Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobilt id


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

Det har blivit så att det går snar ej att handla på nätet utan mobilt id. Min mobil (antik senilmaskin) hare j aktuell funktion. Behöver tips på en senilmaskin (gärna Doro) med vilken jag kan betala med hjälp av mobilt id..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Det har blivit så att det går snar ej att handla på nätet utan mobilt id. Min mobil (antik senilmaskin) hare j aktuell funktion. Behöver tips på en senilmaskin (gärna Doro) med vilken jag kan betala med hjälp av mobilt id..

För att kunna använda Bank-ID på en telefon måste den vara en så kallad "smarttelefon".

 

Om fabrikatet Doro passar dig bäst skulle jag föreslå en inte alltför gammal modell som riskerar hamna i läget att den inte längre uppdateras. Förslagsvis skulle denna modell kunna passa dig:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5289345

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 2 sr Doro  8050  SOM KOSTAR MELLAN 2700:- till  över 4000:-

 

& DORO 8080  SOM KOSTAR MELLAN  2500:-  till  4500:-

 

HANS

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5289345&gclid=EAIaIQobChMI0rTQpq7H8AIVHACiAx2i-woTEAAYASAAEgLixPD_BwE

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5191330&gclid=EAIaIQobChMIuMyH467H8AIVTwWiAx1ruAi0EAAYASAAEgLU5fD_BwE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Hanse:

Det finns 2 sr Doro  8050  SOM KOSTAR MELLAN 2700:- till  över 4000:-

 

& DORO 8080  SOM KOSTAR MELLAN  2500:-  till  4500:-

 

HANS

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5289345&gclid=EAIaIQobChMI0rTQpq7H8AIVHACiAx2i-woTEAAYASAAEgLixPD_BwE

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5191330&gclid=EAIaIQobChMIuMyH467H8AIVTwWiAx1ruAi0EAAYASAAEgLU5fD_BwE

Hittar ej någon Doro 850 med de priser du anger har best mindre än 2250.kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Torparen:

Det har blivit så att det går snar ej att handla på nätet utan mobilt id. Min mobil (antik senilmaskin) hare j aktuell funktion. Behöver tips på en senilmaskin (gärna Doro) med vilken jag kan betala med hjälp av mobilt id..

Krävs det verkligen mobilt BankID, fungerar det inte med BankID på kort eller på fil? Visst, det kan vara praktiskt med mobilt BankID och ibland kanske det krävs också. För min del använder jag hellre datorn än pillar på skärmen på mobilen, som är större än på tidigare mobiler men är bara jobbig att använda jämfört med datorn.


Där kom det lite värderingar också, men frågan är alltså om mobilt BankID är nödvändigt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Hanse:

Det finns 1 st Doro  8050  som kostar mellan 2140:- till  över 2700

Den finns på bl.a   på CDON för 2199:-  Postorder

och på Netonnet för   2290:- Postorder  och butik i Jönköping

HANS

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5289345&gclid=EAIaIQobChMI0rTQpq7H8AIVHACiAx2i-woTEAAYASAAEgLixPD_BwE

 

Det blev lite fel med priserna som jag skrev, men kolla länken från Prisjakt

Men  som ChristerE skriver så finns det ju BankId för datorn som fungerar bra så det är

ditt eget behov som avgör börja Bankid på datorn, och du längre fram tycker att du vill ha

mobilt Bankid, så är att lägga tiil det senare

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Hanse:

Det blev lite fel med priserna som jag skrev, men kolla länken från Prisjakt

Men  som ChristerE skriver så finns det ju BankId för datorn som fungerar bra så det är

ditt eget behov som avgör börja Bankid på datorn, och du längre fram tycker att du vill ha

mobilt Bankid, så är att lägga tiil det senare

 

HANS

Ja nu har jag best 8050. så länken kan avslutas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev ChristerE:

Krävs det verkligen mobilt BankID, fungerar det inte med BankID på kort eller på fil? Visst, det kan vara praktiskt med mobilt BankID och ibland kanske det krävs också. För min del använder jag hellre datorn än pillar på skärmen på mobilen, som är större än på tidigare mobiler men är bara jobbig att använda jämfört med datorn.


