Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kunna nyttja en IP-kamera?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Luddig titel men det kanske klarnar.

För några år sedan fick jag för mig att sätta upp en IP-kamera för att hålla lite koll på hundarna.

Skaffade en D-Link men fick returnera den, tror jag bytte till en annan D-Link och den returnerades också till förmån för en TP-Link som också returnerades.

Kan minnas fel men det var fråga om minst två kameror. Så chansade jag ytterligare en gång och beställde en Creative Live! CAM IP SmartHD som var lika kass den. Jag hade dumsnålt nog valt billiga alternativ. Minns att vid en av kontakterna med supporten så föreslog man en annan mjukvara än Creatives egen.

Det blev inget av med detta och kameran blev liggandes på hyllan.

Fick en tanke om att - som ett projekt - se om den kameran skulle kunna fungera som en webbkamera vid/med Teams.

Det verkar som att sådant är fullt möjligt med en mjukvara som heter ManyCam. Testade den men den hittar inte kameran. Testar olika alternativ och jag prövar att på nytt konfigurera kameran via det där programmet i mobilen - Danale. Konfigureringen fungerar, kameran berättar (jo med en röst) själv att den är ansluten men kameran finns inte som enhet i appen.

Testar med en gammal version, ännu Beta, från Creative i Windows och efter diverse meckande med inloggningar i molnet (även fast jag använder detta lokalt) kan jag se mig själv i det programmet. Det går dock inte att "Add device" då den är redan tillagd i molnet. Jag överger detta med ManyCam och jag överger Creatives Beta-version i Windows liksom jag överger appen Danale i mobilen. Testar Creatives App, som inte finns kvar hos Google Play, och det blir samma sak där, det går inte att lägga till den kameran eftersom någon redan har lagt till den i molnet...

 

Så jag sitter med en i princip värdelös kamera och funderar på om man skulle kunna använda den till något - och i så fall HUR?

Helst i Linuxmiljö, kanske tillsammans med min Raspberry Pi.

 

Jo, den får den lokala adressen 192.168.1.145 och via en webbläsare och port 8001 (tror jag det var) får man upp en inloggningsruta men där tar det stopp. Något sådant går inte att konfigurera i kameran.

 

Tillägg:

Om man läser HÄR ser det ju ut som det ska fungera men Danale-appen gör bara en enda sak och det är att den konfar kameran genom att ge den lösenordet till det trådlösa nätverket. Kameran läggs inte till eftersom den redan är tillagd av någon annan...

 

Mer:

Testade att installera Danale igen, loggade ut och loggade in med en annan e-postadress (som jag tydligen använde då för några år sedan) och då kommer jag direkt åt kameran. Jag kan alltså i Danale-appen se det kameran ser men sen då? Den praktiska nyttan med det? Kolla när kaffebryggaren är klar?

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk + annan adress
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Danale appen någon slags möjlighet att trigga på händelser, exempelvis om det rör på sig i kamerabilden? Då kanske du kan peka den mot ett träd och hålla koll på när fåglar och ekkorrar hälsar på?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Ja, med appen igång kan jag få notifikation om rörelse eller ljud.

(För att få en sådan notifiering med appen avstängd behöver man abonnemang hos Danale)

Just nu står den och visar altandörren varför jag kan hålla koll på om någon av hundarna vill in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-03 11:40, skrev Mikael63:

Ja, med appen igång kan jag få notifikation om rörelse eller ljud.

(För att få en sådan notifiering med appen avstängd behöver man abonnemang hos Danale)

Just nu står den och visar altandörren varför jag kan hålla koll på om någon av hundarna vill in.

Om man hade kunnat se detta i ett webbläsarfönster så hade man kunnat hålla span medan man jobbar. Eller bara rikta kameran ut i naturen så kan min fru, som har kontoret i källaren, få se lite (virtuellt) dagsljus..

Det efterfrågas alltså användarnamn och lösen, när man surfar till kamerans ip-adress, och det är inte samma som det som anges i Danale-appen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tjatar på, inget egentligt problem utan bara nyfiken.

Bara adressen i webbläsaren omvandlas till http://adressen:8001 och det är där det efterfrågas inloggning.

Porten 8001 är VCOM Tunnel enligt min app som kollar öppna portar.

Vet ju inte ens vad man kommer åt om man skulle ha användaruppgifterna.

En annan öppen port är 554 RTSP. Kommer inte åt något där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...