Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det här med CAT (x) nätverkskablar, vad ska man ha?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en Telia IPTV-box (pucken) och Telia digital-TV har en fiffig playfunktion där man kan starta om ett program som sänds för tillfället. Dvs man sitter och zappar och så hamnar man mitt i ett program som man tycker är intressant och så kan man starta den från början. Och så kan man hoppa över reklamen enkelt också :)
Problemet jag haft är att på eftermiddagarna och kvällarna så blir det kraftiga störningar. Bilden blir full av pixlar titt som tätt. Särskilt när det är snabba bilder och bildbyten. Samma sak sker i playbiblioteket under dessa tider. Jag antar att det beror på att det blir fler som delar på nätverket på kvällarna så det blir överbelastat (vi har tydligen gemensam medieomvandlare i huset (bostadsrättsförening))

Efter några månader kom jag på att man kanske skulle ta och prova byta kabeln som går mellan boxen och routern efter att jag noterat att jag hade använt någon gammal kabel jag hade liggande när jag installerade boxen. Den är omärkt så det måste vara nåt billigt jag köpt nån gång och som jag använt istället för den Cat 5e kabel som följde med boxen (fråga mig inte varför) och resultatet blev märkbart bättre, men fortfarande kommer det pixlar på eftermiddagar och kvällar om än inte lika kraftigt och ofta som tidigare. Men inte desto mindrre irriterande.

Att kabeln var ett av problemen tycks mig uppenbart. Att vi har gemensam mediaomvandlare kan jag inte göra så mycket tydligen (ringde telia och hörde ifall jag kunde få köpa en individuell mediaomvandlare)
Som sagt är detta "bara" en Cat 5e, som ju inte är den senaste. Tydligen är man uppe i Cat 8 nuförtiden.
Som jag förstår det här med de olika CAT-sorterna är att ju högre siffra desto längre kablar kan man ha och högre hastighet i kabeln. Jag behöver nu inte mer än max en meter kabel mellan boxen och routern. Innan jag köper den tänkte jag höra om någon som har lite koll tror att kvalitén blir bättre även när det handlar om så kort kabel? Är det så enkelt att det blir automatiskt bättre kvalité på signalen om jag köper den värsta på en gång;  Cat 8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det kommer inte bli bättre med annan catX eftersom cat5 räcker och blir över. Du kan strömma 8k-video på cat5e.

problemet är något annat. 
 

Redigerad av polken
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerE

Jag anser som @polken, problemet beror rimligtvis på något annat. Cat5 hanterar 100 Mbit/sek i kablar upp till 100 meter, och Cat5e 1 Gbit/sek.


Men jag undrar över nyttan med skärmad kabel, och problem som kan komma, med jordning. Och eventuell nytta med en skärmad kabel om RJ45-kontakter utan skärm (jordning) används.


https://www.truecable.com/blogs/cable-academy/how-to-fix-a-ground-loop

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabelinstallation/natverkskabeln

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog alltid läst att i hemmiljö rekommenderas oskärmad nätverkskabel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är också lite tveksam till att det bara skulle bero på en nätverkskabel.

I hemmiljö med normal standard i hemnätverk, klarar man sig bra fortfarande med Cat5e, även om Cat6 mer och mer börjar bli den nya standarden, däremot tycker jag att du @Hakinger, ska kolla med dina grannar om dom har samma "fel" som du upplever. Har dom samma typ av störningar, så kan det bero på andra saker, medieomvandlaren i huset, eller störningar från operatören.

 

Och att köra med skärmad kabel i hemmiljö ser jag inget behov av, snarare tvärtom. Då måste man ju vara noga med jordningen i varje ända, inget att rekommendera.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har kollat med fyra grannar, 3 av dem använder som jag förstått det inte playfunktionen. De såg ut som tomma blad i ansiktet när jag försökte förklara. Den fjärde tyckte sig känna igen problemet nu när jag nämnde det men det verkade inte störa honom nämnvärt.
Enligt Telias kundtjänst som jag ringt flera gånger är det bara jag som klagat, men de uttryckte förvåning när de fick klart för sig att vi inte har medieomvandlare i lägenheten, så det verkar vara nån slags speciallösning vår BRF har.
Kan mycket väl vara det som är grundproblemet. Särskilt med tanke på att problemet med pixelering uppstår ungefär när folk kommer hem från arbetet och håller på hela kvällarna. Att det blir större belastning på den gemensamma medieomvandlaren?
Jag kan bara konstatera att det blev typ 80% bättre med en ny kabel.
 

1 timme sedan, skrev Laso:

Är också lite tveksam till att det bara skulle bero på en nätverkskabel.

I hemmiljö med normal standard i hemnätverk, klarar man sig bra fortfarande med Cat5e, även om Cat6 mer och mer börjar bli den nya standarden, däremot tycker jag att du @Hakinger, ska kolla med dina grannar om dom har samma "fel" som du upplever. Har dom samma typ av störningar, så kan det bero på andra saker, medieomvandlaren i huset, eller störningar från operatören.