Där kom det lite värderingar också, men frågan är alltså om mobilt BankID är nödvändigt.börjat med

Ja så är det bankid har jag men tji. Det är något nytt påfund flera näthandlare 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev ChristerE:

Krävs det verkligen mobilt BankID, fungerar det inte med BankID på kort eller på fil?

Ibland krävs det att man har mobilt BankID också.

Handelsbanken kräver läsning av QR-koden även när BankID finns som fil på samma enhet. Jag har BankID i min surfplatta. I de flesta fall räcker det att jag väljer "BankID på denna enhet" när jag loggar in.

Men på vissa ställen, som Handelsbanken, fungerar det inte. Där måste jag skanna QR-koden. Hur det skall göras på en surfplatta kan Handelsbankens kundtjänst inte svara på. Jag kan omöjligt vränga på surfplattan så kameran på baksidan kan läsa av QR-koden på skärmen. Således tvingas jag till att ha mobilt BankID också.

 

TS har nu beställt den telefon jag föreslog i mitt svar till TS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev ChristerE:

Krävs det verkligen mobilt BankID, fungerar det inte med BankID på kort eller på fil? Visst, det kan vara praktiskt med mobilt BankID och ibland kanske det krävs också. För min del använder jag hellre datorn än pillar på skärmen på mobilen, som är större än på tidigare mobiler men är bara jobbig att använda jämfört med datorn.


Där kom det lite värderingar också, men frågan är alltså om mobilt BankID är nödvändigt.

Idag så är det ganska vanligt att det krävs mobilt BankID, flera både stora och små företag, t.ex vissa operatörer kräver mobilt BankID.

Många har till idag haft användarnamn och lösenord, men har av säkerhetsmässiga orsaker gått över till mobilt BankID.

Det anses ju säkrare idag att använda mobilt BankID, enligt bland annat bankerna, och andra säkerhetsfolk inom detta område.

Så jag har själv alltid en mobil enhet vid stationära, för att slippa ha den vanliga mobilen med jämt vid datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

Idag så är det ganska vanligt att det krävs mobilt BankID, flera både stora och små företag, t.ex vissa operatörer kräver mobilt BankID.

Många har till idag haft användarnamn och lösenord, men har av säkerhetsmässiga orsaker gått över till mobilt BankID.

Det anses ju säkrare idag att använda mobilt BankID, enligt bland annat bankerna, och andra säkerhetsfolk inom detta område.

Så jag har själv alltid en mobil enhet vid stationära, för att slippa ha den vanliga mobilen med jämt vid datorn.

Ja då det gäller banker och myndigheter går det bra med bankid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag best ny mobil Doro 8050. Tidigare köpte jag ett simkort till min gamla mobil. Kan jag fixa så att mail går till nya mobilen med det nya sim kortet? Måste jag ställa in något i den nya mobilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Torparen:

Kan jag fixa så att mail går till nya mobilen med det nya sim kortet?

Mejl har inget att göra med SIM-kort utan det handlar om att installera samma mejl-app respektive gå till samma webbsida som du gör nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Mejl har inget att göra med SIM-kort utan det handlar om att installera samma mejl-app respektive gå till samma webbsida som du gör nu.

OK jag återkommer kanske då jag har den nya mobilen i min hand (tisdag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte svar men samma ämne. Har köpt ett nytt SIM-kort Telenor. Detta har ej samma nr som mitt ordinarie. Kan jag göra vidarekopplings Såfall hur? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Har köpt ett nytt SIM-kort Telenor. Detta har ej samma nr som mitt ordinarie. Kan jag göra vidarekopplings Såfall hur? 

