Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krångel t ex blåskärm


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

De senaste månaderna har min Windows10 dator (Dell Inspiron) betett sig lite oroande. Min ”nya” dator som har fungerat så väl tänkte jag, men tvingades halvt chockad konstatera att det är en ”gamling” jag har, inköpt 2014 som den är.
 

Vid två tillfällen inom loppet av några dagar i mars råkade jag ut för blåskärm (tror jag att det kallas). Minns inte vad det stod på skärmen (hittar aldrig mina anteckningar) men troligen bara att datorn kommer att stängas av, vilket också skedde. Minns inte om den startade om av sig självt (tror att det var så) eller om jag tryckte på knappen, men det var bara att logga in och allt var som vanligt.

Jag har tagit för vana att inte stänga av datorn på kvällen utan låta den stå på. Den är ju förstås i viloläge på morgonen men med ett tryck på en tangent vaknar den och jag är tillbaka där jag var kvällen innan. Men vid flera tillfällen har datorn varit omstartad på morgonen, dvs jag är på inloggningssidan. 11 och 13 mars kom ju uppdateringar, men det är flera tillfällen och det har hänt även dagtid.

Jag har ju datorn på hela dagarna och har ofta 2-3 flikar, eller ännu fler, öppna samtidigt. Måste så klart gå ifrån, men även om jag återvänder till den öppna webbläsaren (Chrome) och fliken går det inte att manövrera den aktuella webbsidan, den är som fastspikad. Det enda som fungerar är att klicka i krysset så webbsidan stängs.
  
När jag är inloggad (i Chrome) på min bank händer det då och då vid byte av meny meddelas att denna tjänst inte är tillgänglig eller att jag inte har tillgång till den varpå jag är utloggad, helt omotiverat då jag vet att det inte stämmer och jag har inte heller varit ”overksam”. Av just denna anledning valde jag att från årsskiftet uträtta alla bankärenden och allt annat som har med pengar att göra, i Edge. Initialt fungerade det problemfritt. Men vid ett tillfälle i mars(?) hände något. Jag gjorde en nätbeställning, just när jag väntade på bekräftelse att betalningen gått igenom kom det upp ett meddelande som jag aldrig sett tidigare, det var något problem med betalningen och jag ombads att kontakta xxx??? (skrev upp meddelandet på en lapp som jag inte hittar… men jag begrep absolut inte vad det var). Efter några minuters väntan kom dock orderbekräftelse, betalningen hade gått igenom och varan är levererad.

 

Jag kan tillägga att dessa ofrivilliga omstarter och fastnitade webbsidor inte har varit ständiga de allra senaste veckorna.

 

Jag har tömt cachen i Chrome nyligen, men vet inte hur man gör det i Edge.
Jag använder endast Windows Defender som antivirus sedan ett år tillbaka. Somliga menar att det numera är lika bra som vilket annat antivirus som helst, somliga håller inte med om det.
Jag förlitar mig numera på Dell Support Assist som kollar ev uppdateringar, söker igenom maskinvara, rensar filer, justerar prestanda och optimerar nätverket.

 

Jag vet att blev mycket … men är tacksam för support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en bärbar eller en stationär dator?

Vissa saker du skriver kan tyda på att datorn blir för varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm 2014, Windows 10 kom år 2015, är den uppgraderad från Windows 7 eller Windows 8? Har du gjort någon ny installation av Windows 10, (clean install) på senare år? Intressant att veta då Windows över tid kan ”ådra sig” vissa defekter, om man har otur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
34 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är det en bärbar eller en stationär dator?

Vissa saker du skriver kan tyda på att datorn blir för varm.

Det är en stationär
Då kanske jag inte ska ha datorn på dygnet runt utan stänga av när den inte används.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
27 minuter sedan, skrev Turbopump.:

Hmm 2014, Windows 10 kom år 2015, är den uppgraderad från Windows 7 eller Windows 8? Har du gjort någon ny installation av Windows 10, (clean install) på senare år? Intressant att veta då Windows över tid kan ”ådra sig” vissa defekter, om man har otur.

