Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips och hjälp vid val av router


Mousique
 Share

Rekommendera Poster

Tjena.

 

Jag har successivt byggt ut mitt "smarta hem" under en period, och nu har jag nog kommit så långt att det är dags att ta tag i uppdatering av routern. Jag har 200/200 fiber från Telenor, men upplever många korta små avbrott där enheter plötsligt tappar kontakten med nätverket. Gäller alla typer av enheter, högtalare, telefoner, datorer osv.

 

Jag har i dagsläget en Asus RT-AC87U som har funnits ett antal år i min ägo och alltid gjort rätt för sig tidigare, men med den stora mängd uppkopplade enheter det numera finns i huset så tror jag att det kanske är dags att uppgradera här med för att komma tillrätta med alla små korta avbrott, och kanske i förlängningen även få lite bättre fart på grejerna.

 

Jag har en lägenhet med ca 120 kvadrats yta, det är tjocka betongväggar med armeringsnät i nästan hela lägenheten, finns några enstaka väggar där det inte är "bunker väggar". 

Fiberuttaget står hyfsat i mitten av lägenheten och routern står på en byrå där, det har varit ok täckning i alla delar av lägenheten, även om det går ner till kanske 2-3 av 5 i vissa delar, men det har som sagt inte varit det som är det stora problemet, det är istället stabiliteten som jag är ute efter att förbättra.

I hemmet finns en massa smarta enheter, jag skulle uppskattningsvis säga att det sällan är under 30 enheter uppkopplade, det är ett tiotal google-högtalare/skärmar, ett antal grejer från Xiaomis ekosystem med fläktar, luftrenare, dammsugare osv, det är uppkopplad tvättmaskin mm mm. Utöver detta 4 tv-apparater med antingen android eller apple uppkopplingar typ xiaomi smart-tv stick eller apple tv osv. 3-5 laptops, 3-5 mobiler, 5 smarta gardiner från ikea trådfri samt att alla lampor i hela bygget är philips hue. 

 

Här kommer då själva problemet, jag älskar tekniska prylar, har impulskontroll som en 5-åring och mer eller mindre ok ekonomiska förutsättningar att leva ut det här vilket resulterar i en ständigt växande samling roliga men onödiga grejer. Det blir dock mindre roligt när grejerna inte längre fungerar som man vill att det ska göra, och då jag kombinerar ovanstående med en fullständig inkompetens när det gäller tekniskt kunnande så förstår ni kanske mitt dilemma. Jag är precis oduglig och måste läsa mig till typ allt, och en del grejer har jag svårt att förstå när jag läser då det är för avancerat för mig. 

 

Min fråga är därför, vad för router skulle passa de behov jag har beskrivit ovan?

Jag tittade naturligtvis utifrån vad jag har för grejjer hemma snabbt åt Google nest wifi med 1 eller 2 extra punkter, men när jag läser recensioner av det så verkar det vara "ok" men inte så mycket mer. 

Jag tittade då vidare åt Asus ZenWifi XT8, och då kanske det rent av räcker med en enhet, men med möjlighet att skaffa en till om man upptäcker att det behövs.

 

Men längre än så har jag inte kommit, jag har ingen aning om jag ens är på rätt spår när jag tänker mesh, jag vet inte om jag borde ta wifi6 med i beräkningen eller om det är alldeles för tidigt för att det ska påverka mitt beslut speciellt mycket. Jag har egentligen inte fattar det här med flera 5 GHZ-alternativ hos Asus jämfört med ett hos Google osv osv.

 

Om jag gärna får högre hastighet på mitt wifi, men framförallt prioriterar stabilitet och att enheter inte ska droppa ur nätverket hela tiden, är jag på rätt väg då med dessa 2, eller har ni något annat förslag som borde passa mig bättre?

 

Tilläggas bör väl att jag gärna ser att jag inte står inför samma dilemma om något år, utan att den lösning jag fixar nu står sig iaf ett par år framåt. När det gäller det ekonomiska så är ett 2 pack Asus upp mot 5 000 någon form av absolut smärtgräns skulle jag säga, det får gärna vara billigare än så, och ska det kosta så pass mycket så behöver det finnas en hållbarhet över lite längre tid för lösningen, och även andra tydliga fördelar för att motivera det. 

 

Långt och rörigt inlägg, fråga gärna om det är något som är oklart, jag behöver allt stöd jag kan få.

 

Slänger in en bild på lägenheten, röda pilen är fiberuttaget och routerns position idag, om nu det har någon betydelse avseende antal enheter i ett mesh om det skulle bli aktuellt.

