Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivaren blir Frånkopplad


Torparn61
 Share

Rekommendera Poster

Torparn61

Hej, behöver hjälp med en sak. Har i 10-15 år ett nätverk hemma, står en dator i källaren där vi har 2 skrivare anslutna till.
När vi hade strömavbrott senast så pajade en skrivaren, har nu köpt en ny (Xerox B210V/DNI A4). När vi sitter med våra Laptops så har det aldrig varit några problem att skriva ut, skrivarna har varit redo när vi behövt. 

Men med den nya skrivaren har vi problem, när datorn i källaren ställer sig i strömsparläge så går det inte att skriva ut på Xerox:en, den är Frånkopplad står det.

Är väl en inställnings sak tror/hoppas jag, men hur fixar man det?

Tacksam om någon kan hjälpa mig snarast, kommer att bli trådsmal annars pga allt springande till källaren ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skrivaren (som verkar vara samma typ som min Samsung M2825ND) har ju möjlighet att anslutas till nätverket så varför gå omvägen via en annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du installerat drivrutiner och annan mjukvara för skrivaren på era datorer? Om det inte följer med en cd/dvd behöver du ladda ner det från tillverkarens hemsida. Som Mikael skrev är det möjligt ansluta skrivaren till nätverket via wifi i stället för gå omvägen via en annan dator.

 

/ Jari

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har min skrivare ansluten via LAN och om jag surfar in till dess webbgränssnitt återfinns detta:

image.png.5e9162d50ce7fdc592ce46730c4bf304.png

 

Jag antar att om jag haft "Wakeup Event" Off och/eller en tid satt för "Auto Power Off - Timeout" så skulle jag också behöva sparka liv i skrivaren manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Grattis ny skrivare! 

Kunsksper om nätverk! 

Via dator och skrivare är en väg 

Är dag gamal dax metod! 

 

Wi-fi är bra sätt få med skrivare i nätverk system . 

 

Lokal  lan nätverkkabel till skrivare via R45 kontakt 

 

Eftersom skrivaren har tillgång dessa två system , lan nät  och wi-fi,  du  kommer känna massa nya kunskaper. 

Skrivare känner automatisk  när ner viloläge,  då spara du ström . 

 

Anrop skriver så ta någon min inna händer något nätverk. Det är kansk normal på grund av skrivare måst bli varm 

 

Alla enheter som finns lokala nätverk.  

Mobil,  surfplatta.  Dator osv kommer skrivare,  med rätt inställning så ropa skrivare utanför  hem nätverk.  Via internet.  Man få recept , vill någon hem lagar , vips finns utskrift klar .

 

Jag hade satt upp via raouter lokala Lan (R45 kontskt ) nätverk , där av kommer alla enheter som tillgång skrivare

 

Wi-if här gäller att på rätt nätverk,  då kan blir problem visa raouter som gamla. Är tvånge anpassa alla enheter  till samma system

 

 

 

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torparn61

Åh tack för snabba svar!

Mikael63: Anledningen är att jag inte har något mer uttag i källaren. (Har idag en kabel från routern ner till datorn i källaren).

Jari Karivainio: Det enda stället som jag har installerat drivrutiner är i den dator som skrivaren är ansluten till. Var CD-skiva med i leveransen.

När jag installerade den så fick jag frågan om att installera drivrutiner för andra datorer i nätverket som har annan Windowsversion vill jag ha för mig att det stod, men det blir väl i Källar-datorn förmodar jag.

Du menar alltså att jag ska installera drivrutinerna i våra Laptops? Jag har samma Windowsversion som Källar-datorn, Win-10, medan hustrun har Win-8.

Vårt hus är rätt stort, så Wifi just där Källar-dator, skrivare mm står är rätt svajig. Har problem med Wifi:n t.om. på den våning där routern finns, en "kunnig" inom dator-världen frågade om vi har bly-skivor i väggarna, någonting som vi givetvis inte har. Ungefär 10 meter från routern har hustrun sin Laptop, men fungerar inte till 100% att köra Wifi, utan fick dra en kabel till den. I samma rum, men 4 meter bort så har vi sofforna, och om vi använder våra Iphone där så händer det att Wifi tappar kontakten. 

Satte dit en router bredvid hustruns dator, men blev då andra problem, vi har typ TV i varje rum, som är kopplade till varsin Chromecast, vi hade samma nätverksnamn, kanal och lösenord på båda routrarna. 

Men om man flyttade sig i huset och skulle casta där så fick man stänga av Wifi i Iphonen och sedan starta den igen. Någon sa att telefonen söker efter den router som man var uppkopplad till först, och skiter helt enkelt att man kanske är i det rum där den andra routern står, den söker efter den första. Nu är ju inte jag så pass kunnig så vet inte om det stämmer, men kan nog vara så eftersom det fungerade efter att man startat om Wifi:n.

Ursäkta mig, nu kom vi visst en bra bit från mitt problem, fingrarna bara slant iväg :o.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torparn61

Hallå igen!

Kom på en annan sak. Jag har en sådan där Switch liggande i skåpet. Ska jag använda den i källaren och koppla Källar-dator och bägge skrivarna till?

Men ska kanske testa att installera drivrutinerna i Laptoparna först, har ju fungerat så i många år förut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej igen!

Ja, du behöver installera skrivarens mjukvara på alla dina datorer som skall ansluta till den.

Varför vill du inte ansluta den skrivaren trådlöst till ditt wifi? Gör du det kan du skriva ut från dina mobiler/smartphones som är anslutna till ditt wifi.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparn61:

I samma rum, men 4 meter bort så har vi sofforna, och om vi använder våra Iphone där så händer det att Wifi tappar kontakten. 

Satte dit en router bredvid hustruns dator, men blev då andra problem, vi har typ TV i varje rum, som är kopplade till varsin Chromecast, vi hade samma nätverksnamn, kanal och lösenord på båda routrarna. 

Men om man flyttade sig i huset och skulle casta där så fick man stänga av Wifi i Iphonen och sedan starta den igen. Någon sa att telefonen söker efter den router som man var uppkopplad till först, och skiter helt enkelt att man kanske är i det rum där den andra routern står, den söker efter den första. Nu är ju inte jag så pass kunnig så vet inte om det stämmer, men kan nog vara så eftersom det fungerade efter att man startat om Wifi:n.

Låter som att du vid tillfälle borde titta på ett Mesh-system i stället.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/mesh-system-ger-wifi-tackning-overallt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja använd switchen ?

Svar ja , switchen i källaren , där skrivaren står .  Sätt raouten kablen i sista ut taget på swichen . Sen sätter andra kablar swich,  dator,  skrivare 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torparn61

Tack så jättemycket snälla ni!
Jari Karivainio: Som jag skrev i den låååånga texten, Wifi fungerar inte där.

 

Ska testa i morgon, nu är det för sent. Nu ska jag nanna kudden istället. Sov gott allihopa......?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Som vanligt får jag överlämna ett stort TACK!
Inte första gången som jag får hjälp av er eldsjälar, det är ju
så här forum ska fungera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...