Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

U-formad duschdraperistång, takfäste


.M
 Share

Go to solution Solved by .M,

Rekommendera Poster

I mitt badrum så har jag en duschdraperistång som är liksom u-formad, så den är fäst i en och samma vägg. Fungerat jättefint i flera år, men jag upplever att den börjat sloka lite, kanske börjar bli gammal. Jag funderar på om man kan improvisera ett takfäste som extra stöd. Typ man skruvar upp något i taket, fäster en lina med öggla och trär ögglan runt stång. Då får den stöd och kommer inte sloka längre. 

 

Har jag tänkt lite för mycket på det här eller kan det vara en enkel lösning som gör att min stång inte riskerar ramla ned? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan du göra men fäster du något på mitten så kan inte duschdraperiet glida förbi där.

Jag går i samma funderingar själv men då för en utomhus-dusch.

 

Ändrat:

 

IKEA hade visst en lösning även idag ?

https://www.ikea.com/se/sv/p/vidga-hoernset-vit-s39166400/

Jag kommer att skaffa två sådana och fästa/spänna wire mellan dessa fästen och väggen, en bit upp. (Jag har ju inget tak utomhus)

 

 

Redigerad av Mikael63
hittat annat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jo, det kan du göra men fäster du något på mitten så kan inte duschdraperiet glida förbi där.

Eftersom jag har två draperier som går ihop i mitten av stången så bör det gå ändå om min fästpunkt är där. Kanske blir en lite större glipa än vanligt, men bör väl vara hanterbart. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då har du redan el liten glipa där. Kanske skippa sista/första ringen så kan själva draperierna överlappa varandra.

 

I princip bara en krok i taket och sedan ett nylonsnöre till stången.

Ev. ett rörsvep på stången för att förhindra att snöret glider i sidled, ev. en wire i stället för snöre, osv..

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag tänk på är draperiet kan bli smuts på ...ned del .. då bli extra vikt på 

Tänk på badrum våtrum tätas ordenlitg.  Det kan sluta med försäkringen bolag nej ersättning...

Jag som hantverkare.  Undviker badrummet.   På det utfärdas på rätt mot försäkringen bolag .

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 minuter sedan, skrev Stafstaf:

En sak jag tänk på är draperiet kan bli smuts på ...ned del .. då bli extra vikt på 

Tänk på badrum våtrum tätas ordenlitg.  Det kan sluta med försäkringen bolag nej ersättning...

Jag som hantverkare.  Undviker badrummet.   På det utfärdas på rätt mot försäkringen bolag .

 

 

Läste att folk föreslår att man limmar upp saker i badrummet, jag har goda erfarenheter av bland annat handdukskrokar och toarullehållare osv som är limmade i badrummet. Kan jag limma upp en ankarpunkt och fästa en lina i den?

Redigerad av .M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om draperiet blir så smutsigt så att det blir för tungt har man kanske andra problem att tänka på..

 

Limma kan ju gå bra men det limmet kommer då bara att sitta i takfärgen.

(jag antar att inte taket är kaklat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Mikael63:

Limma kan ju gå bra men det limmet kommer då bara att sitta i takfärgen.

(jag antar att inte taket är kaklat)

Men kanske kan snylta på din ide och fästa den på den kaklade väggen, fast högt upp mot taket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Solution

Ibland är den enklaste lösningen enklast. Badrummet är så smalt att en fjädrande gardinstång enkelt fästs strax ovanför dusch. Ett kort snöre håller uppe drapperistången någon enstaka cm och duschdraperiet håller sig ovanför golvet och blir förhoppningsvis inte så smutsigt så snabbt längre. 

 

Inget behövdes skruvas eller limmas, inget permanent, plockas jätteenkelt ned igen om jag i framtiden vill göra om något. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...