 

Screenshot_20210416-110734_Mi Home.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack väldigt bra beskrivning 

Tack tar med en ritningar 

Teknik nöd ! Och smarta hem !

Wi-fi och tekniska prylar prata olika protokoll och mhz osv 

 

Teorin så kunna sätta ihop 255 tekniska produkter i samma nätverk 

 

* Har grannar i närheten!

* Som kör wifi! 

* Så börja kolla kanaler inte störa varandra? 

 

Jag föredrar fast kabel så lång möjlighet !  Det är stabilare nätverk ! 

 

Raouten bör klara av 2,4 mhz och 5,0 mhz, 

Det går bra blanda produkter i mellan dessa,  vissa behöver företräde i all nätverk 

 

Börja med * dessa frågor som upp längre upp 

 

Så ta ett steg 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i ett 8-våningshus, så ett par olika wifi-nät finns ju i närheten kan man ju lugnt säga. 

Ja, fast kabel vore absolut bäst, men det faller lite på att det som sagt handlar om minst 30 enheter varje given tidpunkt, därav ber jag om tips på router för bra wifi som klarar av min kravbild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här har fått gott omdöme och skulle dessutom fungera ihop med din "gamla" AC87U i meshnätverk om du behöver det.

Den har senaste wifi6-standarden. Just nu nedsatt pris hos Kjell o Co även om det inte är lika mycket som dom påstår.

Asus RT-AX58U Trådlös router AX3000 - Trådlösa routrar | Kjell.com

Test: Asus RT-AX58U – prisvärd wifi 6-router - PC för Alla (idg.se)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Turbopump.:

Den här har fått gott omdöme och skulle dessutom fungera ihop med din "gamla" AC87U i meshnätverk om du behöver det.

Den har senaste wifi6-standarden. Just nu nedsatt pris hos Kjell o Co även om det inte är lika mycket som dom påstår.

Asus RT-AX58U Trådlös router AX3000 - Trådlösa routrar | Kjell.com

Test: Asus RT-AX58U – prisvärd wifi 6-router - PC för Alla (idg.se)

Tack för tipsen. Blir lite nyfiken på det där med mesh med min nuvarande, försökte läsa mig till det och jag fattade det som att det inte fanns den funktionen på den, men som sagt jag fattar långt ifrån allt jag läser?

Var hittar jag info om hur jag fixar det om det nu funkar, för det öppnar ju nya möjligheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även snubblat lite över Xiaomis routrar som kanske inte nödvändigtvis kommit till etablerade svenska affärer ännu men går enkelt att beställa via ex banggood, gearbest eller Aliexpress eller liknande. Någon som har koll på ex hur deras AX6000 AloT är?

Den får ju fantastiska betyg och verkar ha stöd för såväl wifi6 som mesh och för en riktigt billig peng.

 

https://www.aliexpress.com/item/1005002279248720.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.227f654fAZppVj&algo_pvid=00866460-7c34-4552-a4a4-e9c32137f2b0&algo_expid=00866460-7c34-4552-a4a4-e9c32137f2b0-3&btsid=2100bdde16189949847415512ee574&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

Eller för den delen föregångaren AX3600:

https://www.aliexpress.com/item/4001033923816.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.59c449ecRtfB3p&algo_pvid=b2291c70-983c-4881-8c65-e538836c4376&algo_expid=b2291c70-983c-4881-8c65-e538836c4376-0&btsid=2100bb4a16189950424134423e1768&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

För den senaste de släppte verkar ju vara ett riktigt monster, men kanske inte anpassad för mina behov om jag fattar det rätt?

AX9000:

https://www.geekbuying.com/item/Xiaomi-AX9000-Router-Tri-Channels-WIFI6-Enhanced-Version-458284.html?Currency=SEK&gclid=CjwKCAjwmv-DBhAMEiwA7xYrd6-r3tV-DE5ZZAYD_Ffk0A1cTzq4Oi_v4RdQ7mckScuBF4jsVPd7-hoCyRAQAvD_BwE

 

Det som lockar med de här är ju att de verkar väl förberedda för framtiden och att det finns en prisnivå som är galet mycket lägre än mer "etablerade" märken har. Jag har ju en hel del grejer från Xiaomi i mitt smarta hem-ekosystem och är supernöjd med alla grejer.

 

Är det för tidigt att ge sig på deras nya routers, eller är det en investering som är värd pengarna utifrån vad man faktiskt får?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker högt bara...

Skulle det inte gå att kontakta ASUS och be dem föreslå den optimala lösningen för dina behov? Givetvis blir det då ASUS-produkter men då behöver du inte fundera på alternativ hos just ASUS.

