Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 "system image" gick fel-vägrar nu starta


Akkis
 Share

Rekommendera Poster

Lade tillbaka en system image på PCn som så många gånger tidigare utan problem men denna gång gick det inte bra- vid omstart efter ca 4h klagar den:

"Återställningen av systemavbildningen misslyckades" : "Gick inte att ange registernycklar för automatisk systemåterställning i det frånkopplade operativsystemet. (0x80x7800B6)"

 

Har startat återställningen från W10 USB som funkar problemfritt liksom BIOS inställningen för att starta upp Windows reparation från USB.

1) Prövar nu Systemåterställning på operativsystemet, tycks aldrig bli färdigt.

2) Vad är nästa försök till reparation av Windowsinstallationen utan att skriva över filer , program och appar?

 

Tacksam för alla tips

 

Det är första gången Systemavbildningsförfarandet sviker mig- har nog använt det ett trettiotal ggr genom åren på olika datorer. Kan ju vara någon ändring i Bios eller Windows som gör det obrukbart, har alltid senaste installation uppdaterad.

 

Kört Chkdsk F/ R/ i natt utan att hitta några fel

 

Skriver detta från en parallellt kopplad dator av något nyare snitt (2020).

 

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt skiljer sig din "system image" från det som finns på lagringsenheten (disken) med C:?

För det som finns på lagringsenheten verkar ju fungera eftersom du har kört Chkdsk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej Cecilia, tack för att du tar dig tid!

System image är/var från den 16/4, C- disken hade uppdaterad Windows till senaste patchar och så vidare men jag förstår inte hur detta skulle kunna påverka tex registernycklar då hela C- skrivs över av imagen. Det som jag tycker är skumt är att imagen vid avslut (fullständig överföring till C:) larmar det jag skrev om nycklarna. Har ALDRIG hänt mig förut.

Efter diverse reparationsförsök, frivilligt och ofrivilligt har den nu motvilligt startat och jag ser på postlådan att den är 3 veckor gammal.

Bootade från USB, körde systemåterställning som pågick hur länge som helst, ställde om i Bios, ryckte ut USBn och startade om > Reparation igen, nu omstart och faktiskt kom jag åt Windows 10.

Frågan är vad gör jag nu för att säkerställa driften?

Windows är i färd med en rad uppdateringar enligt ovan (igen)- kan det ligga i att system image (som kommer från Windows 7 om jag minns rätt) inte är tillämpligt längre?

Ska jag göra några checkar inifrån Windows innan ny omstart?

Kolla registret?

 

Redigerad av Akkis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr svårt att följa med i vad du har gjort men det verkar som att du har lyckats läsa tillbaka "system image" och nu undrar hur du kan kontrollera att Windows är fungerande. Det kan du göra med de DISM-kommandon som beskrivs i denna guide: https://www.tenforums.com/tutorials/7808-use-dism-repair-windows-10-image.html

Om Step 4 visar på fel följer du Step 5 och om den misslyckas att fixa felet pröva Step 6 eller 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack. Inte snutet i armvecket precis men jag ska ge det en chans. Känner igen några av kommandona från nattens övningar som inte gav något resultat. Fick ordning först på det sedan jag använt USB- minnet för W10 återställning.

 

Vad jag inte förstår är hur imagen på den externa disken kvitterar att den skapat en korrekt image men sedan vid återinstallation efter överskrivning av disken gällande tex partitioner larmar att den misslyckats?

Efter 4 timmars installation.

 

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Akkis:

Vad jag inte förstår är hur imagen på den externa disken kvitterar att den skapat en korrekt image men sedan vid återinstallation efter överskrivning av disken gällande tex partitioner larmar att den misslyckats?

Efter 4 timmars installation.

Jag sökte på felkoden förut och det finns ju några forumsidor där den förekommer men tyvärr så gick det inte att förstå vare sig orsak eller åtgärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du återställer din systemavbild, använder du då samma version av Windows 10 för återställandet eller har du hämtat en nyare version av Windows 10 för ändamålet eller använder du en äldre version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har en poäng här- jag hade installerat den aktuella (flera) uppdateringen på värddatorn men avbilden var av äldre version...skulle det förklara trasslet med registernycklar- men hur är det möjligt när C helt skrivs över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erfarenheten jag har av att använda Systemavbilden är att det blir problem om man använder en version av Windows 10 för återställandet som skiljer sig från den version som är installerad.

 

Vanligtvis fungerar det en version som är högst en version under eller en version över den man skall återställa.

Problemfritt är det när man använder samma version vid återställandet som den version som Systemavbilden är.

 

Finns möjligheten för dig att använda samma version av Windows 10 för återställandet som den version du har i Systemavbilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack X-men,

det är nog så som du menar och jag vet att Windowsversionerna var olika i tiden. Förstår bara inte hur det är möjligt, det måste då vara så att image-processen läser av den skiva den skriver över i något avseende.

 

Jag får skapa ny image efter att ny Windows version installerats. Mer administration ( med två system dessutom).

 

Nu har jag mot all förmodan lyckats starta upp igen även om det var knackigt och en massa Reparationsförsök som aldrig avslutades liksom Återställning som pågick oändligt länge.

 

Stort tack alla för hjälpen!

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows läser inte av disken den skriver över. Den läser av innehållet i avbilden när denna skall skickas över till en disk.

Skulle det vara så att Windows läser av vad som finns på disken skulle det inte bli fel när man lägger över avbilden på en tom disk, vilket det gör. 
 

Jag sparar alltid samma Windowsversion på återställningsskivan/USB som den Windowsversion som finns på datorn.

 

Som en liten information till dig har jag fått veta av Microsofts support att Microsoft inom kort kommer att sluta att uppdatera funktionen för systemavbilden. Informationen jag fått är att Microsoft planerar att med nästa års första utgåva av ny Windows 10-version är sista gången som systemavbilndningsfunktionen får en uppdatering. 
 

Därefter kommer den att ligga kvar i Windows men funktionen kommer att bli mycket begränsad. I praktiken kommer den inte att vara funktionell för det ändamål som man hitintills har haft.

 

Jag har varit i personlig kontakt med Microsoft just om funktionaliteten i systemavbildningsfunktionen. Deras rekommendation är att hitta ett tredjepartsprogram redan nu och börja använda det istället.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för förtydligandet. Jag börjar tackla av, borde begripit att det rörde sig om USB Windows 10. Den har senaste versionen förstås ( gjord enligt tidigare anvisningar X-men). Och imagen var av äldre datum ca 3 veckor.

 

Tråkigt att funktionen kommer att tas bort, får titta på något framöver.

 

Nu skall jag ta tag i Outlook flytten som jag postat i annan del av forumet.

 

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet som Microsoft föreslår, utan att vara part i ämnet, är Macrium Reflect. Det finns en kostnadsfri version som klarar av det du (även jag) önskar
Du kan hämta det på denna sida:

 

https://www.macrium.com/reflectfree

 

Ser att du får bra hjälp med Outlook. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var längesedan Systemavbildning slutade utvecklas.

 

The features described below are no longer being actively developed, and might be removed in a future update. Some features have been replaced with other features or functionality and some are now available from other sources.

 

System Image Backup (SIB) Solution     

We recommend that users use full-disk backup solutions from other vendors. Version 1709.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, thanks for the info. Its however sad, an excellent tool.

Åke

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...