Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta Outlook 365 pst-fil (POP3) till IMAP/SMTP konto i annan dator


Akkis
 Share

Rekommendera Poster

Är det möjligt att flytta över all information (Kalender/epost/Kontakter osv) från ett ursprungligt telia.com konto som POP3 till ny dator där sedan tidigare finns samma konto men installerat som IMAP-konto. Tanken är att flytta över pst-filen och ge den en ny filändelse att passa IMAP-installationen.

Bägge datorerna ingår i samma nätverk och filer kan flyttas mellan dem via en NAS. Eposten från Telia-kontot går även att få upp i en Iphone.

 

Är det nödvändigt att göra om den nya installationen till ett POP3-konto?

 

Åke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har migrerat ett par e-brevlådor ett par gånger med olika metoder. I ett fall så skrev jag ett eget program som exporterade från en låda och importerade i en annan, fast det är kanske lite överdrivet för din del.

 

En annan gång märkte jag att jag kunde dra och släppa från en låda till en annan med hjälp av Mozilla Thunderbird om jag minns rätt.

 

Så jag undrar om du inte kan göra något liknande metod två. Om du har Outlook på din andra dator så tror jag du kan öppna din pst-fil från den gamla datorn, sen får du upp de breven i outlook mapp-listan och där bör du kunna dra och släppa breven till din imap-låda. Jag är osäker på att det är garanterat att fungera, men jag är ganska optimistisk på att det kommer fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Akkis:

Är det nödvändigt att göra om den nya installationen till ett POP3-konto?

Ja, det brukar vara så. Men varför inte behålla IMAP då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör vara så enkelt att bara exportera och importera rakt av (utan att ändra några inställningar i Outlook eller byta filändelse).

 

Gör i Outlook en komplett export av din gamla (pop3) mailbox till en .pst-fil

https://support.microsoft.com/sv-se/office/säkerhetskopiera-din-e-post-e5845b0b-1aeb-424f-924c-aa1c33b18833?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE

 

Sedan importerar du .pst-filen i Outlook till din nya mailbox

https://support.microsoft.com/sv-se/topic/importera-e-post-kontakter-och-kalender-från-en-outlook-pst-fil-431a8e9a-f99f-4d5f-ae48-ded54b3440ac

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cluster:

Bör vara så enkelt att bara exportera och importera rakt av (utan att ändra några inställningar i Outlook eller byta filändelse).

 

Gör i Outlook en komplett export av din gamla (pop3) mailbox till en .pst-fil

https://support.microsoft.com/sv-se/office/säkerhetskopiera-din-e-post-e5845b0b-1aeb-424f-924c-aa1c33b18833?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE

 

Sedan importerar du .pst-filen i Outlook till din nya mailbox

https://support.microsoft.com/sv-se/topic/importera-e-post-kontakter-och-kalender-från-en-outlook-pst-fil-431a8e9a-f99f-4d5f-ae48-ded54b3440ac

Hmm, om jag minns rätt så har jag försökt mig på detta tidigare och då fick jag genast mail från Telia servern att brevlådan var överfull. Påbörjade en massa arbeten för att deleta mail och till slut fick jag stopp på det. Det verkar som om IMAP installationen skiljer sig från POP3 i utväxlingen av mail från teliaservern, vet dock inte hur. 

 

När jag får ett mail syns det på alla tre stationer, dator 1 och 2 samt telefon. Tar jag bort ett mail från telefonen påverkas inte datorernas brevlådor men deletar jag på IMAP installationen påverkas POP3 men inte tvärt om. Så dom speglar Teliaservern olika?

 

För att förtydliga- jag vill spara alla nya och gamla mail med mappar och undermappar i IMAP installation lokalt, så som nu sker i POP3 installationen och på sikt ta bort den senare.

 

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, IMAP synkroniserar ju så att mailklienten (Outlook i detta fall) har samma information som mailservern.

Det betyder att om du "lokalt" lägger till mailobjekt i Outlook så kommer de att skickas upp till mailservern.

Om du då har ont om utrymme i ditt konto på mailservern så uppstår problem.

Likaledes raderas objekt på mailservern om de tas bort i IMAP-klienten.

Hur mycket utrymme får du för din mailbox hos Telia?

 

Jag förstår att det inte är särskilt önskvärt att byta epostadress. Men det kan vara värt att överväga då Telia, i mitt tycke, inte är en speciellt bra epostleverantör med tanke på bl.a. jämförelsevis snålt tilltaget lagringsutrymme. Antar att det även förutsätter att man har ett betalt abonnemang hos dem som skapar en inlåsningseffekt. Se bara på alla problem som uppstått för de som har haft mail från Tele2.

 

Hur som helst, du kan alltid ha en arkivfil (.pst) kopplad i Outlook. Där kan du spara mail utan att de synkroniseras med mailservern. Då Öppnar du .pst-filen istället för att importera den.

https://support.microsoft.com/sv-se/office/öppna-och-stäng-outlook-datafiler-pst-381b776d-7511-45a0-953a-0935c79d24f2

Observera dock att du då bör se till att lösa backup själv om något skulle hända med datorn där den filen ligger. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, IMAP synkroniserar ju så att mailklienten (Outlook i detta fall) har samma information som mailservern.

Det betyder att om du "lokalt" lägger till mailobjekt i Outlook så kommer de att skickas upp till mailservern.

Om du då har ont om utrymme i ditt konto på mailservern så uppstår problem.

 

Det var det jag misstänkte. Men om jag ändrar IMAP till POP3 och lägger allt där (som jag nu har det i den andra datorn som ska avvecklas), då går väl trafiken bara en väg?

 

2,5 GB tror jag. Vill behålla adressen då jag har jättemycket kopplat till den i andra sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2,5 GB låter mycket (hade för mig att det normalt var 200 MB), grattis om det stämmer 👍

(som jämförelse så får man dock så mycket som 15 GB med gratisvarianterna av GMail och Hotmail/Outlook.com)

 

Antar att du hur som helst har ont om fritt utrymme på servern och om du då kör med POP3 får gå in i webmailen och radera de objekt du inte vill ha kvar. Där är ju IMAP bra mycket smidigare och enklare om man använder flera enheter att hantera sin mail.

 

Gissningsvis så går det inte att utöka lagringsutrymme hos Telia.

Du kan, som sagt, ha en arkivmapp som ej synkas (dit du löpande flyttar mail som du vill spara) eller ändra från IMAP till POP3. Inget av dem är något som jag brukar rekommendera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev Akkis:

Vill behålla adressen då jag har jättemycket kopplat till den i andra sammanhang.

Ett sätt är ju att låta Gmail eller Microsofts motsvarighet hämta alla mejl från Telias server så att du sen har tillgång till stort lagringsutrymme på deras servrar och sen spegla det med IMAP till datorn (och telefonen).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du hur som helst har ont om fritt utrymme på servern och om du då kör med POP3 får gå in i webmailen och radera de objekt du inte vill ha kvar. Där är ju IMAP bra mycket smidigare och enklare om man använder flera enheter att hantera sin mail.

Jag förstår inte helt- om jag plockar min Inkorg och sorterar det jag vill spara i mina mappar/undermappar belastar väl inte det Teliaservern? jag sparar ju lokalt i min PST-fil eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte hur du hanterar detta eller hur du ställt in det.

Men, beroende på inställning så kan det ju vara så att med POP3 raderar du aldrig mail på mailservern även om du gör det i din klient. Över tid så blir det då såklart mer och mer fullt på mailservern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...