 

Sedan samma fråga till en eller ett par andra leverantörer.

Så att du "bara" har några alternativ att sedan fördjupa dig i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Mikael63:

Tänker högt bara...

Skulle det inte gå att kontakta ASUS och be dem föreslå den optimala lösningen för dina behov? Givetvis blir det då ASUS-produkter men då behöver du inte fundera på alternativ hos just ASUS.

 

Sedan samma fråga till en eller ett par andra leverantörer.

Så att du "bara" har några alternativ att sedan fördjupa dig i.

Hahaha, ringde Asus support och frågade lite och möttes av Simon som mer eller mindre avbröt mig för att berätta att "Vi kan inte rekommendera någon speciell modell, vi har liksom bara support, så jag får nog tipsa dig om att gå in i någon affär och fråga säljarna där eller söka på internet på recensioner på olika alternativ"...

 

Well Simon, thanks for nothing i guess  :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev NoWin:

Kabel är alltid bäst.

 

Jag hade stängt av Wifi på routern som du har och installerat ett antal kabelanslutna accesspunkter, tex https://www.kjell.com/se/varumarken/ubiquiti/natverk/tradlost-natverk/accesspunkter/ubiquiti-unifi-6-lite-wifi-6-roaming-accesspunkt-ax1500-p62909

Hmm, det här får du nog förklara för mig, hur går det till at använda sådana?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev NoWin:

En kabelansluten accesspunkt placeras centralt i olika delar av bostaden ansluts med kabel till routern och fungerar som "utspridda antenner".  https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/battre-tackning-med-accesspunkter#Accesspunkter

Men va fasen, det där verkar ju lysande, speciellt delen med homeplug-enheter.

 

Om jag fattat det rätt så kan jag sätta en homeplug-enhet kopplad till routern på något sätt? och sen sprida ut homeplugs lite här och där i elkontakterna runt om i lägenheten, döpa alla till samma sak och sen luta mig tillbaka och njuta av att allt funkar bra?

 

Jag skulle ju även kunna exempelvis sätta en homeplug vid tvn och dra nätverkskabel från homeplugen rakt in i tvn och köra smart-tv trådbundet?

 

Varför är inte det här det givna alternativet, speciellt när det verkar vara typ gratis med homeplugs likt tp-link modellen som de listade längst ned i den där artikeln, 349:- för ett tvåpack liksom?

 

Vad missar jag här, varför existerar ens mesh-alternativ till routers när det här finns och är extremt mycket billigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Homeplug kan fungera mer eller mindre bra beroende på hur elnätet ser ut i bostaden. Bäst brukar det vara om båda vägguttagen går på samma fas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fundera på har två interna nätverk .   Efter rätt mycket  produkter . Så kan man  tänka dra några fasta kablar  . Några kortare kablar till dess produkter 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Har du fundera på har två interna nätverk .   Efter rätt mycket  produkter . Så kan man  tänka dra några fasta kablar  . Några kortare kablar till dess produkter 

 

Det är ju ett alternativ som jag inte heller reflekterat över. Men är det egentligen så många produkter att det ska behövas?

 

Känns som att var och varannan router skriver att de ska kunna hantera 120-250 anslutningar, och jag är ju inte ens nära det? Har försökt läsa på lite om det här Mu-mimo och vad jag fattar så är det skillnad på hur många begäran som enheten kan hantera åt gången medans de andra väntar, och det skulle ju naturligtvis kunna bli bättre om det var färre enheter på varje nät, men å andra sidan tänker jag att jag vill ju att allt ska hänga ihop så jag kan styra via home-appen eller liknande, och om jag sprider ut enheter på flera nätverk så funkar väl inte det? 

 

Alltså, om vi fortsätter den här tråden lite längre så kommer jag va wifi-expert snart, då kanske jag till och med fattar vad jag håller på med så småningom... "Mu-mimo", låter som en aktivitet i Mumindalen... för 5 dagar sedan hade jag aldrig hört talas om det, och nu tror jag att jag nästan till och med fattar vad det är för något :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Homeplug kan fungera mer eller mindre bra beroende på hur elnätet ser ut i bostaden. Bäst brukar det vara om båda vägguttagen går på samma fas.

Ok, men det är den egentliga begränsningen i det systemet?

Om jag tex vill ha homeplug i 3 rum, behöver jag koppla 3 st i routern och en i varje av de rummen, eller räcker det med en i routern så jobbar den mot alla de andra tre, eller hur funkar det? Räcker det med att signalen tar sig från routern in i eluttaget så hanterar de resten själva?

