Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lagra flera inloggningar för webbmejl i Firefox app


Gigabyte
 Share

Go to solution Solved by Gigabyte,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag använder en Android 7 mobil med app Firefox webbläsare. Jag använder Firefox i mobilen för att logga in och vara inloggad på alla mina webbmejl-konton samtidigt.

Men nu har det blivit något problem som gör att det endast går att vara inloggad på ett eller två konton samtidigt. När jag trycker på ett konto i listan som jag inte är inloggad på visar det istället ett annat konto som jag redan är inloggad på. Se bocken i bild 1A.

Jag har tidigare alltid kunnat logga in genom att klicka på "Lägg till konto" för att kunna logga in igen på alla konton men nu står det att "Kontot finns redan" när jag försöker logga in på två av dem. Se bild 2A och 3A. Vad kan jag göra för att kunna logga in på alla webbmailkonton samtidigt?

I listan (se bild 1A) står även konton som jag inte är inloggad på. Hur gör jag för att ta bort konton som jag inte är inloggad på från listan?

Vidare finns det en meny med "Spara inloggningar och lösenord" i Firefox appen. Hur gör jag för att spara webbmejl-inloggningarna där? (Se de tre punkterna i nedre högra hörnet och sedan "Inställningar") Jag får ingen fråga att spara när jag har skrivit lösenordet.









 

1A - kopia.jpg

2A - kopia.jpg

3A - kopia.jpg

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första motfrågan måste bli: Varför använder du webbmail? Vore det inte bättre med en mailapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mån om integriteten. Den är bättre med en webbläsare än i en app. Dessutom är Firefox kända för att vara måna om integriteten. Men går det inte med webbläsare så kommer jag antagligen (motvilligt) att testa någon mejlapp. Vet du någon bra mejlapp? Helst med öppen källkod. Jag är inte intresserad av IMAP eller synkronisering mellan olika mejl-tjänster. Jag använder Thunderbird/POP i datorn och läser eposten via webbmejl i mobilen när jag inte är hemma. Och det skulle jag helst fortsätta att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kan jag fortfarande ladda ner mejlen till datorn med POP/Thunderbird om jag använder IMAP i mobilen mot mejlservern?

Ingen som vet hur jag lagrar lösenord för inloggningar i Firefox för Android (enligt ovan)?

Tydligen använder webbmejl-servern en programvara som heter Rainloop. Det kanske är någon bugg i den? Jag börjar med att ta bort alla mina mejlkonton från servern och lägger sedan tillbaka dem igen.

Därefter så kollar jag med andra mejlleverantörer om det finns någon som har en felfritt fungerande webbmejl-server. (Jag tror att även MissHosting använder Rainloop.) Jag antar att det blir end to end kryptering via HTTPS när jag läser mejl på en webbmejlserver med webbläsare?

Helst så undviker jag alla former av synkronisering. Först i tredje hand så väljer jag att använda mejlapp. Tack för förslagen. FairEmail kanske är bra. Hoppas de inte blir uppköpta av något stort bolag.

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Gigabyte:

Kan jag fortfarande ladda ner mejlen till datorn med POP/Thunderbird om jag använder IMAP i mobilen mot mejlservern?

Ja, men om du i Thunderbird väljer att ta bort nedladdade mejl från servern så kommer de mejlen inte att gå att läsa i mobilen.

 

1 timme sedan, skrev Gigabyte:

Jag antar att det blir end to end kryptering via HTTPS när jag läser mejl på en webbmejlserver med webbläsare?

Alla sidor som går via HTTPS krypterar all trafik mellan webbläsaren och servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
19 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ja, men om du i Thunderbird väljer att ta bort nedladdade mejl från servern så kommer de mejlen inte att gå att läsa i mobilen.

Ja, så har jag det nu också när jag läser mejlen med webbläsaren. Jag vill inte att mejlen ska ligga på servern i onödan. 

Nu är ordningen återställd! Det började fungera efter jag tagit bort alla mejlkonton och lagt tillbaka dem igen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...