Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppring om Datorhjälp via fjärrstyrning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

(Vet inte var jag ska placera detta, flytta gärna.)

För fyra dagar sedan blev jag uppringd av telefonnr +46731214556. Jag hade svårt att uppfatta vilket företag mannen i luren ringde från liksom vilken enkät eller liknande jag hade deltagit i, men han menade att i samband med det deltog jag i ett lotteri och gratulerade mig till vinsten. Vinsten var en fullständig genomgång och reparation av min dator genom fjärrstyrning och givetvis utan kostnad.  Jag svarade att jag inte har i avsikt att låta någon rota i min dator. Han ville då skicka mig information per mail. Eftersom han tydligen hade min mailadress så fick han göra det.
Sökning på telefonnr gav inte så mycket, det är mest gissningar som ”troligen försäljning” och ”bedräger?”, dvs antaganden. Eniro har inte numret men har haft 408 sökningar gångna veckan, kan ju tolkas som att det är många som har ”vunnit”.
Av viss orsak vidaresände jag det inkomna mailet till mitt andra mailkonto. När jag öppnade det så såg jag en gul varningsskylt överst ”Var försiktig med det här, varning för lösenordsfiske, men det ser mer ut som att varningen gäller min egen mejladress än den ursprungliga mejladressen.

Jag vet vad fjärrstyrning betyder, det är inte det som är problemet. Har fått hjälp via Team Viewer vid ett tillfälle men då var det min skrivarleverantör som hjälpte mig med en detalj i min nyköpta skrivare.

Jag vet inte vad jag ska tro i det här fallet. På ett sätt är det lockande då jag för tillfället har ett flertal problem med min dator,

”Grattis till din vinst och tack för ett trevligt samtal!

Här är ditt informationsmail gällande din vinst av en kostnadsfri datoroptimering från Northguard ApS!

Som tidigare informerat är vi huvudsponsorer till den tävling du deltog i hos vår samarbetspartner.
Under tävlingens gång har vi även sponsrat med att lotta ut delpriser där vinsten är en kostnadsfri datoroptimering (ord. pris 899 kr).

Northguard ApS vill poängtera att datoroptimeringen är en vinst, vilket innebär att den är kostnadsfri och inte innefattar gömda kostnader eller bindningstider.

Datoroptimeringen sker via krypterad fjärrsupport, där du kan följa allt via er datorskärm i realtid. Våran IT-tekniker kommer att informerar dig, identifiera och åtgärda dem eventuella oönskade- och direkt skadliga program, säkerhetsrisker och hot. Processen tar 30-60 minuter och är ett effektivt sätt för er som användare att få en klar inblick i er dators säkerhet och funktioner.

Efter en optimering upplever många att datorn blir mer användarvänlig, snabbare och säkrare.

För mer information om Northguard ApS, vad vi dagligen arbetar med och har i vår fullständiga produktkatalog. Vänligen besök vår hemsida: 
www.northguard.se 

u2090024.ct.sendgrid.net/ls/click?upn=f77HJkM9PpUdIHGmdeny54oRlB6iWtj6aCi7VQt7FL2TX2Lau5HnKZZrrZch5cBTTC4g_nyLKJ2u18LnrS2bvlixwkZi5Z2R93D-2FV3xOPfkWjo3p1IHFofFPehlbVGuSdJLx6zPUts8sbYRvA-2B3InlOfGmMXrqpcG0-2FUohSXMXdjPksFSGQ-2B-2BfVyfM9x-2FwtSHIEpuOEptYHhplHRAwPhs7DZd1s3wPNNv7FdKZ7gRVTSVy45YUXAYOR514Fzmr1iHAr1qzW5e5lPCf-2B6froBSZ4-2FWkWAHHUeVMZiuQ-2BrVV9dHobY-3D

Läs mer om datoroptimering genom att klicka här.

u2090024.ct.sendgrid.net/ls/click?upn=KpFwLryLPzPgMcqQjqFF7nu5j4HSjz-2BXuHH0Wc2T9PfRwPvh8Ws-2BpwjN-2BUPUYSKvvjjA-2FxrOeIMBFI5bhWbt0g-3D-3DG9IF_nyLKJ2u18LnrS2bvlixwkZi5Z2R93D-2FV3xOPfkWjo3p1IHFofFPehlbVGuSdJLx6zPUts8sbYRvA-2B3InlOfGmJAKxn6GK7uYfv6Pf3sCvH0ZTq-2BPkQAAuF-2FoDy4qcWIWvfoDUSvwEUyBfi5-2FMATtrrS7-2Bno34bJPcjzEaeIweo-2FXIyIjq-2F71p8kxBKwIpXesnZQvNTt2hYgPZN6MkZaHilownwdO75t1p8fZSMnQZoo-3D

Obs! Vänligen notera att vår datoroptimering i dagsläget endast kan genomföras på enheter som använder sig av operativsystemet Windows 7 (eller nyare) samt Mac 2014 (eller nyare).

För tidsbokning, frågor eller funderingar kring våra produkter och tjänster, vänligen ring vår kundsupport på telefonnummer 010-888 65 44 eller kontakta oss via e-post info@northguard.se.

Kundsupportens öppettider:

Mån-Tors  09:00-17:00
Fredagar  09:00-16:00
Lör-Sön    STÄNGT

Med vänliga hälsningar
Andrew

Northguard ApS

t: 010-888 65 44
e: info@northguard.se
w: www.northguard.se
a: Northguard ApS, Vestergade 65, 2. DK-5000 Odense, Danmark

Org-nummer: 40014063 ” (Slut på mailet.)