Behöver du nytt SIM-kort, för att passa i nya mobilen, men inget nytt nummer/abonnemang så går det ju att få det befintliga mobilnumret flyttat till ett nytt SIM-kort.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
37 minuter sedan, skrev ChristerE:

Behöver du nytt SIM-kort, för att passa i nya mobilen, men inget nytt nummer/abonnemang så går det ju att få det befintliga mobilnumret flyttat till ett nytt SIM-kort.
 

Om du i din gamla mobil ser till att säkerhetskopiering är aktiverad och att du gör en säkerhetskopia så ska du sedan kunna ta din nya mobil och starta upp och ange samma googlekonto i den nya som du har i den gamla. Därefter kan (såvitt jag vet iaf.) Du få tillbaka allt i den nya mobilen.

Fungerar så på iPhone och jag vill minnas att även Androidtelefonerna har samma system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Om du i din gamla mobil ser till att säkerhetskopiering är aktiverad och att du gör en säkerhetskopia så ska du sedan kunna ta din nya mobil och starta upp och ange samma googlekonto i den nya som du har i den gamla. Därefter kan (såvitt jag vet iaf.) Du få tillbaka allt i den nya mobilen.

Fungerar så på iPhone och jag vill minnas att även Androidtelefonerna har samma system.

För att undvika "huvudbry" så är det så här: av misstag har jag köpt ett SIM-kort (900 Kr) vilket har fel nr. Så som jag tänker är det då någon ringer mitt nuvarande nr så skall detta kopplas över det nya. Känns fel att skrota 900Kr.

Nu har jag varit in på T-Nors sida och skulle kika på vidarekopplings. Hör och häpna mitt nr är okänt, varit ab i två år. Du får gärna kolla mitt nr är xxx

Redigerad av Cecilia
Tagit bort telefonnummer så att det inte missbrukas /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Är det ett oregistrerat kontantkort som du har haft

Fattar inget. Det ny kortet har tfn.nr pinkod och pukkod 900 KR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Är det ett oregistrerat kontantkort som du har haft

Vad menar du med oreg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Torparen:

För att undvika "huvudbry" så är det så här: av misstag har jag köpt ett SIM-kort (900 Kr) vilket har fel nr. Så som jag tänker är det då någon ringer mitt nuvarande nr så skall detta kopplas över det nya. Känns fel att skrota 900Kr.

Nu har jag varit in på T-Nors sida och skulle kika på vidarekopplings. Hör och häpna mitt nr är okänt, varit ab i två år. Du får gärna kolla mitt nr är xxx

Jag har tagit bort ditt telefonnummer så att ingen ringer dig och försöker lura dig på något sätt.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

För att undvika "huvudbry" så är det så här: av misstag har jag köpt ett SIM-kort (900 Kr) vilket har fel nr. Så som jag tänker är det då någon ringer mitt nuvarande nr så skall detta kopplas över det nya. Känns fel att skrota 900Kr.

Är det då inte enklare att flytta ditt gamla SIM-kort till den nya telefonen och stoppa in det nya SIM-kortet i den gamla telefonen så har du den gamla kvar som reserv utifall att det blir något problem med den nya?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

OT.

Jag har inget att tillföra denna tråd men jag är nyfiken på vilket slags SIM-kort som avses, som kostar 900 kr?

Mig veterligen är själva SIM-kortet gratis. Jag har ett sådant oanvänt från Telenor i en låda här.

Sedan kan man skaffa ett abonnemang som kostar pengar *). Det abonnemanget knyts till ett visst telefonnummer - inte till SIM-kortet. Operatören kan sedan koppla just det telefonnumret till ett SIM-kort.

Detta kan så klart ske i ett svep, att operatören fixar allt innan de skickar något kort.

 

Jag hittar inte att Telenor skulle ha något abonnemang som kostar 900 kr?

 

*) Kostar pengar bara om abonnemanget används. Jag har ett sådant, det som så att säga tillhör kortet i lådan. Har inte betalat ett öre men jag har inte använt det heller.

Redigerad av Mikael63
*)
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...