Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var skriver jag in lösenordet för nätverket?


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

Har bytt hårddisk på en av mina datorer. Önskar ansluta denna till en router, behöver jag då ominst bef. dator?

MVH

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att förstå. Så vi tar det från början.

Du har bytt ut hårddisken i en dator. Till en ny tom hårddisk eller till en gammal hårddisk där Windows redan finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Har bytt hårddisk på en av mina datorer. Önskar ansluta denna till en router, behöver jag då ominst bef. dator?

MVH

Lennart

Nä, behövs inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Nä, behövs inte. 

 

1 timme sedan, skrev polken:

Nä, behövs inte. 

Nu är det så att jag har ej original lösenordet. tar fram org.lösenordet på routernn men var knappar jag in det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har lite svårt att förstå. Så vi tar det från början.

Du har bytt ut hårddisken i en dator. Till en ny tom hårddisk eller till en gammal hårddisk där Windows redan finns?

Ja HD är utbytt. Eftersom jag inte använder routerns orglösenord måste jag t fram detta. Men var hittar jag sidan där jag kan skriva in det nya lösenordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reseta routern så den får tillbaka orglösenordet som står på etiketten på routern.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev polken:

Reseta routern så den får tillbaka orglösenordet som står på etiketten på routern.  

OK så långt vet jag, men var och hur matar jag in nytt lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
7 minuter sedan, skrev Torparen:

OK så långt vet jag, men var och hur matar jag in nytt lösenord?

Gå till routerns webbgränssnitt(alla har det inte, men de flesta för hemmabruk).
Skriv in routerns ip-adress i webbläsaren.
Brukar oftast vara 192.168.0.1 eller 192.168.1.1

Om din dators IP-adress är t ex 192.168.1.20 så är routerns troligast 192.168.1.1
 

Ibland står även denna info på routerns etikett.

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Torparen:

OK så långt vet jag, men var och hur matar jag in nytt lösenord?

Under wi-fi, eller nätvärket 

Ska skriva in raouten lösenord !

 

Först du veta raouten heter! 

Då klicka du just ditt raouter nätvärket 

Sen du raouten lösenord 

 

Installera in Windows xx el operativsystem som vill använda 

På nya hårdisk.   

 

 

!Observera ! Med dagens operativsystem så kan behövas nätvärket för uppdateringen allt i datorn 

(* Om installation kan gå via raouter.  Så kommer upp installation nätvärket.  

Gå genom den biten ) 

Eller kör nätvärket kabel direkt in datorn 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Stafstaf:

Under wi-fi, eller nätvärket 

Ska skriva in raouten lösenord !

 

Först du veta raouten heter! 

Då klicka du just ditt raouter nätvärket 

Sen du raouten lösenord 

 

Installera in Windows xx el operativsystem som vill använda 

På nya hårdisk.   

 

 

!Observera ! Med dagens operativsystem så kan behövas nätvärket för uppdateringen allt i datorn 

(* Om installation kan gå via raouter.  Så kommer upp installation nätvärket.  

Gå genom den biten ) 

Eller kör nätvärket kabel direkt in datorn 

 

 

 

 

Under wi-fi eller nätverketket  var hittar jag detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det alltså i datorn du behöver skriva in lösenordet för det trådlösa nätverket?

Jag högerklickar på ikonen för trådlöst nätverk (några bågar som bildar en fjärdedels cirkel) som finns nära klockan och får då fram en lista över trådlösa nätverk i närheten och där väljer jag att ansluta till mitt nätverk och om då datorn inte har lösenordet kommer den att fråga efter det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Var skriver jag in lösenordet för nätverket?

Jag har ändrat rubriken så att den förhoppningsvis avspeglar problemet bättre än bara ordet "router".

 

Cecilia

Moderator

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag har ändrat rubriken så att den förhoppningsvis avspeglar problemet bättre än bara ordet "router".

 

Cecilia

Moderator

Eftersom jag redan har datorer anslutna vilka måste ominst då jag byter lösenord är frågan var jag matar in det nya lösenordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

Eftersom jag redan har datorer anslutna vilka måste ominst då jag byter lösenord är frågan var jag matar in det nya lösenordet?

Det var väl det jag svarade på tidigare:

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Är det alltså i datorn du behöver skriva in lösenordet för det trådlösa nätverket?

Jag högerklickar på ikonen för trådlöst nätverk (några bågar som bildar en fjärdedels cirkel) som finns nära klockan och får då fram en lista över trådlösa nätverk i närheten och där väljer jag att ansluta till mitt nätverk och om då datorn inte har lösenordet kommer den att fråga efter det.

Men inte behöver man ominstallera Windows eller något program för att man byter lösenord till det trådlösa nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla hjälpsamma supportrar stort tack för er vilja att hjälpa mig. Det finns ett citat som lyder "man får inte vara dum för du kn du bli chef" Nu är det så att jag har varit chef, alltså är jag dum. Det är ju så att den dator jag försökt att hitta "inloggning" av lösenord är redan ansluten till routern. När jag nu kolla på den datorn som ej är ansluten då är det inget problem att finna länk för inloggning. alltså tror jag att jag kommer att lösa det självförvållade problemet. Tack för i dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...