Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flikfärger Excel?

Rekommendera Poster

Händer att jag vill byta färg på flikarna, temporärt åtminstone.

Det fungerar ju bra men jag skulle vilja få detta tydligare. Det blad man har aktivt, här blad 6, gör ju att det blir viss transparens. Blad 6 skiljer sig lite (mindre) från blad 5 och 7.

Jag skulle vilja att aktivt blad/flik alltid får en klar tydlig färg, oavsett vilken färg man satt.

Ja, egentligen vill jag ha den funktionen oavsett om jag ändrar färg på bladen.

Går det att lösa?

image.png.771add6f6ebaa28f04628393592e279d.png

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror inte det. Flikarnas utseende skall ju signalera flera saker

• Valda blad
  • Aktivt Blad (om du väljer flera blad)

När en flik väljs så ändras

• färgen (tonad, ljusare: för att skapa illusionen av att fliken har samma färg som bladet och ligger längs fram)
  • texten blir fet och får en något avvikande färg
  • Kraftig linje i nederkant
  • Ingen linje i överkant

När flera flikar är valda så är det endast den aktiva som har avvikande färg och saknar kantlinje i överkant 

För att uppnå det du vill måste du skapa ett helt nytt gränssnittstema där du har tänkt igenom hela den där logiken.

Antalet officetemat är väldigt begränsade:

https://support.microsoft.com/sv-se/topic/ändra-utseendet-och-känslan-i-office-63e65e1c-08d4-4dea-820e-335f54672310

Det är möjligt att du kan välja "använd systeminställningar" och sedan fixa via windows. Men jag har ingen aning om var windows gamla  "skärmdelsinställning" har tagit vägen. Och, ingick flikmarkering där?

Värt besväret? Eller bara acceptera att flikfärgning är ett påhäng som funkar "sådär" och lära dig att fokusera på den feta linjen i underkant.

Redigerad av MH_
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...