Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bedrövlig giltighetstid för nyanskaffat BankID


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Rekommendera Poster

Nyligen, den 4 maj 2021, skaffade jag BankID till min stationära dator med windows 10. Det är endast giltigt i ynka 3 månader. Se bifogad bild. Information på Internet säger att giltighetstiden är 5 år. En jäkla skillnad! Vad f-n menas med det?

BankID-klen-giltighetstid!.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerE
1 timme sedan, skrev dosman:

Nyligen, den 4 maj 2021, skaffade jag BankID till min stationära dator med windows 10. Det är endast giltigt i ynka 3 månader. Se bifogad bild. Information på Internet säger att giltighetstiden är 5 år. En jäkla skillnad! Vad f-n menas med det?

BankID-klen-giltighetstid!.png

Och informationen på internet avser det BankID du skaffade?


Gäller inte tre månader generellt för allt BankID på fil så gäller det i alla fall för t ex Swedbank.
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-bankid/bankid-pa-kort-och-fil.html


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev ChristerE:

Gäller inte tre månader generellt för allt BankID på fil så gäller det i alla fall för t ex Swedbank.

Tycks vara olika.

BankID skriver själva

Citat

Giltighetstiden varierar beroende på vilken typ av BankID du har. I BankID säkerhetsprogram kan du själv se hur länge ditt BankID gäller. Du öppnar det genom att dubbelklicka på BankID-ikonen nere på aktivitetsraden på skärmen. Om programmet inte är igång, startar du det från Startmenyn eller motsvarande.

I huvudfönstret för BankID säkerhetsprogram ser du direkt vilka BankID du har och hur länge de är giltiga.

I BankID-appen väljer du Inställningar. Då visas information om ditt BankID, bl.a. giltighetstid.

Nordea skriver

Citat

Giltighetstiden för ett BankID på fil är två år.

För att kontrollera giltighetstiden, starta BankID säkerhetsprogram på datorn så syns ditt namn och giltighetstid i BankID-rutan.

SEB verkar inte ha BankID på fil, bara kort & mobil. Hittar inget om tid.

 

Handelsbanken samma sak men för kort är det flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gilltetiden för Bank id , har minska ner genom år,  det handlar säkerhet.  I första hand , det andra skäll kan att Bank id uppdaterad oftare nu mera. 

Därför vill banken,  gadera sig mot intrång via bank id via datorn 

 

Nu mer låt ju dator på nästa hela tiden.  

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack christerE för länken som mynnade ut i bifogat 'svart på vitt'. Jag kunde aldrig ana att giltighetstiden skilde så mycket mellan BankID-versioner! Ja, jag har Swedbank och får ta skeden i vacker hand. Kanske byta till versionen 'BankID på kort' som har 5-års giltighetstid. Stafstaf: Det är väl smartphones som är på hela tiden, men de har ändå hela 3-års giltighetstid på Swedbanks BankID! En klar orättvisa mellan telefoner och datorer då det gäller giltighetstid.

 

(OT: Och varför kan man endast 'swisha' med smartphones och surfplattor? Jag som endast har dator vill också kunna 'swisha', pengar, med min dator, men utesluts från det nöjet.)

BankID-Swedbank.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev dosman:

Jag kunde aldrig ana att giltighetstiden skilde så mycket mellan BankID-versioner! Ja, jag har Swedbank och får ta skeden i vacker hand. Kanske byta till versionen 'BankID på kort' som har 5-års giltighetstid. Stafstaf: Det är väl smartphones som är på hela tiden, men de har ändå hela 3-års giltighetstid på Swedbanks BankID! En klar orättvisa mellan telefoner och datorer då det gäller giltighetstid.

Det handlar om säkerhet. Bankid på fil är inte lika säkert som de andra alternativen utan kan lättare bli stulen och användas av någon annan och då ska det inte gå att använda den så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilen kan ju också bli stulen (eller glömd någonstans) och då har man inte tillgång till sitt mobila bank id, dvs saknar möjlighet att logga in på sitt konto.

Datorn (stationära) med filen står där den står. 
Mitt bank-ID på fil som gäller för 2 år i taget hämtar jag på Skandiabanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det handlar om säkerhet. Bankid på fil är inte lika säkert som de andra alternativen utan kan lättare bli stulen och användas av någon annan och då ska det inte gå att använda den så länge.

Kan inte bero på det bara.

När jag vill förnya mitt mobila bankid, eller skaffa nytt, då måste jag logga in på min nätbank, och då fungerar det lika bra med bankid på fil, då är tydligen bankid på fil i min stationära minst lika säkert, så jag köper inte att det bara handlar om säkerheten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Kan inte bero på det bara.

När jag vill förnya mitt mobila bankid, eller skaffa nytt, då måste jag logga in på min nätbank, och då fungerar det lika bra med bankid på fil, då är tydligen bankid på fil i min stationära minst lika säkert, så jag köper inte att det bara handlar om säkerheten.

 

 

Hur pass lätt är det för någon som stjäl datorn att använda bankid på fil?

En stulen mobil kräver att tjuven både kan inloggningen till mobilen och säkerhetskoden till bankid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, skrev Cecilia:

Hur pass lätt är det för någon som stjäl datorn att använda bankid på fil?

En stulen mobil kräver att tjuven både kan inloggningen till mobilen och säkerhetskoden till bankid.

Det mobila bankid kräver 6 siffror, bankid på fil kräver ett lösenord. Många har ju ingen inloggning till sin mobil, så då blir den ju mindre säker, och hur många hackar sig in i datorn för att stjäla lösen till bankid, som också ligger krypterat i sin fil.

Bara antydde att det måste vara lika säkert med installation på dator med fil när detta ändå krävs för att förnya via sin nätbank, sen kan man alltid spekulera, men visst bankerna påstår att mobilt är säkert, men jag vet inte om någon har säkerhetsmässigt kollat detta, har aldrig läst om det ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Om ni tillåter hakar jag på min gamla tråd. För cirka tre veckor sedan använde jag mitt då nyinskaffade 'BankID på fil'. Det fungerade en enda gång till Vårdguidens inloggningssida, sedan dess har det varit stopp! Studera på bifogade sammansatta bilder. Dessa felmeddelanden frestar på mitt tålamod...

BankID-garbage.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer mig också av och till, till synes helt utan orsak. Jag brukar stänga ner appen och börja om från början, då har det alltid fungerat. Ibland stänger jag ner webbsidan, webbläsaren eller tom startar om datorn om jag är på det humöret. 
 
Du kanske har provat allt det där utan att det har hjälpt?

Då återstår väl bara att avinstallera Bank-ID och installera det på nytt. 
Felen inträffar alltid i Chrome, därför har jag övergått till Edge när det gäller ärenden som kräver Bank-ID

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte kommer ihåg fel så skall filen ligga på den plats installationsprogrammet

väljer, och att man inte får ändra plats, eftersom programmet bara letar där det förväntas

att vara.

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

Jo, kiwi01, glömde nämna att jag faktiskt kör med just Edge webbläsare, men varken före eller efter senaste (någon dag sedan) uppdatering av den hjälper lösa problemet. Ska följa dina råd och återkommer senare i kväll. Till Hanse: Jag har inte ändrat BankIDs installationsmapp för programmet, det skulle aldrig falla mig in!

 

Som vanligt är det jag, trådskaparen, som själv får lösa Sin tråd. Lösning: Försöka logga in på en annan myndighet med BankID-krav. Vilket fungerade!

Redigerad av dosman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...