Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Faxproblem


Lars-Erik Nilsson

Rekommendera Poster

Lars-Erik Nilsson

Hej,

 

Jag skulle vilja reda ut några underligheter kring skickande av fax från Windows 2000 och Outlook 2000.

 

Om man använder funktionen "Skicka fax med försättsblad" i W2k, startas guiden "Skicka fax" och i dess andra bild får man möjlighet att välja en mottagare genom att trycka på knappen "Adressbok". Av någon anledning väljer guiden att visa adressboken från Outlook Express (Windows adressbok *.wab) istället för Outlook's kontakter, som jag vill att den skall göra. Finns det någon möjlighet att styra detta? För övrigt fungerar programmet utmärkt.

Valet av "fel" adressbok gäller även om man skriver ut till skrivaren "Fax" från andra installerade program t.ex. Word.

 

Egentligen vill jag inte alls använda ovan nämnda program, utan endast Outlook 2000, eftersom jag då får allt samlat på ett ställe.

Då kommer vi till nästa problem. I Outlook väljer jag en faxadress ur min kontaktlista, och väljer sedan under menyn "Verktyg - Faxattribut" att inkludera ett av mina personligt anpassade försättsblad (samma försättsblad som jag valde ovan), och skickar sedan iväg faxet.

Detta verkar ju att fungera bra, men vid kontroll av det skickade faxet, visar det sig att informationen om avsändare inte skrivs ut på försättsbladet, endast mottagarens namn och nummer, och uppgifter om tid och antal sidor. Alltså samma försättsblad som visade korrekt information i programmet "Skicka fax med försättsblad", tappar nu bort avsändarens uppgifter. Varför??

 

En ytterligare nackdel med att skicka ett meddelande på detta viset, är ju att det nu skapas två sidor, en för försättsbladet och en för själva meddelandet (som oftast är kort). Under Windows 95/98 fanns möjligheten att inkludera meddelandet på försättsbladet, där valde programmet också "rätt" adressbok.

 

Om jag skulle försöka att sammanfatta mina önskemål.

 

Jag vill:

se Outllook's adressbok (kontakter) vid utskrift till skrivaren "Fax" och i funktionen "Skicka fax med försättsblad"

i Outlook kunna skicka ett faxmeddelande som inkluderas på försättsbladet (med informationen om avsändaren rätt ifylld)

att alla skickade fax (även från andra program t.ex. Word) skall synas i Outlook's mapp "Skickade brev"

Med ett hopp om ett snabbt och uttömmande svar,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...