Klicka gärna och läs om datoroptimering eller öppna deras hemsida. Vad betyder exempelvis e-märket certifikat som de hänvisar till?

Redigerad av Cecilia
Ändrat skumma klickbara länkar till vanlig text /Cecilia, moderator
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där bör vara lurendrejeri och när det väl kommer till kritan kommer det inte att vara gratis eller innebära en mindre kostnad om du vill ha något åtgärdat. Det påminner om bedrägerisamtalen som låtsas att de kommer från Microsoft.

Deras telefonnummer är antagligen någon nummer som används för IP-telefoni för att hålla nere uppringningskostnaden (internationella samtal kan vara dyra).

Ditt telefonnummer har de väl hittat på Eniro eller någon annanstans ihop med ditt namn så kan man gissa vad mejladressen är (om den nu inte finns på någon webbsida någonstans).

Citat

Useriøs firma der ringer til folk og fortæller, at de har vundet i en konkurrence, derpå presser de helt vildt på, for at sælge et virusprogram til det tidobbelte, af hvad de fleste andre programmer koster, programmet fungerer udmærket, det er blot salgsmetoder og prisen på produktet der er helt i hampen

https://dk.trustpilot.com/review/northguard.com

Det var några underliga länkar i mejlet så jag har tagit bort dem och i stället klistrat in adressen dit man kommer i verkligheten.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Själv är jag alltid misstänksam mot samtal/SMS/Mail som jag inte bett om. Än mer skulle jag bli om det inte övertydligt framgår hos vilken "samarbertspartner" som haft för mig okänd "tävling" och när jag skulle ha anmält mig till den. Bara det faktum att de inte kan visa på detta så att man kan kontrollera det gör att det känns väldigt oseriöst och jag skulle aldrig släppa in såna in i min dator.
Är jag på bra humör för tillfället säger jag bara som det är: att jag använder Linux, det brukar få slut på samtalet illa kvickt. Inte minst från indier på "Microsoft" som upptäckt virus i min dator.. ;)

Så du gjorde helt rätt. Det är om inte annat billigare att fråga efter hjälp från forum som denna om man har problem. Oftast är det väldigt enkla problem som går att lösa.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Hej!

Alla varningslampor blinkar rött när jag läser vad de skrivit till dig. Låter som ett blufföretag och om det är över 400 st som sökt på detta nummer förstärket detta att det är en bluff. Om du släpper in dem i din dator kommer de troligen hitta en mängd fel som behöver åtgärdas mot en viss kostnad. De kommer även försöka skrämma dig med att din dator inte är säker. Du gjorde helt rätt som inte släppte in dem. Bara att ignorera dem om de hör av sig fler gånger.

2 timmar sedan, skrev kiwi01:

Obs! Vänligen notera att vår datoroptimering i dagsläget endast kan genomföras på enheter som använder sig av operativsystemet Windows 7 (eller nyare) samt Mac 2014 (eller nyare).

Du kan alltid säga att all datoroptimering är av ondo eftersom dagens datorer är alledes för snabba. När de sedan frågar om du menar allvar svarar du att det är precis lika allvarligt menat som att de på något sätt skulle vara intresserade av att kostnadsfritt hjälpa dig.

37 minuter sedan, skrev Hakinger:

Är jag på bra humör för tillfället säger jag bara som det är: att jag använder Linux, det brukar få slut på samtalet illa kvickt. Inte minst från indier på "Microsoft" som upptäckt virus i min dator.. ;)

De gånger jag fått samtal från "Windows" i Indien har jag drivit med dem genom att öppna Terminalen (Jag kör Linux hemma) och beskriva de felmeddelanden jag får, när jag skriver in deras kommandon som  gäller för kommandotolken. Sedan brukar de fråga om jag verkligen kör Windows och då svarar jag dem "You said I have a Windåvs licence securitö vajölaiton problem and that means I möst be rönning Windåws". Är dock länge sedan de ringde nu, men generellet betraktar jag alla former av telefonförsäljning som 100% bedrägeri.

• Gilla 2
  • Haha 1
Länk till inlägg
4 timmar sedan, skrev kiwi01:

För fyra dagar sedan blev jag uppringd av telefonnr +46731214556. Jag hade svårt att uppfatta vilket företag mannen i luren ringde från liksom vilken enkät eller liknande jag hade deltagit i, men han menade att i samband med det deltog jag i ett lotteri och gratulerade mig till vinsten. Vinsten var en fullständig genomgång och reparation av min dator genom fjärrstyrning och givetvis utan kostnad. 

En mycket konstig vinst!? Nä som andra säger här, varningsklockorna de ljuda högt.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 timmar sedan, skrev Hakinger:

Indier från "Microsoft" är numera ersatta av "Visa and Mastercard Security Department". De är dock mycket lättskrämda, hinner knappt höja rösten innan de har lagt på. Samtalen kommer från landskod Italien och det är alltid kvinnor som ringer. Utom en gång då det var en mansröst i luren som frågade "How are you today madam?" Jag: "I´m not fine." Han: "What´s the problem?" Jag: "I´m sick." Han: "Then i don´t want to disturb you. Get well soon!" ? God bless him ...

Redigerad av kiwi01
  • Gilla 2
Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...