Datorn levererades med Windows 8.1. Windows 10 installerades när den rullades ut ; hade ställt den på vänt men en morgon (på våren) fanns den bara i datorn, det fanns bara väg framåt. Jag skulle ju ändå ha den så det var lika bra att behålla den - ( jag var en av de få som gillade 8.1.) Jag har inte gjort några ändringar. 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är alltså 7 år gammal. Har du öppnat den och tittat invändigt i den? Om inte, det blir mycket damm på 7 år. Man kan dammsuga filter från utsidan men invändigt ska man inte dammsuga utan istället använda tryckluft. Finns på sprayflaska.

Det blir mycket damm i fläkten som kyler processorn och blir den för varm (100 grader el. mer) då stänger datorn av för att skydda elektroniken.

Luxorparts Air duster Tryckluft på burk - Rengöring | Kjell.com

Om du har hållit datorn ren invändigt skulle jag rekommendera en reparationsinstallation av windows 10. Den ersätter då e.v. skadade systemfiler och du behåller personliga filer, mappar och appar. Datorn blir enligt reklamen "som ny".

Krånglar datorn? Här är medicinen mot alla Windowsproblem - PC för Alla (idg.se)

 

Edit: Såg att Cecilia svarat samtidigt som jag så du får väl välja det som passar bäst.

Redigerad av Turbopump.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dammsugit utvändigt men har inte kollat inne mer än en gång för några år sedan.  Det tar ett tag för mig att skaffa tryckluft. Ska börja med att damm utvändigt, jag hör dock inget ovanligt ljud, eller snarade inget alls.
 

När det gäller dagens manuella Dell Support scanning misslyckades maskinvarugenomsökning: 
 

- Minne - Misslyckades

Lista över felkoder

- Avancerad mönstertest - WME22-07M

- CPU - Godkänt

- Hårddisk - Godkänt

- DVD-RW-enhet - Godkänt

- HD Ljudstyrenhet - Godkänt

- PCI-brygga - Godkänt

- Nätverkskort - Godkänt

- PCI-buss - Godkänt

- Hub - Godkänt

- USB komposit - Godkänt

- USB - Godkänt

- Bluetooth-enhet - Godkänt

 

medan den i schemalagda körningen för en vecka sedan fick godkänt.

Det har hänt en gång förut, icke godkänt men godkänt en vecka senare. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, det ska jag testa.

Det jag kan nämnda om mina Ram-minnen är jag jag ursprungligen hade 1 på 4gb
(oops här hände det något)**

en vän till mig skaffade två begagna minnen av 4gb som betyder att jag nu har 8gb och satte fart på datorn.

''** det som hände är att jag medan skrev stycket här  hade datorn  en omstart; Dell-symbolen var framme, en blå linje rullade, byttes till milt grön färg utan något annat och sedan startbilden där jag kunde logga in, och sedan återställa webbsidorna.

 

Jag kommer dock inte så mycket längre idag, både jag och datorn behöver vila. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde Dell maskinvarutestet ännu en gång, nu med godkänt resultat. 

Men jag ska göra även de av er föreslagna testerna kanske imorgon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev kiwi01:

Körde Dell maskinvarutestet ännu en gång, nu med godkänt resultat. 

Men jag ska göra även de av er föreslagna testerna kanske imorgon. 

Gör det för det testet sker innan windows startat upp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev C Torstenson:

Hej,  Jag har inte längre behörighet till mina bilder, på min windows 10 ,de har blivit låsta,  helt obegripligt.

 

Vad har hänt och hur åtgärdar jag det?  jag har bara ett konto och jag måste ha full access till alla bilder, alltid.

Det är som att datorn bara bestämmer om och döper om utan att jag bett om det.

