Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lightning sladd men vilken laddare behövs?


bobhansson
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Det här känns som en googlings fråga men ja vet inte vad ja ska fråga efter och får bara upp massa köpsajter när ja försöker. Jag är Team Android och är inte insatt i Iphone världen.

 

Jag köpte en Anker lightning kable till tjejen i present.

https://us.anker.com/products/a8454?_pos=2&_sid=8da3b052e&_ss=r

 

Hon har en Iphone X, men så fort hon öppnade den så säger hon att man MÅSTE ha iphone laddaren (den som ska in i väggen) för annars riskerar man att göra sönder hela telefonen. Jag säger de kan ju inte stämma. Men iomed ja inte vet nått om detta ville ja fråga er.

 

Måste man ha en "special" laddare till just lightning kablar? Och vilken är det då isåfall? För vi har laddare hemma men hon säger de inte passar sig för lightning.

 

Nån som är mer påläst om detta?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

Klart att Apple menar man ska ha en laddare från Apple, de kan inte garantera att deras produkter fungerar/inte går sönder om man använder en 30 kronors laddare från Wish.

En laddare av annat märke*) duger, bara den klarar av att leverera "behövd" ström.

En Androidtelefon meddelar om laddningen sker okej eller om den "är för långsam".

 

*) Då menar jag laddare till ex. Samsung, Huawei m.fl. andra mobiltelefontillverkare men även fabrikat som Belkin, Sandstrøm m.fl.

 

Tillägg:

16 minuter sedan, skrev bobhansson:

så säger hon att man MÅSTE ha iphone laddaren

Ja, använd den då, tillsammans med den nya kabeln.

 

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja köpte nytt just för att hennes gått sönder och men tydligen har hon inte då kvar hennes Iphone laddare. Och hon säger att den icke-Iphone laddare vi nu har inte funkar för lightning kable (just för de inte är Iphone).

 

Men hur vet ja om den klarar av att leverera "behövd" ström? Jag har en Linocell laddare där de står:

 

Input 100-240V   50-60Hz, 0,3A

Output 5V   2.4A max

 

Dom här siffrorna säger mig ingenting. Funkar den lightning kabel eller är den för klen.

 

/RLR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är lite speciellt med Apples laddare och då i synnerhet till iPad, är att de kan leverera en högre laddström om man använder en certifiera kabel för detta. Istället för 1A laddström kan man få upp till 2,5A laddström, vilket gör att Appleprodukten kan snabbladdas.

En MFI-certifierad Lightningkabel tillåter den högre laddströmmen.

 

Det är telefonen som bestämmer den verkliga laddströmmen. Enda sättet att bränna telefonen är att ansluta telefonen till en laddare som ger en högre spänning än 5,1V.

USB-laddare håller en maxapänning på 5,1V och den nominella spänningen är 5V.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev bobhansson:

Ja köpte nytt just för att hennes gått sönder och men tydligen har hon inte då kvar hennes Iphone laddare. Och hon säger att den icke-Iphone laddare vi nu har inte funkar för lightning kable (just för de inte är Iphone).

 

Men hur vet ja om den klarar av att leverera "behövd" ström? Jag har en Linocell laddare där de står:

 

Input 100-240V   50-60Hz, 0,3A

Output 5V   2.4A max

 

Dom här siffrorna säger mig ingenting. Funkar den lightning kabel eller är den för klen.

 

/RLR

Din Linocell-laddare fungerar fint för både iPhone och iPad, även med Lightningkabel som då gör att telefonen laddas snabbare än med en standardkabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan dessutom använda den till alla andra enheter som använder 5V som laddspänning, som headset, Andriodtelefoner, powerbank med mera.

Rätt kabel till enheterna är det enda som behövs. En flexibel laddare om den har ett USB-uttag för kabeln som skall användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, speciellt siffrorna va behövligt för att försäkra henne att den va ofarlig o använda. Plus att ja nu slipper köpa en ny laddare ^^

 

/RLR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...