 

Vad för nackdelar skulle det här kunna innebära jämfört med ett vettigt mesh tex?

 

Jag kommer antagligen inte kunna dra kabel egentligen någonstans från routern då den står i hallen och det skulle se förskräckligt ut med kabeldragning från den.

Det jag iofs funderar på är ju om man skulle kunna dra en kabelrätta i taket och sätta en sån där accesspunkt i taket lite längre bort från routern, det skulle kanske inte se helt förskräckligt ut.

 

Kan man blanda mellan de här olika systemen, dvs skulle jag kunna dra en kabel och sätta en accespunkt i taket i ett rum och åt andra hållet från routern sätta en homeplug? 

Kanske är ute på lite väl djupt vatten för min egen kunskapsnivå här nu, jag känner att jag ju gärna vill veta ungefär vad jag håller på med iaf så jag kan felsöka själv om det skulle skita sig, nu är vi på en nivå där jag inte skulle lösa ut det på egen hand misstänker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara ! Kunsksper få när börja ställa frågor 

https://www.kjell.com/se kunsksper bok även fysik bok och webbplats 

Är något läser näst varje veck

 

Att sätt nätverk , kan lite besvärligt när inte förstår allt, ! 

Så har har en raouten och dator , pada , mobil . Är Frida .

 

I dag koppla allt via raouten och enhter 

Då kräft lite kunsksper.  

Själv tolv produkter i nätverket.  90 % går via kablar.    

Allt styra av minst tre app. . 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Mousique:

Om jag tex vill ha homeplug i 3 rum, behöver jag koppla 3 st i routern och en i varje av de rummen, eller räcker det med en i routern så jobbar den mot alla de andra tre, eller hur funkar det? Räcker det med att signalen tar sig från routern in i eluttaget så hanterar de resten själva?

Jag har inte prövat men Kjell skriver:

Citat

En homeplug-enhet kan kommunicera med flera andra homeplug-enheter. På så vis går det att bygga ett distributionsnät med nätverksuttag i form av homeplug-enheter i varje rum. En homeplug ska då vara kopplad till någon av LAN-portarna på routern. Den homeplug-enheten fungerar likt en switch som utökar antalet portar på en router.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/homeplug--natverk-via-elnatet

 

28 minuter sedan, skrev Mousique:

Det jag iofs funderar på är ju om man skulle kunna dra en kabelrätta i taket och sätta en sån där accesspunkt i taket lite längre bort från routern, det skulle kanske inte se helt förskräckligt ut.

Går det att i stället flytta routern högre upp på vägen eller sätta den i taket?

Trådlösa nätverk fungerar ofta bättre då.

 

29 minuter sedan, skrev Mousique:

Kan man blanda mellan de här olika systemen, dvs skulle jag kunna dra en kabel och sätta en accespunkt i taket i ett rum och åt andra hållet från routern sätta en homeplug?

Javisst

 

30 minuter sedan, skrev Mousique:

Vad för nackdelar skulle det här kunna innebära jämfört med ett vettigt mesh tex?

Bra Mesh-system är ju rätt nya medan Homeplugs har funnits i 10 år eller mer. Mesh används väl för att få ett trådlöst nätverk över stora ytor.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, jag är oerhört tacksam att ni tar er tid. Det som var frågeställningen från början har liksom aldrig slutat växa, och jag lär mig massor både genom att själv leta mer information men även via det ni berättar och via att jag tvingas reflektera över tankar från er.

 

Nu ska jag klura lite ett tag, men jag lär komma tillbaka med fler funderingar. Det jag skulle kunna fråga redan nu dock är ju om någon har tips på accesspunkter och/eller homeplugs som jag ska titta lite närmare på om jag bestämmer mig för någon av de lösningarna.

 

Jag ska även se över möjligheterna till att flytta Routern högre upp redan nu, men den står uppe på en byrå i ungefär axelhöjd (jag är 2 äpplen hög likt en smurf), så det skulle i så fall innebära att trycka upp den på väggen på en hylla eller någon annan lösning, så det är inte helt snabb gjort misstänker jag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en artikel om mesh-nätverk som kanske kan vara av intresse, om du väljer att gå den vägen.

https://www.ljudochbild.se/test/datorer/netgear-orbi-ax4200-rbk752/

Det är ju egentligen ett produkt-test men jag tyckte den var ganska informativ och man får en liten bild av vilka problem man kan stöta på.

Tyvärr är ju prylarna i testet svidande dyra men jag tror dom är bra. En jobbarkompis köpte nyligen den med huvudrouter och två noder (RBK753) och hon verkar väldigt nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...