Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kopiera formler för att hämta data från flera blad?


LJ73
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

I excel har jag på blad 1 skapat vad jag kallar en likviditetsrapport.

image.png.431c002abe4c7061942df177ac1d37bb.png

 

I den finns det sammanslagna utgifter på olika rader. Jag har nedan visat exempel på rad 39 och summan som blir där hämtas från olika konton som

specas under denna rad (se rad 40,41,42) och dessa summeras sedan i 

rutan C (under jan-21) på rad 39. (Formel =SUMMA(C40:C42) 

image.png.881f861414c7eae6badd465981e19819.png

Summan som hämtas till underliggande konton hämtar jag från resultatrapporter som jag kopplat till blad 2-13 och dessa är döpta jan, feb, mars osv till dec.

Då alla resultatrapporter redovisar olika kontotransaktioner så har jag använt mej av formeln

=XLETAUPP(Likv.rapport!$B41;Jan!$A1:$A61;Jan!$C1:$C61;0)

för att hitta om kontona finns och de belopp som är kopplade till respektive kontot på varje blad.

 

Jag får allt att fungera och stämma för januari. Datat hämtas som det ska från blad jan och förs in på respektive konto.

 

Min fråga nu är, hur kan jag nu enkelt kopiera formlerna jag har på blad Likv.rapport/kolumn C (jan-21) till kolumn D (feb-21) och få den att referera till blad feb istället för blad jan?

Dvs. där det i formlerna står Jan! vill jag att det ska stå Feb!, Mars! osv 

=XLETAUPP(Likv.rapport!$B41;Jan!$A1:$A61;Jan!$C1:$C61;0)

 

Kan man massupdatera detta i alla formler på nått vis? Jag är helt oduglig på att få till det och att manuellt sitta o ändra detta på alla konton på 12 flikar känns lite tidsödande....

 

En annan fråga. Om jag använder "handtaget" (se bild) för att utöka/kopiera samma formel vidare till rader nedanför så räknas värdena upp med ett steg för varje ruta. Var kan jag ändra det?

image.png.c33942bc5de5c2ad3eee77d26936a3f5.png

 

Formel rad 41, ruta C41, :       =XLETAUPP(Likv.rapport!$B41;Jan!$A1:$A61;Jan!$C1:$C61;0)

drar i "handtaget" till rutan nedanför, C42 och formeln blir så här:

=XLETAUPP(Likv.rapport!$B42;Jan!$A2:$A62;Jan!$C2:$C62;0)

 

Jag trodde att om jag använde $ så skulle inte värdena ändras??

Om jag däremot "drar" formeln till fältet till höger så ändras inte värdet. 

 

Tacksam för all hjälp jag kan få. 😊

 

 

Redigerad av LJ73
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som så ofta förr, att dela upp data på det vis du gjort är inte optimalt.

Excel mår bäst om man hanterar data i den som i en relationsdatabas.

Dvs en tabell där liknande data placeras och hålls ihop. Har du liknande data för olika månader på året lägg in en kolumn med datum i din tabell.

 

Sedan kan man med enkla formler, eller med Pivot, hämta/summera data som man vill i ett lämpligt rapportformat.

 

I det här fallet, på fråga ett, skulle jag säga

Skriv in bladnamn i kolumn där du vill hämta från ett blad.

använd INDIREKT för att bygga upp referensen för XLETAUPP.

Krångligt, ja.

 

Fråga två, du låser referens genom att skriva $ framför den:

$B41 - låser kolumn

B$41  - låser rad

$B$41 låser rad och kolumn.

Du kan cykla mellan dessa genom tryck på F4 när du skriver in en, eller markerar, referens.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...