Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskutrymmet är slut!


TomasE
 Share

Rekommendera Poster

Min stationära dator, typ 3 år gammal, varnar för att diskutrymmet är slut och samtidigt har jag en D-disk med massor av plats. I ett tidigare liv har jag för mig att lösningen heter Partition men jag är lite rädd att förlora data och gör helst inte sånt utan en stadig instruktion.

Tack på förhand för ev hjälp med lösningar.

/TomasE

2021-04-26 (1).png

2021-04-26.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan med fördel helt enkelt flytta över dina dokument och liknande till den andra partitionen. Högerklicka exempelvis på mappen Dokument , klicka egenskaper -> plats och där kan du välja ny plats för dessa.

Om det nu är dessa mappar som tar plats.

Windows brukar klara sig utan problem på 100 GB så att flytta över dokument, installera spel och annat som tar plats till andra enheten kan vara en bra idé.

 

Annat alternativ, om det är en disk med flera partitioner, att utvidga din primära (som är full) och ta av den andra partitionens utrymme. Där har jag inte de bästa råden så jag avvaktar där.

 

Men till en början starta verktyget diskrensning och skapa lite andningsutrymme på disken.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte flytta  ett antal filer (t ex dokument, bilder) från C till D? (Klipp ut från C, klistra in i D eller kopiera från C till D och sedan deleta på C det som kopierats till D).

C och D kanske är två partitioner på samma fysiska hårddisk?

 

Oj,  jag missade Monshis inlägg.

Redigerad av Mållgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Monshi:

Annat alternativ, om det är en disk med flera partitioner, att utvidga din primära (som är full) och ta av den andra partitionens utrymme.

Det troliga är väl, med tanke på angivna storlekar, att C är en(1) fysisk disk á 120 GB och D är en(1) annan fysisk disk á 1 TB.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera dig att köpa en backuppdisk också. Det är bara en tidsfråga innan datorn och diskarna börjar krångla. Kan hända i morgon eller om 5 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...