 

Och att köra med skärmad kabel i hemmiljö ser jag inget behov av, snarare tvärtom. Då måste man ju vara noga med jordningen i varje ända, inget att rekommendera.

 

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemmamiljön har ändrat sig mycket under de gångna åren. I början pratade man om hur farligt det var med den elektromagnetiska strålningen från microvågsugnarna och tjock TV,n. Nästa var de första olagligt importerade trådlösa telefonerna. Sedan såklart mobilerna och de första trådlösa WiFi nätverken. Vi hade ett elände med att få till bra jordningar när vi drog kabel till fjärrskrivare och ordbehandlingsmaskiner. "Det är ju så mycket som stör i luften" hette det då. Det är inget ting mot vad det är idag och man klarar sig alldeles utmärkt med ojordad nätverkskabel i de flesta fallen. Undantag finns naturligtvia. Närhet till mobilmaster, högspänningskablar, eller som det börjar bli med väldigt mycket uppkopplat hemma. Då kan det göra bra nytta med en fungerande och rätt utförd skärmad kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbise mitt första inlägg i den här tråden. Min installation tillåter möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltför ofta är det fel på Telias boxar eller leveransen från Telia. Börja med en fabriksåterställning av boxen. Se till att ha koderna redo. 
Eller skaffa en appletv att installera Telias app i. Funkar mycket bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till lägga något tråd.. 

Är fast nätvärket kabel till routern  till börja med .  (Mediaspelare i hus, mm har  jag svårt se , att bostadrätt föreningen,  allt möjligt i dag )

 

Telia,  har dåliga produkter och ryckte hos mig .   Dom till erbjud mig gratis internet med Mediaspelare hos mig 

 

Jag börja byta ut leverantörer.  Och titta andra sidor produkter.  

Midbox är produkt jag rekommenderar. 

 

Att prata grannar är postivt . Att iptv kräver lite kunskap ..   

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det bra att spela upp samma sak i datorn kan du konstatera att det är boxen som felar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Det kan bero på media/fiberomvandlaren. Vi hade samma problem för ett år sedan, jag felanmälde och fick mediaomvandlaren utbytt mot en nyare. Till nya nya ansluts våra två digitalboxar direkt utan att behöva gå över routern. Iptelefonin anslöts också direkt till media/fiberomvandlaren tills vi sade upp denna då nästan ingen ringde på detta nummer.

Är de en stor brf? Hur många lägenheter delar på media/fiberomvandlaren?

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Jari Karivainio:

Hej!

Det kan bero på media/fiberomvandlaren. Vi hade samma problem för ett år sedan, jag felanmälde och fick mediaomvandlaren utbytt mot en nyare. Till nya nya ansluts våra två digitalboxar direkt utan att behöva gå över routern. Iptelefonin anslöts också direkt till media/fiberomvandlaren tills vi sade upp denna då nästan ingen ringde på detta nummer.

Är de en stor brf? Hur många lägenheter delar på media/fiberomvandlaren?

 

/ Jari

Det är en ganska stor BRF, totalt tror jag det är runt 90 lägenheter. Jag gissar (och hoppas) att det sitter en mediaomvandlare i varje hus, så vi är 11 lägenheter som delar på en mediaomvandlare.

 

4 timmar sedan, skrev polken:

Fungerar det bra att spela upp samma sak i datorn kan du konstatera att det är boxen som felar. 

Ja, jag har AppleTV och där funkar appen utan problem, använt den mest när jag velat kolla playbiblioteket. Även appen i mobilen funkar bra.. Jag har på uppmaning av supporten gjort fabriksåterställning en gång och de har uppdaterat programvaran med fjärrstyrning. Då inte andra i huset klagat hos Telia och de grannar jag pratat med inte reagerat nämnvärt så kan det mycket väl vara boxen som är problemet. Har nu haft den i snart ett år, får kolla om man kanske kan få byta den. Den tillhör lägenheten om jag skulle flytta ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för att ni tog er tid och kom med input. Jag har blivit lite klokare.
Jag tog till mig tipset om skärmad kabel och chansade innan jag ev. skulle testa byta ut boxen och gick ner på stan och köpte en sådan ("SSTP -kabel Cat 6a" hos Kjell & Co) Det visar sig att den hjälpte. Har nu kört playfunktionen i ett par dagar och inte upptäckt någon pixelering på kvällarna. Om det eventuellt är något fel på boxen som inte klarar av att det är hög belastning på kvällarna så verkar denna kabel hjälpa.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Hakinger:

Jag tog till mig tipset om skärmad kabel ...

"Tipset"? i tråden finns tips både om att använda skärmad kabel och tips om att undvika en sådan.


Men fungerar det nu utan några (andra) problem så är det ju bara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...