Jag vill att alla mina bilder återfår sin tidigare funktion. ca 20.000 st.      ca 230 Gb

Kan någon ge mig ett enkelt råd för att i ett handgrepp låsa upp alltsammans.

 

Som tur är har jag de flesta kvar även på lösa hårdiskar och på den tidigare datorn.

Välkommen till forumet!

 

Jag har flyttat din fråga till sin egen tråd eftersom det är något helt annat än problemet i den här tråden.

 

Du hittar din fråga här: https://eforum.idg.se/topic/363641-behörigheten-till-mina-bilder-försvann/

Jag föreslår att du ser till att Bevaka tråden så att du lättare märker att någon svarar där.

 

Cecilia

Moderator

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Krångel t ex blåskärm

Skriver det här delvis för att hålla liv i tråden, samt att jag gärna vill att ni läser min nyinskickade tråd "Uppring om fjärrhjälp" som anknyter till mitt problem.

Idag får jag troligen hjälp med att att anskaffa tryckluft samt hjälp med att lyfta och flytta på grejer (jag är ganska antik själv). 

Jag börjar med städning. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det var inga stora mängder damm som påträffades vare sig utanför eller inne i datorn, men visst behövde den blåsas ur.

Datorn har betett sig exemplariskt under de fem dagarna som har gått. 
Men idag var det dessvärre dags igen - blåskärm med varningstext och omstart, och sedan fungerade allt normalt igen.

Jag körde först Dell Support som inte hittade några fel.
Tog då fram artikeln "Så hittar du minnesfel på datorn" som Turbopump tipsade om här ovan. Omgående efter starten kom ett varningsmeddelande synligt, "Fel på maskinvara, kontakta datorns tillverkare". Kontrollen fortsatte sedan i bakgrunden, och omstart skedde precis som det står i instruktionen, men någon ytterligare test (bild 2) startade aldrig.

 

I det här läget kändes det onödigt krångligt och förmodligen ganska så kostsamt att kontakta Dell (någon gratis support har jag ju så klart inte efter sju år) för att de ska tala om något som jag redan vet: att det är fel på Ram-minnet. Eller har jag fel?

Så jag "skickade iväg" min vän till Kjell&co med originalminnet (som plockades ur datorn tidigare och ersattes med två begagnade) för att köpa 2x4 GB nya. Kjell&Co hade inga sådana i butiken men kunde beställa som de trodde var likadana. I närheten fanns ytterligare en butik som hade ett minne hemma som de trodde kanske passade.

 

Såhär står det: Memory type DDR3  4GB. Där anges också 12800, vet inte vad det betyder.
Och det ska vara till en stationär dator. 
Jag vet inte riktigt var , i butik eller på nåtet, jag hittar 2 sådana som säkert passar. Kan ni hjälpa mig med det?

 

Under tiden ska jag försöka köra testet på nytt , med avsnitt 2 också. Kanske det startar om jag väntar lite längre. 
    

 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag har sovit på saken ... Så här ska jag göra: Ta ut ett minne i taget och köra testet. Förhoppningsvis visar det sig att bara ett är skadat som kan ersättas med mitt ursprungliga minne. (12800 står tydligen för hastigheten, läste jag mig till. ) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ha gått bra. Endast ett av minnena var skadat medan inga fel upptäcktes i de övriga två. 
Har återigen synat insidan av datorn med ficklampa och det ser rent ut. Fläkten har mycket lågt, jämnt ljud. Ingen värmeutveckling. Det är väl bra? 
Är så glad om jag slipper köpa en ny dator inom de allra närmaste åren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som var "skadat" sitter det i datorn nu? Om så är fallet har du sannolikt orsaken till datorproblemen där och minnet bör bytas ut. Om du ska använda två ramminnen så ska de helst vara av samma typ och storlek (samma fabrikat) för full funktion.

Du kan nog avfärda värmeutveckling som orsak till problemen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skadade minnet är naturligtvis uttaget. De två som sitter i är av samma sort. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...