Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa villa att renovera, realistisk kostnad om nån firma gör jobbet?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Har länge lekt med tanken på att köpa en liten villa för billig peng och satt och kollade på hemnet och blev lite sugen. Såg några stycken som var förvisso beboeliga men behöver anpassas till mitt tycke.
Då jag inte vet någonting som helst om renoveringar, än mindre har kunskap eller lust att renovera själv tänkte jag då köpa in arbetskraften och materielen.
Jag vet nu att allt beror på vad som ska göras. Men säg om jag köper en 80kvm villa för en 300 000-400 000kr, slå ut några väggar, byta ut golv, utvändig målning, tapetsering, bygga altan t.ex.
Och sen lägger 1 miljon på renoveringen. Är det realistiskt eller är det i underkant, med tanke på då att jag låter en eller flera entreprenörer sköta allting?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som hantverkare: vill göra beräkningar och se objekt innan kan lägga förslagt 

Köper objekt för 500 000 kr så bör räkna med minst en miljoner  två miljoner 

Allt beror vad ska göra! Hur mycke arbete själv lägga ner .

Hantverkare är den dyra kostnad.  Tre personer , snickare,  målar, elektriker,  konsult/kontrollera 

Allt hänger vad är för objekt 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hakinger hur mycket du måste räkna med beror mycket på hur gammalt huset är. Och vad som är gjort av tidigare ägare.

 

Är huset runt 30 år eller mer kan du få räkna med att byta tak. Endera direkt eller ganska snart. Där har du en kostnad på mellan 150 000 uppemot 200 000. Finns det garage så kan även det behöva bytas tak. 

 

Beroende på vilken sorts hus så kanske det är dags att dränera om. Vet inte vad det kostar, men det är dyrt. 

 

Dom två ovan kan nog bli att ligga på nånstans runt 500 000 + garagetaket.

 

Sen beroende på vilken sorts uppvärmning det är. Är det panna så kanske dags att byta panna. Vet inte vad en panna kostar.

Är det istället direktverkande el så kan det snart vara dags att byta ett eller flera element. Ett element kostar nånstans runt 2500-3000 st.

 

Är det direktverkande el så har du sannolikt en separat varmvattenberedare. Kan vara dags att byta.

 

Så om ovanstående behöver göras så räcker nog inte 1 milj för allt det du vill göra. Om du inte gör mycket själv och mycket kan man faktiskt göra själv även om det tar lite längre tid.

 

 

Redigerad av marim
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Husen jag gillade var alla mycket äldre än 30 år. De såg inte så risiga ut i mina ögon, men förstår ju att man måste låta en fackman göra besiktning av allt det man inte ser. Men jättetack för input, nu kan jag addera lite realism till mina drömmar :)

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hakinger när det gäller just tak så räknar man med att de behöver bytas med ca 30 års mellanrum även om inget annat hänt under åren. Och det är för att i första hand läkten (träribborna) som ligger under tegel/plåt ger upp. För hur bra tegel/plåten än är så kommer fukt åt träribborna och det gör att de murknar/sjunker ihop med tiden.

 

Så ett tak kan se jättefint ut när man tittar på det, men kan ändå behöva bytas. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...