärde.

En formel som du skriver i rad 1, cell b1 och kopierar utmed din tabell

=OM(OCH(B$3>0;C$3=0);"senaste";"")

så kan din INDEX skrivas som:

=INDEX(B3:N3;1;PASSA("senaste";B1:N1;0))

 

eller som du är inne på, om du skriver i ditt andra exempel, ändra summa-formeln till:

=OM(SUMMA(B12:B13)=0;"";SUMMA(B12:B13))

och kopiera denna på raden och se det fungerar direkt utan någon hjälpcell som ovan.

 

Om vi väntar kommer det säkert än fler möjligheter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Monshi:

Egentligen skulle jag vilja vända på din tabell. Lite efter att tabeller är bättre  långa nedåt så att säga.

I detta fall är det så enkelt att du egentligen vill hämta senaste värde som är innan dagens datum?

 

Med det villkoret kan vi förenkla problematiken genom en hjälpcell.  eller göra samma sak beroende på nollvärde.

En formel som du skriver i rad 1, cell b1 och kopierar utmed din tabell

=OM(OCH(B$3>0;C$3=0);"senaste";"")

så kan din INDEX skrivas som:

=INDEX(B3:N3;1;PASSA("senaste";B1:N1;0))

 

eller som du är inne på, om du skriver i ditt andra exempel, ändra summa-formeln till:

=OM(SUMMA(B12:B13)=0;"";SUMMA(B12:B13))

och kopiera denna på raden och se det fungerar direkt utan någon hjälpcell som ovan.

 

Om vi väntar kommer det säkert än fler möjligheter.

 

 

 

Det var en enkel lösning, att ta bort nollvärdet. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...